Lauda - Selaus oppiaineen mukaan Matkailututkimus
Viitteet 1-20 / 144
-
Actor-networks of Northern lights tourism in Iceland, Norway and Finland
(Lapin yliopisto, 2014)Ihmiset ovat kautta aikojen matkustaneet pohjoiseen tavoitteenaan nähdä ja kokea revontulet, erityisesti pohjoisilla alueilla näyttäytyvä luonnollinen taivaan valoilmiö. Viime vuosina revontulimatkailun suosio on kasvanut ... -
Amélien Pariisi : elokuvan merkitys matkailun strategisessa kehittämisessä
(Lapin yliopisto, 2010)Elokuvamatkailu voidaan jakaa kuvauspaikkamatkailuun ja elokuvateema- ja -tapahtumamatkailuun. Kuvauspaikkamatkailu sijoittuu jatkumoon, jossa kertomukset ja paikkojen visuaaliset esitykset ovat kautta aikojen vaikuttaneet ... -
Anthony Bourdainin Suomi : sisällönanalyysi matkailuohjelman luomasta Suomi-kuvasta
(Lapin yliopisto, 2017)Matkakohteen imagolla on suuri merkitys päätöksentekoprosessissa matkakohdetta valittaessa. Matkakohteen imagoa luovat markkinointimateriaalien lisäksi itsenäiset lähteet, kuten uutiset, elokuvat sekä televisio-ohjelmat. ... -
Arctic Design Week as an attractive tourism product
(Lapin yliopisto, 2015)Cultural tourism and cultural events are part of the development projects of the Finnish tourism sector, which aims to increase the attractiveness of Finland as a tourist destination. Especially more diverse utilizing of ...Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla. -
Balanced scorecard alueellisen kehittämisen kontekstissa: kehittämisote Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy:n strategisesta mittaristosta
(Lapin yliopisto, 2008)Balanced Scorecard alueellisen kehittämistyön kontekstissa : kehittämisote Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy:n strategisesta mittaristosta Organisaation suorituskyvyn mittaaminen ja toiminnan vaikuttavuuden ... -
Bodominjärven synkkä salaisuus : narratiivinen tutkimus median rakentamasta synkän matkailukohteen paikan identiteetistä
(Lapin yliopisto, 2017)Tutkielman empiirisenä ilmiönä on synkkä matkailu. Synkkä matkailu on mielenkiintoinen matkailun ilmiö, jota on tapahtunut matkailussa niin kauan kuin ihmiset ovat matkustaneet. Medialla on suuri rooli synkän matkailukohteen ... -
Chilen imago matkakohteena: markkinointimateriaalin ja sosiaalisen median valokuvista rakentuvien viestien sisällönanalyyttinen vertailu
(Lapin yliopisto, 2015)Matkailu on Chilessä vielä nuori teollisuuden ala. Sen kehittämiseen on kuitenkin keskitetty yhä enemmän voimavaroja. Kehittämistyön tuloksena vuonna 2012 valmistui Chilen ensimmäinen matkailustrategia. Siinä matkailumarkkinoijien ...Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla. -
Cooperation practices in the project society : case visit arctic Europe
(Lapin yliopisto, 2018)Projektit ja hankkeet ovat nykyhallinnon keskeisiä organisaatioita, mikä tarkoittaa muutosta hallitsemisesta hallintaan, eräänlaiseen kumppanuuteen. Projektit rahoitetaan määrärahoin ja suhde määritellään sopimuksin. Tätä ... -
Decommodifying volunteer tourism? : insights from nordic non-governmental organizations
(Lapin yliopisto, 2017)Volunteer tourism is a dichotomy of altruistic charitable work and hedonistic leisure play. The idea of traveling for volunteering is to assist others while experiencing unfamiliar conditions, being able to manage those ... -
Defining arcticity: phenomenological study on tourists' understanding of arctic
(Lapin yliopisto, 2014)Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda uutta ymmärrystä termin ”arktisuus” käytöstä selvittämällä millaisia määrityksiä ulkomaiset matkailijat antavat termille “arktinen”, kuinka he ymmärtävät sen ja kuvailevat sitä, sekä ... -
"Ei voi olla sillä tavalla että joukkuetta hoitaa sieltä takatoimistosta": diskurssianalyysi johtajuuskuvan rakentumisesta hotellissa
(Lapin yliopisto, 2014)Työelämä on muuttunut vauhdilla viimeisen kymmenen vuoden aikana ja palvelutuotannosta on tullut yhä keskeisempi työn muoto jälkiteollisessa yhteiskunnassa. Uudenlaiset olosuhteet edellyttävät laaja-alaisempaa tarkastelua ... -
"El silencio finlandés" : Suomen Lapin hiljaisuus nuorten espanjalaisten kokemana
(Lapin yliopisto, 2017)Suomen Lapissa käy yhä enemmän matkailijoita. Moni meluisasta ja saasteisesta suurkaupungista tuleva ulkomaalainen matkailija haluaa nauttia Lapin hiljaisuudesta, rauhasta ja puhtaasta ilmasta. Lappilainen luonto antaa ... -
Electronic word-of-mouth in the choice sets of third age travellers: do knowledge professionals approaching their retirement use consumer-generated content in decision-making?
