Lauda - Selaus asiasanan mukaan "lukio"
Viitteet 1-20 / 26
-
"Auttaa löytämään omia vahvuuksia ja suunnitella tulevaa" : opinto-ohjaajien käsityksiä lukion opinto-ohjauksesta nivelvaiheessa
(Lapin yliopisto, 2018)Tämän pro gradun keskiössä on lukion ja korkeakoulun nivelvaihe. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lukion opinto-ohjaajien käsityksiä nivelvaiheen ohjauksen sisällöistä ja rakenteesta sekä oppilaiden vahvuuksien ... -
Challenging the school mathematics culture : an investigative small-group approach : ethnographic teacher research on social and sociomathematical norms
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :82 (Lapin yliopisto, 2011) -
Digitaaliset viihdepelit kuvataideopetuksessa: opettajien käsityksiä ja kokemuksia kartottava kyselylomaketutkimus
(Lapin yliopisto, 2015)Tämä tutkimus selvittää millaista on peruskoulun ja lukion kuvataideopettajien digi-taalisia viihdepelejä käsittelevä opetus. Ilmiötä tarkastellaan kuvataideopettajien nä-kökulmasta; kuinka he suhtautuvat digitaalisiin ... -
Jotain omaa, jotain lainattua: lukio-opiskelijoiden suhde fanarttiin ja sen näkyvyys kuvataidetunneilla
(Lapin yliopisto, 2015)Tämä tutkimus selvittää lukio-opiskelijoiden suhdetta fanarttiin, eli fanitaiteeseen, ja sen näkyvyyttä kuvataideluokan arjessa. Tutkimus keskittyy opiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin fanartista, joiden vertailukohtana ... -
Kirjaa ei ole kansiin katsominen? : lukion Forum historia -oppikirjasarjan kansikuvien semioottiset merkitykset
(Lapin yliopisto, 2023)Tärkeydestään ja näkyvyydestään huolimatta kirjojen kansikuvituksia ei ole tutkittu kovinkaan paljoa. Käytän semiotiikkaan perustuvaa menetelmää tutkiakseni, millaisia semioottisia merkityksiä Otavan vuonna 2022 julkaistussa ... -
Koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen lukiossa
(Lapin yliopisto, 2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset kyselylomakkeiden ... -
Kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista
(Lapin yliopisto, 2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista. Tutkimus rajautuu lukion kuvataideopettajiin ja lukion kuvataidetunneilla tapahtuvaan luovaan työskentelyyn. ... -
Kuvataideopettajien näkökulmia yhteiskuntakriittisyyteen yläkoulun ja lukion kuvataideopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2013)Kriittisyys on keskeisiä länsimaisia sivistysihanteita, johon liittyy toive yhteiskunnan kehityksestä. Myös peruskoulun ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmiin on kirjattu opetuksen yhteiskuntakriittiset tavoitteet. ... -
Kuvataideopetuksen asema muuttuvassa lukiossa: haastattelututkimus oppiaineyhteistyön näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2018) -
Kuvataiteen lukiodiplomi opiskelijoiden kokemana
(Lapin yliopisto, 2012)Tässä pro gradu -tutkielmassani tutkitaan Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen 1.-3. vuosikurssin opiskelijoiden kokemuksia kuvataiteen lukiodiplomista. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ... -
”Kuvis on semmonen henkireikä” – Hyvinvointiosaamisen sovellus kuvataideopetukseen positiivisen pedagogiikan näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2022)Tämän tutkielman päämääränä on pohtia miten kuvataideopetus voisi toteuttaa lukion uuden opetussuunnitelman mukaista hyvinvointiosaamisen vaatimusta. Ensin tutkielma keskittyy positiivisen pedagogiikan teoriaan ja erityisesti ... -
Kuvista lukien: Sovellus oppilaiden monilukutaitojen kehittämiseen ilmiöpohjaisessa kuvataideopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2015)Lukion uudessa voimaan astuvassa opetussuunnitelmassa (2016) korostetaan ilmiöpohjaisuutta opiskelussa sekä monilukutaidon hallintaa. Monilukutaidolla tarkoitan tässä tutkielmassa erityisesti kuvanlukutaitoa ja medialukutaitoa. ... -
Laaja-alainen globaalikasvatus lukio-opetuksessa lukion opettajien kertomana
(Lapin yliopisto, 2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn lukion opettajien näkemyksiin globaalikasvatuksesta ja sen toteuttamisesta lukiossa. Tutkimukseni päätutkimuskysymys on: Miten laaja-alaisena lukion globaalikasvatus opettajien kertomana ...Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla. -
Laaja-alaisesta taidekasvatuksesta positiivista synergiaa : kuvataideopettajien kokemuksia Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiosta
(Lapin yliopisto, 2011)I studied the broad fields art education curriculum at Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio senior highschool as the art teachers experience of their work. I collected my research data via structured survey and themed ... -
Laiminlyöntejä, synkkyyttä ja väkivaltaa: Lukiolaisten käsityksiä epämukavasta taiteesta
(Lapin yliopisto, 2015)Käsittelen pro gradu -tutkielmassani lukiolaisten käsityksiä epämukavasta taiteesta ja sen vastaanottamisesta. Tutkimuksessani tarkastelen millaista epämukava taide lukiolaisista on ja erityisesti mitkä elementit aiheuttavat ... -
Lukiolaisten antamia merkityksiä kuvataidetuntien opetuskuville
(Lapin yliopisto, 2023)Tämä tutkielma tarkastelee, mitä merkityksiä lukiolaiset antavat kuvataidetuntien opetuskuville. Tutkielman aineisto koostuu 64 lukiolaisten tarinoista, jotka on kerätty eläytymismenetelmällä. Tarinat kerättiin kolmelta ... -
Lukion opetussuunnitelma ja oppilaiden lukiokokemukset
(Lapin yliopisto, 14.06.2023)Pro gradu -tutkielmassani kuvaan yhtäältä lukion opetussuunnitelmaa ja toisaalta lukiolaisten kokemuksia lukiosta vuoden 2016 uudistuksen jälkeen. Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen suomalaisen lukion kehitystä vuosien ... -
Mikä luokaton lukio? : feministinen kouluetnografia luokattomuuden järjestyksissä
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :65 (Lapin yliopisto, 2010)Tarkastelen tutkimuksessani, miten arjen käytännöt ja koulun rakenteet vaikuttavat pohjoissuomalaisen luokattoman lukion toimintaihanteen rakentumiseen. Tutkimuksen lähtökohtana on luokattoman lukion rakennemuutos. Arjen ... -
Monilukutaito lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa
(Lapin yliopisto, 2023)Tässä tutkielmaraportissa tarkastellaan, millaisena monilukutaito ilmenee lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa. Tutkielmaraportissa tuodaan esiin teoreettinen tausta siinä, miten monilukutaito-käsitteenä ymmärretään ...