Lapin yliopistosta 2010-2012 valmistuneiden kasvatustieteiden opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittyminen opintojen päättymisestä työelämän alkuun
Tamminen, Erkka (2013)
There are no files associated with this item.
Tamminen, Erkka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303011038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303011038
Tiivistelmä
Tällä tutkimuksella on tarkoitus tuoda esiin, miten Lapin yliopiston kasvatustieteilijöiden ammatti-identiteetti rakentuu erilaisten elämänkokemuksien kautta opintojen päättymisestä työelämän alkuun. Tutkimuksella pyritään myös selvittämään, millaisia kokemuksia sisältyy siihen ajanjaksoon, kun opinnot päättyvät. Tutkimuksen näkökulma on näiden jo valmistuneiden opiskelijoiden enemmän tai vähemmän rakentunut ammatti-identiteetti. Tutkimusongelmaani liittyy vahvasti myös tarve ottaa selvää siitä, millaisiin työtehtäviin kasvatustieteilijä työllistyvät tämän ammatti-identiteetin avulla? Aineistona olen käyttänyt 175 valmistunutta kasvatustieteen maisteria, joista onnistuin Facebookin avulla tavoittamaan 84. Heistä lopulta 35 otti osaa tutkimukseeni sähköisen vastauslomakkeen muodossa. Tutkimus toteutettiin verkossa tapahtuvana lomakekyselynä. Aineistoa on analysoitu laadullisin analyysimenetelmin.
Tutkimukseni osoitti että kasvatustieteiden opiskelijat eivät omaa eheää ammatti-identiteettiä valmistuttuaan. Lapin yliopiston kasvatustieteen tutkinto tarjoaa opiskelijoille ennemminkin asiantuntija-identiteetin työelämää varten. Ammatti-identiteettiin vaikuttavina asioina nähdään onnistuminen työnhaussa, työharjoittelu, työsuhteiden kesto ja työpaikalla saadut kokemukset sekä palaute omasta työstään. Opintoja pidettiin liian teoreettisina työelämää varten. Kasvatustieteilijät työllistyvät hyvin opintojensa päätyttyä pätkätöihin, mutta eivät kovinkaan helposti vakituiseen työsuhteeseen. Useimmat tutkimukseeni osallistuneista ovat joutuneet kulkemaan haastavan ja aikaa vievän polun vakituiseen työelämään. Poikkeuksena ryhmässä näkyy miespuoliset luokanopettajat. He työllistyivät usein jo opiskeluaikana ja saattoivat tulla valituksi useampaan työpaikkaan samanaikaisesti.
Tutkimukseni osoitti että kasvatustieteiden opiskelijat eivät omaa eheää ammatti-identiteettiä valmistuttuaan. Lapin yliopiston kasvatustieteen tutkinto tarjoaa opiskelijoille ennemminkin asiantuntija-identiteetin työelämää varten. Ammatti-identiteettiin vaikuttavina asioina nähdään onnistuminen työnhaussa, työharjoittelu, työsuhteiden kesto ja työpaikalla saadut kokemukset sekä palaute omasta työstään. Opintoja pidettiin liian teoreettisina työelämää varten. Kasvatustieteilijät työllistyvät hyvin opintojensa päätyttyä pätkätöihin, mutta eivät kovinkaan helposti vakituiseen työsuhteeseen. Useimmat tutkimukseeni osallistuneista ovat joutuneet kulkemaan haastavan ja aikaa vievän polun vakituiseen työelämään. Poikkeuksena ryhmässä näkyy miespuoliset luokanopettajat. He työllistyivät usein jo opiskeluaikana ja saattoivat tulla valituksi useampaan työpaikkaan samanaikaisesti.
Kokoelmat
- Pro gradut [4248]