(Lapin yliopisto, 2012)Older adults, or Third Agers, who will outnumber pre-adults by a third in traditional tourist generating countries of Europe and North America by 2025, are placing travel as a high priority in their retirement years. At ... -
Eläinkuvien tuottamat merkitykset matkailun markkinointiviestinnässä : semioottinen kuva-analyysi Ranuan eläinpuiston nettisivuista
(Lapin yliopisto, 2017)Eläimiä hyödynnetään matkailussa laajasti ja eläinmatkailu (animal tourism) on oma matkailun osa-alueensa. Eläimiä käytetään niin vetonauloina eläintarhoissa kuin myös työjuhtina esimerkiksi huskysafareilla. Eläimiä näkee ... -
”En mie koe, että se on mikää semmonen ylitsepääsemätön mörkö tuol”: Kotkan-Haminan seudun matkailuyrittäjien asennoituminen kestävään matkailuun
(Lapin yliopisto, 2013)Matkailuala kasvaa jatkuvasti, joten sen kehittäminen kestävän matkailun periaatteiden mukaan on entistä tärkeämpää. Kaikki matkailun sidosryhmät ovat vas-tuussa oman toimintansa kestävyydestä, mutta erityisesti ... -
Erämaisia metsiä ja rakennettuja reitistöjä. Kehysanalyyttinen tulkinta matkailijoiden metsämaisemakokemuksista Lapissa
(Lapin yliopisto, 2006)Luontomatkailun kulttuuritutkimukseen lukeutuvassa tutkielmassa perehdytään matkailijoiden maisemakokemuksiin tunturikeskusten läheisissä metsissä. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti maiseman subjektiivinen kokeminen, ... -
Erään organisaation henkilöstön nakemys yritystä kuvaavista arvoista yksikön, työsuhteen ja työssäoloajan mukaan tarkasteltuna
(Lapin yliopisto, 2009)Arvot ovat kaikkialla. Arvot vaikuttavat meihin niin yksilöinä kuin eri yhteisöjen tai organisaatioiden työntekijöinä. Arvot ovat ohjanneet myös tätä tutkimusta. Arvot ovat nousseet yhä tärkeämmiksi yritysmaailmassa. ... -
Esitutkimus brändi-identiteetistä: tapaus jäänmurtaja Sampo
(Lapin yliopisto, 2011)Kohteiden välinen kilpailu matkailijoista lisääntyy ja muuttuu jatkuvasti yhä haasteellisemmaksi. Tulevaisuudessa matkailijat ovat yhä kokeneempia ja vaativampia. Matkailijoiden tarpeiden tyydyttämiseksi kohteiden tulee ... -
Esteittä pitkin matkaa: Lapin ohjelmapalvelutarjonnan esteettömyys
(Lapin yliopisto, 2012)Matkailu on alati kasvava ala ja esteettömyys yhä laajemmin huomioitu asia yhteiskunnassamme.Esteetön matkailu terminä onkin alkanut vakiinnuttaa paikkansa puheissa. Tutkimustietoa ja määritelmiä esteettömän matkailun ...