Haku
Viitteet 1-10 / 10
Ohjattu havaintopiirustus nuorten kuvallisen elpymisen mahdollistajana.
(Lapin yliopisto, 2020)
Tutkielman kohteena on havaintopiirustuksen opetus lukiossa. Taustoitan havaintopiirustuksen opetusta analysoimalla Suomessa 1900- luvun alussa käytettyjä piirustuksen opetuksen oppimateriaaleja. Tutkimuksen teoreettinen ...
Kuvataide, pojat ja yläkoulu: poikien kuvataidesuhdetta etsimässä
(Lapin yliopisto, 2015)
This research brings forth understanding about boys experiences in art education. The subject is important, for in the fields of media and art education, there has been information about a phenomenon, which speaks of the ...
Käsityksiä kuvataiteen integroinnista Iin Innoste -hankkeen puitteissa
(Lapin yliopisto, 2017)
Tutkielma selvittää opettajien opetuskäytäntöjä ja käsityksiä siitä, kuinka kuvataiteen integraatiota toteutetaan. Kuvataidemaailman näkökulma tuo oppimiseen yhden tarkastelun tason lisää yhteiskunnallisen, tietoteoreettisen ...
Poikavoimaa kuvataideharrastukseen : pohjoinen näkökulma poikien ja lasten vanhempien näkemyksiin kuvataideharrastuksesta ja kuvataideopetuksesta
(Lapin yliopistokustannus, 2010)
Kuvataideharrastus on sukupuoleen sidottu harrastus, jossa tytöt ovat enemmistönä. Tutkimus tarkasteli kuvataideharrastusta pohjoisen 7–10 -vuotiaiden poikien ja heidän vanhempiensa näkökulmista. Tarkastelukulma keskittyi ...
Taiteilija: etuliitteellä vai ilman?
(Lapin yliopisto, 2014)
Narratiivisessa tutkielmassani tarkastelen, miten haastateltavistani on tullut kuvataiteilijoita ja millaisia kertomuksia heillä on taiteesta, sen tekemisestä ja taidemaailmasta. Haastattelemani viisi taiteilijaa työskentelevät ...
”Kädelliset käyttävät käsiään, mikä on myös pään käyttämistä yhtä aikaa”: taidekasvattajien näkemyksiä alakoulun kuvataiteen merkityksestä
(Lapin yliopisto, 2017)
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa tutkin kuvataidekasvattajien antamia merkityksiä kuvataiteelle alakoulun oppiaineena. Mikä tekee heidän mielestään kuvataiteesta merkityksellisen oppiaineen? Millaisia tavoitteita ...
Kuvataidekasvatusta kolmelta vuosikymmeneltä: – Vertaileva tutkimus peruskoulun kuvataideopetuksen perusteista vuosien 1994, 2004 ja 2014 valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa
(Lapin yliopisto, 2018)
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen kuvataideopetuksen perusteiden muutosta kolmen viime vuosikymmenen ajalta. Aineistoni koostuu kolmesta viimeisimmästä valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, jotka ovat vuosilta 1994, ...
Eri sukupuolisten nuorten kokemuksia koulun kuvataidekasvatuksesta suhtees-sa heidän vapaa-ajan kuvakulttuureihinsa
(Lapin yliopisto, 2018)
Tutkielman tarkoituksena oli ottaa selville, miten koulujen kuvataideopetus kohtaa tyttöjen ja poikien vapaa-ajan kuvakulttuurit. Erityisesti tutkimuksen kohteena olivat mediavaikut-teiset harrastelijataiteilijat. Tutkimus ...
Kuinka arvioin kuvista ; numeerisen arvioinnin ongelma valmistuvan opettajan näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2012)
Tutkielman tarkoituksena on paljastaa numeerisen arvioinnin ristiriitaisuus
ja soveltumattomuus kuvataideoppiaineen arvioinnissa. Lähtökohtana on subjektiivisesti
havaittu ja koettu ongelma siitä että numeroarviointi ei ...
Pelottavien aiheiden käsittely kuvataideopetuksessa : Kursk ja siihen liittyvät työpajat Rovaniemen taidemuseolla
(Lapin yliopisto, 2019)
Tutkimus käsittelee pelottavien aiheiden opettamista kuvataidetunnilla. Nykytaiteen teoksissa käsitellään usein kiistanalaisia ja vaikeita aiheita seksuaalisuudesta ja väkivallasta uskontoon ja politiikkaan. Peruskoulun ...