Rikoksesta epäillyn ja syytetyn puolustuksen toteutuminen
Haka, Betelhem (2016)
Haka, Betelhem
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610101331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610101331
Tiivistelmä
Tässä lainopillisessa tutkielmassa tarkastelen rikoksesta epäillyn ja syytetyn
puolustuksen toteutumista rajaten oikeusapulain nojalla määrättävän avustajan välityksellä
järjestettävän puolustuksen tarkastelun ulkopuolelle. Avustajan käyttöä koskevan
oikeuden toteutumisen osalta tarkastelun pääpaino on rikosprosessin alkuvaiheessa
eli esitutkinnassa. Lisäksi tarkastelen avustajan käyttöä koskevan oikeuden pätevältä
luopumiselta vaadittavia edellytyksiä sekä oikeuden loukkauksesta aiheutuvia seuraamuksia.
Julkisen puolustuksen järjestelmään perehdyn kokonaisuudessaan, joten tarkastelussa
huomioidaan epäillyn oikeus saada puolustaja pyynnöstään sekä milloin puolustaja
tulee määrätä viran puolesta.
Oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ja epäillyn oikeuksien toteutumiseen on Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön myötä kiinnitetty enenevässä määrin
huomiota. Myös viranomaisten toimintaa on tarkasteltu aiempaa enemmän. Ratkaisukäytäntö
on johtanut sekä kansallisiin lainsäädäntömuutoksiin että linjamuutokseen kotimaisessa
oikeuskäytännössä. Johtopäätöksistä todettakoon, että toteutuneet lainsäädäntömuutokset
ovat olleet tarpeellisia ja tämänhetkisen lainsäädännön voidaan katsoa vastaavan
niitä edellytyksiä, joita tehokkaan puolustuksen toteutumiselle on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännössä asetettu.
puolustuksen toteutumista rajaten oikeusapulain nojalla määrättävän avustajan välityksellä
järjestettävän puolustuksen tarkastelun ulkopuolelle. Avustajan käyttöä koskevan
oikeuden toteutumisen osalta tarkastelun pääpaino on rikosprosessin alkuvaiheessa
eli esitutkinnassa. Lisäksi tarkastelen avustajan käyttöä koskevan oikeuden pätevältä
luopumiselta vaadittavia edellytyksiä sekä oikeuden loukkauksesta aiheutuvia seuraamuksia.
Julkisen puolustuksen järjestelmään perehdyn kokonaisuudessaan, joten tarkastelussa
huomioidaan epäillyn oikeus saada puolustaja pyynnöstään sekä milloin puolustaja
tulee määrätä viran puolesta.
Oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ja epäillyn oikeuksien toteutumiseen on Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön myötä kiinnitetty enenevässä määrin
huomiota. Myös viranomaisten toimintaa on tarkasteltu aiempaa enemmän. Ratkaisukäytäntö
on johtanut sekä kansallisiin lainsäädäntömuutoksiin että linjamuutokseen kotimaisessa
oikeuskäytännössä. Johtopäätöksistä todettakoon, että toteutuneet lainsäädäntömuutokset
ovat olleet tarpeellisia ja tämänhetkisen lainsäädännön voidaan katsoa vastaavan
niitä edellytyksiä, joita tehokkaan puolustuksen toteutumiselle on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännössä asetettu.