Organisaatioidentiteetti tarinoina : narratiivinen analyysi ostetun yrityksen henkilöstön organisaatioidentiteettikäsityksestä integraation jälkeen
Määttä, Katriina (2016)
Määttä, Katriina
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606151223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606151223
Tiivistelmä
Yrityskaupat ovat merkittävä muutostilanne myös organisaatioidentiteetin kannalta. Ostetun yrityksen jäsenet joutuvat muutostilanteessa uudelleentulkitsemaan ja arvioimaan organisaationsa keskeisiä ja muista erottavia piirteitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä yrityskaupan jälkeisestä organisaatioidentiteettikäsityksestä ostetun yrityksen jäsenten näkökulmasta kun integraatiosta on kulunut jo muutamia vuosia. Tutkimuksella haen ymmärrystä siihen millaista organisaatioidentiteettikäsitystä ostetun yrityksen jäsenet konstruoivat kertoessaan kokemuksistaan ja tapahtumista organisaatiossaan yrityskaupan ja integraation yhteydessä.
Teoreettisena paradigmana tutkimusta ohjaa tulkinnallinen lähestymistapa organisaatioidentiteettiin, jonka keskiössä on organisaation jäsenten kollektiivinen käsityksen rakentaminen siitä keitä he ovat, sekä sen selittäminen ja tulkinta organisaation sisältä käsin, eli organisaation jäsenten käsitysten ja kokemusten pohjalta. Sosiaaliseen konstruktionismiin nojaava tutkimus korostaa jäsenten tarvetta uudelleen tulkita organisaationsa keskeisiä ja muista erottavia piirteitä organisaation kohdatessa merkittäviä muutoksia.
Tutkimusongelmaan haen vastausta empiirisellä, haastatteluaineistoihin pohjautuvalla narratiivisella tutkimuksella. Empiirisenä kohdeorganisaationa on Yritys X, ja aineistona organisaation jäsenten teemahaastattelut. Analysoin aineiston narratiivisen analyysin kautta, jonka jälkeen muodostin kolme tarinaa jäsenten kokemuksista ja tuntemuksista yrityskauppaan ja muutokseen liittyen.
Tarinoista käy ilmi, että organisaatioidentiteettikonstruktio muutoksen jälkeen kuvastaa muutosta identiteettikäsityksessä mutta myös pysyvyyttä tietyissä identiteetin piirteissä, jossa taustalla vaikuttavat erilaiset kontekstuaaliset tekijät. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat yrityksen myynti organisaatioidentiteetin haastajana, muutos pääkonttorista tytäryhtiöksi ja itsenäisyyden menetys, siirtyminen osaksi suurempaa organisaatiota sekä paikallinen yhteisöllisyys.
Teoreettisena paradigmana tutkimusta ohjaa tulkinnallinen lähestymistapa organisaatioidentiteettiin, jonka keskiössä on organisaation jäsenten kollektiivinen käsityksen rakentaminen siitä keitä he ovat, sekä sen selittäminen ja tulkinta organisaation sisältä käsin, eli organisaation jäsenten käsitysten ja kokemusten pohjalta. Sosiaaliseen konstruktionismiin nojaava tutkimus korostaa jäsenten tarvetta uudelleen tulkita organisaationsa keskeisiä ja muista erottavia piirteitä organisaation kohdatessa merkittäviä muutoksia.
Tutkimusongelmaan haen vastausta empiirisellä, haastatteluaineistoihin pohjautuvalla narratiivisella tutkimuksella. Empiirisenä kohdeorganisaationa on Yritys X, ja aineistona organisaation jäsenten teemahaastattelut. Analysoin aineiston narratiivisen analyysin kautta, jonka jälkeen muodostin kolme tarinaa jäsenten kokemuksista ja tuntemuksista yrityskauppaan ja muutokseen liittyen.
Tarinoista käy ilmi, että organisaatioidentiteettikonstruktio muutoksen jälkeen kuvastaa muutosta identiteettikäsityksessä mutta myös pysyvyyttä tietyissä identiteetin piirteissä, jossa taustalla vaikuttavat erilaiset kontekstuaaliset tekijät. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat yrityksen myynti organisaatioidentiteetin haastajana, muutos pääkonttorista tytäryhtiöksi ja itsenäisyyden menetys, siirtyminen osaksi suurempaa organisaatiota sekä paikallinen yhteisöllisyys.