Strategialähtöinen osaamisen kehittäminen keskijohdon näkökulmasta : case Lapin ELY-keskus
Kärkäs, Jari (2014)
Kärkäs, Jari
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404101084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404101084
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoitus on tarkastella strategialähtöisen osaamisen johtamisen kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä. Strategisessa osaamisen johtamisessa on tärkeä tunnistaa käytännön toimia, joilla osaamisen johtamisen prosessia voidaan johtaa menestyksekkäästi.
Teoriaan perehtymisen ohella, tutkimusaineistoa kerättiin kvalitatiivisten teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu seitsemästä keskijohtoon kuuluvan henkilön teemahaastattelusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että osaamisen johtamisen suunnittelussa olisi huomioitava keskijohto, jolla on selkeä halu olla mukana tulevaisuuden tavoitteiden kautta tarvittavan osaamisen suunnittelussa. Tulevaisuutta silmälläpitäen oleellista on huomioida sekä ennakoida eläköityvän sekä pois siirtyvän henkilöstön mukana katoava tieto/taito sekä sen siirtä-minen organisaatioon jäävien käyttöön. Osaamisen johtamisen suunnitteluun sekä tietotaidon siirtämiseen on resurssoitava enemmän yhteistä aikaa. Osaamisen johtamisen paras ”käytäntö” on se, että kaikki osaamisen johtamiseen vaikuttavat osapuolet yhdessä osallistuvat osaamisen johtamisen kehittämistyöhön.
Teoriaan perehtymisen ohella, tutkimusaineistoa kerättiin kvalitatiivisten teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu seitsemästä keskijohtoon kuuluvan henkilön teemahaastattelusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että osaamisen johtamisen suunnittelussa olisi huomioitava keskijohto, jolla on selkeä halu olla mukana tulevaisuuden tavoitteiden kautta tarvittavan osaamisen suunnittelussa. Tulevaisuutta silmälläpitäen oleellista on huomioida sekä ennakoida eläköityvän sekä pois siirtyvän henkilöstön mukana katoava tieto/taito sekä sen siirtä-minen organisaatioon jäävien käyttöön. Osaamisen johtamisen suunnitteluun sekä tietotaidon siirtämiseen on resurssoitava enemmän yhteistä aikaa. Osaamisen johtamisen paras ”käytäntö” on se, että kaikki osaamisen johtamiseen vaikuttavat osapuolet yhdessä osallistuvat osaamisen johtamisen kehittämistyöhön.