Aikuisopiskelijoiden käsityksiä opinto-ohjauksesta sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa
Pöllänen, Jussi (2018)
Pöllänen, Jussi
Lapin yliopisto
2018
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806261274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806261274
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielma aiheena on sosiaali- ja terveysalan monimuotokoulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden käsitykset opinto-ohjauksesta. Työn tarkoituksena on selvittää monimuotokoulutuksessa opiskelevien kokemuksia opinto-ohjauksesta sekä siitä, mitä opinto-ohjauksessa voisi kehittää.
Tutkimus pohjautuu teoreettiselta viitekehykseltään ohjauksesta ja opinto-ohjauksesta käytyyn teoreettisen keskusteluun. Aikuisten ohjauksen toimikenttien jäsentämisen selventämiseksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnetään Wattsin ja van Esbroeckin holistista opiskelijalähtöistä ohjausmallia. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat aikuisopiskelijat, joten aikuisten oppimisen erityispiirteitä tarkastellaan Malcolm Knowlesin andragogiikan perusteella.
Tutkimusmenetelmänä on monimenetelmäinen tutkimus. Tutkimuksessa kerättiin kyselylomakkeella sekä määrällistä, että laadullista aineistoa. Määrällisen aineiston analyysi on toteutettu kuvailevia tilastotieteen menetelmiä hyödyntäen. Laadullisen aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimushenkilöinä toimi yhteensä neljässä eri sosiaali- ja terveysalan monimuotokoulutuksessa toimivien opiskelijoiden joukko. Yhteensä tutkimuksen kohdejoukkoon kuului 180 opiskelijaa, joista 33 toimi tutkimuksen lopullisena aineistona.
Tuloksissa olen nostanut esiin keskeisiä tutkimustuloksia liittyen vastaajien näkemyksiin siitä, minkälaisia opinto-ohjauksen tarpeita vastaajilla oli, ja mihin vastaajat olivat tyytyväisiä tai tyytymättömiä opinto-ohjauksessa.
Erityisen tärkeäksi tutkimuksen määrällisen sekä laadullisen aineiston perusteella näyttäytyivät henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemiseen liittyvä ohjaus, sekä aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyyn liittyvä ohjaus. Tärkeimpänä ohjaustoimijana vastaajat kokivat opiskeluryhmiensä opettajatuutorit. Vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen, mutta ohjaustoimijoiden tavoitettavuus ja liian vähäiset resurssit opinto-ohjaukselle koettiin kehittämistä vaativina kohteina.
Tutkimus pohjautuu teoreettiselta viitekehykseltään ohjauksesta ja opinto-ohjauksesta käytyyn teoreettisen keskusteluun. Aikuisten ohjauksen toimikenttien jäsentämisen selventämiseksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnetään Wattsin ja van Esbroeckin holistista opiskelijalähtöistä ohjausmallia. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat aikuisopiskelijat, joten aikuisten oppimisen erityispiirteitä tarkastellaan Malcolm Knowlesin andragogiikan perusteella.
Tutkimusmenetelmänä on monimenetelmäinen tutkimus. Tutkimuksessa kerättiin kyselylomakkeella sekä määrällistä, että laadullista aineistoa. Määrällisen aineiston analyysi on toteutettu kuvailevia tilastotieteen menetelmiä hyödyntäen. Laadullisen aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimushenkilöinä toimi yhteensä neljässä eri sosiaali- ja terveysalan monimuotokoulutuksessa toimivien opiskelijoiden joukko. Yhteensä tutkimuksen kohdejoukkoon kuului 180 opiskelijaa, joista 33 toimi tutkimuksen lopullisena aineistona.
Tuloksissa olen nostanut esiin keskeisiä tutkimustuloksia liittyen vastaajien näkemyksiin siitä, minkälaisia opinto-ohjauksen tarpeita vastaajilla oli, ja mihin vastaajat olivat tyytyväisiä tai tyytymättömiä opinto-ohjauksessa.
Erityisen tärkeäksi tutkimuksen määrällisen sekä laadullisen aineiston perusteella näyttäytyivät henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemiseen liittyvä ohjaus, sekä aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyyn liittyvä ohjaus. Tärkeimpänä ohjaustoimijana vastaajat kokivat opiskeluryhmiensä opettajatuutorit. Vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen, mutta ohjaustoimijoiden tavoitettavuus ja liian vähäiset resurssit opinto-ohjaukselle koettiin kehittämistä vaativina kohteina.