Haku
Viitteet 1-10 / 31
Oppilaiden kokemukset yhteistyöstä ja oppimisesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa
(Lapin yliopisto, 2020)
Uusimmassa opetussuunnitelmassa on korostettu monialaista oppimista ja osaamista.
Opetuksen järjestäjä on velvollinen toteuttamaan vähintään kerran lukuvuodessa peruskoululaiselle monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK). ...
Iloa, surua, pelkoa ja vihaa - satu tunnekasvatuksen välineenä
(Lapin yliopisto, 2021)
Tutkimus tarkastelee Petronella Grahnin vuonna 2020 julkaisemaa kirjaa Pomenia taikamaailman suuri seikkailu, joka on lapsille suunnattu satua ja fantasiaa yhdistelevä lastenkirja. Tutkimuksessa oli tarkoitus tarkastella ...
Luokanopettajien käsityksiä arvokasvatuksesta koulussa
(Lapin yliopisto, 2020)
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on arvokasvattajana toimimisesta. Tutkielmassa kysytään, millaisia arvoja luokanopettajat oppilaille välittävät ja millainen on niiden ...
Liikunta-aktiivisuuden kehittämien: Kahdeksasluokkalaisten antamia merkityksiä Move!-mittauksille
(Lapin yliopisto, 2021-12-10)
Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt huomattavasti vuosikymmenien saatos-sa. Yhä useammalla lapsella koululiikunnan osuus päivittäisessä fyysisessä aktiivisuudessa kasvaa tärkeämmäksi vapaaehtoisen fyysisen ...
Näköaloja toimivaan yhteisopettajuuteen – fenomenografinen tutkimus opettajien työssä voimaantumisesta
(Lapin yliopisto, 2021)
Yhteisopettajuus alkaa hiljalleen olemaan yhä tutumpi ilmiö kasvatuksen kentällä. Perinteiseen opettajuuteen kuuluva yksin puurtamisen aika on taittumassa kohti yhteisöllisempää ja tiimityöskentelyyn pohjautuvaa arkea. ...
Kohtaava koulu - haastattelututkimus steinerkoulun tunnekasvatuksesta
(Lapin yliopisto, 2021)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä keinoilla steinerkoulussa harjoitetaan tunnekasvatusta. Halusimme siis tutkia sitä, millä keinoilla koulu ja opettajat harjoittavat tunnetaitojen eri osa-alueita. ...
PISARA-kirjasarjan näkökulmia alakoulun seksuaaliopetukseen
(Lapin yliopisto, 2021)
Maailman terveysjärjestö WHO on laatinut määritelmän seksuaalioikeuksista. Oikeuksien perusteella jokaisella ihmisellä on oikeus seksuaalikasvatukseen. Seksuaaliopetus on koulussa järjestettävää seksuaalikasvatusta, joka ...
”Sillä ei ole mitään merkitystä missä me ollaan ja opetetaan.” Opettajien käsityksiä tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden kanssa työskentelystä avoimessa oppimisympäristössä
(Lapin yliopisto, 2021-10)
Yhä useammissa Suomen uusissa ja peruskorjatuissa koulurakennuksissa on käytössä avoimet oppimisympäristöt. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on tehostetun ja erityisen ...
Oppilaan läheisen kuolema
(Lapin yliopisto, 2022)
Tutkimukseni keskiössä ovat tapaukset, jossa oppilas on menettänyt läheisen ihmisen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa kuoleman ja surun käsittelemisestä alakouluissa. Tutkimusaineistoni keräsin kuudelta ...
"Olimme juuri käyneet melkein kaikki kirjaimet läpi, kun siirryimme etäopetukseen" Lukemaan opettaminen etäopetuksena luokanopettajien kokemana
(Lapin yliopisto, 2022)
Keväällä 2020 maailmanlaajuisen koronapandemian leviämisen vuoksi koulut suljettiin ja lähiopetus keskeytettiin kaikissa oppilaitoksissa. Opetus järjestettiin poikkeuksellisesti etäopetuksena myös pienten, vielä lukemaan ...