Haku
Viitteet 1-10 / 11
Luokanopettajien käsityksiä arvokasvatuksesta koulussa
(Lapin yliopisto, 2020)
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on arvokasvattajana toimimisesta. Tutkielmassa kysytään, millaisia arvoja luokanopettajat oppilaille välittävät ja millainen on niiden ...
Näköaloja toimivaan yhteisopettajuuteen – fenomenografinen tutkimus opettajien työssä voimaantumisesta
(Lapin yliopisto, 2021)
Yhteisopettajuus alkaa hiljalleen olemaan yhä tutumpi ilmiö kasvatuksen kentällä. Perinteiseen opettajuuteen kuuluva yksin puurtamisen aika on taittumassa kohti yhteisöllisempää ja tiimityöskentelyyn pohjautuvaa arkea. ...
”Sillä ei ole mitään merkitystä missä me ollaan ja opetetaan.” Opettajien käsityksiä tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden kanssa työskentelystä avoimessa oppimisympäristössä
(Lapin yliopisto, 2021-10)
Yhä useammissa Suomen uusissa ja peruskorjatuissa koulurakennuksissa on käytössä avoimet oppimisympäristöt. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on tehostetun ja erityisen ...
Opettajien käsityksiä inkluusion toteuttamisesta
(2022-04-22)
Tutkielman taustalla oleva teoreettinen viitekehys perustuu inkluusion sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuenkäsitteisiin. Tutkimus koostui neljänkymmenen opettajan käsityksistä inkluusiosta ja sen toteuttamisen ...
Kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä arvioinnista: "Ei kai se pahakaan asia oo"
(Lapin yliopisto, 2022-06-15)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda peruskoulun arviointikeskusteluun mukaan myös oppilaiden ääni. Arvioinnin tulisi edistää oppilaiden oppimista ja osaamista, mutta kuitenkaan heiltä ei ole kysytty mitä he ajattelevat ...
Saatais vähän paremmaks sitä fiilistä lasten liikkumisen osalta … kylmistä numeroista pelkästään on tultu vähän parempaan suuntaan… : Oppilasarvioinnin rooli liikuntasuhteen muovautumisessa
(Lapin yliopisto, 2021)
Liikunnan oppilasarvioinnin muutos on herättänyt keskustelua puolesta ja vastaan.
Lajikohtaisesta arvioinnista siirtymisellä työskentelyn ja oppimisen arvioimiseen on
pyritty vastaamaan yhteiskunnan liikuntatottumisten ...
”Oon sitä mieltä, että kyllähän koulu muuttuu paljon kylmemmäksi paikaksi, jos täällä ei kosketusta sallittaisi missään kohtaa eikä tilanteessa.” Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä kosketuksesta osana oppilaiden kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta
(Lapin yliopisto, 2022)
Pro gradu- tutkielmani tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia kosketuksesta osana oppilaiden kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Päädyin aihevalintaani sen jännittyneisyyden ja ristiriitaisuuden ...
Rehtorien kokemuksia omasta työhyvinvoinnista
(Lapin yliopisto, 2023)
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää rehtorien kokemuksia omasta työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa tarkastellaan työhyvinvointia työn voimavaran ja vaatimuksen käsitteillä.
Tämä tutkimus on toteutettu ...
“No eihän kukaan halua yksin olla, että ihan kaikki lapset tarvii sen jonku kaverin koulusta” : luokanopettajien käsityksiä autismin kirjolla olevien oppilaiden ystävyyssuhteista alkuopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2023)
Tutkimukseni sijoittuu kasvatustieteiden ja erityisesti erityispedagogiikan kentälle, ja on muodoltaan pro gradu -tutkielma. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä autisminkirjolla olevien oppilaiden ...
”Kaikista ei tule niitä huippupelaajia, mutta se liikunnallisen elämäntavan opettaminen” : salibandyvalmentajien käsityksiä lasten ja nuorten valmennuksesta
(Lapin yliopisto, 2024)
Pro gradu -tutkielmassani kuvaan salibandyvalmentajien käsityksiä valmennuksesta. Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen urheiluvalmennusta ja salibandya liikunnan muotona. Nostan esiin urheiluvalmentamisen käsitteen yleisesti ...