Kestävää eheyttämistä : ympäristökasvatuksen toteuttamiskokeilu yläkoulun erityisopetuksessa
Kankainen, Tomi (2015)
Kankainen, Tomi
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508131276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508131276
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on ympäristökasvatus yläkoulun erityisopetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on aihekokonaisuutena vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta. Sen tavoitteena on kasvattaa kestävään elämäntapaan sitoutuneita kansalaisia, jotka ovat motivoituneita toimimaan ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin puolesta.
Tutkimuksen teoriaosassa esitellään ympäristökasvatuksen ilmiöitä, sen opetuksellisia näkökulmia sekä siitä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia. Myös luontosuhdetta tarkastellaan teoriataustassa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, kuinka kestävän elämäntavan teemojen lisääminen opetukseen vaikuttaa oppilaiden asenteisiin ja luontosuhteeseen. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös siihen, miten sisällyttää kestävän elämäntavan teemoja eri aineiden opetustoteutukseen erityisopetuksessa.
Tämä tutkimus on luonteeltaan toimintatutkimus. Tutkimukseen osallistui 16 erityisopetuksen piirissä olevaa oppilasta. Tutkimusaineisto koostui alku- ja loppumittauksesta, sekä viiden viikon mittaisesta opetusperiodista, jonka aikana oppitunteihin sisällytettiin kestävän elämäntavan teemoja eri menetelmiä käyttäen. Toimintatutkimukselle luonteenomaisesti tutkija reflektoi myös omaa toimintaansa ja havainnoi työympäristöään.
Tutkimustulosten perusteella opetusperiodi ei vaikuttanut merkittävästi oppilaiden asenteisiin kestävää elämäntapaa kohtaan. Kestävän elämäntavan teemojen sisällyttäminen erityisopetuksen oppisisältöihin osoittautui haasteelliseksi. Kokeilu oli myös hyvin lyhytaikainen. Toimivimmiksi opetusmenetelmiksi osoittautui keskusteleva ja yhteisöllinen toiminta.
Tutkimuksen teoriaosassa esitellään ympäristökasvatuksen ilmiöitä, sen opetuksellisia näkökulmia sekä siitä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia. Myös luontosuhdetta tarkastellaan teoriataustassa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, kuinka kestävän elämäntavan teemojen lisääminen opetukseen vaikuttaa oppilaiden asenteisiin ja luontosuhteeseen. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös siihen, miten sisällyttää kestävän elämäntavan teemoja eri aineiden opetustoteutukseen erityisopetuksessa.
Tämä tutkimus on luonteeltaan toimintatutkimus. Tutkimukseen osallistui 16 erityisopetuksen piirissä olevaa oppilasta. Tutkimusaineisto koostui alku- ja loppumittauksesta, sekä viiden viikon mittaisesta opetusperiodista, jonka aikana oppitunteihin sisällytettiin kestävän elämäntavan teemoja eri menetelmiä käyttäen. Toimintatutkimukselle luonteenomaisesti tutkija reflektoi myös omaa toimintaansa ja havainnoi työympäristöään.
Tutkimustulosten perusteella opetusperiodi ei vaikuttanut merkittävästi oppilaiden asenteisiin kestävää elämäntapaa kohtaan. Kestävän elämäntavan teemojen sisällyttäminen erityisopetuksen oppisisältöihin osoittautui haasteelliseksi. Kokeilu oli myös hyvin lyhytaikainen. Toimivimmiksi opetusmenetelmiksi osoittautui keskusteleva ja yhteisöllinen toiminta.