Haku
Viitteet 1-6 / 6
”Kädelliset käyttävät käsiään, mikä on myös pään käyttämistä yhtä aikaa”: taidekasvattajien näkemyksiä alakoulun kuvataiteen merkityksestä
(Lapin yliopisto, 2017)
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa tutkin kuvataidekasvattajien antamia merkityksiä kuvataiteelle alakoulun oppiaineena. Mikä tekee heidän mielestään kuvataiteesta merkityksellisen oppiaineen? Millaisia tavoitteita ...
Kuvataidekasvatusta kolmelta vuosikymmeneltä: – Vertaileva tutkimus peruskoulun kuvataideopetuksen perusteista vuosien 1994, 2004 ja 2014 valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa
(Lapin yliopisto, 2018)
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen kuvataideopetuksen perusteiden muutosta kolmen viime vuosikymmenen ajalta. Aineistoni koostuu kolmesta viimeisimmästä valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, jotka ovat vuosilta 1994, ...
Kuinka arvioin kuvista ; numeerisen arvioinnin ongelma valmistuvan opettajan näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2012)
Tutkielman tarkoituksena on paljastaa numeerisen arvioinnin ristiriitaisuus
ja soveltumattomuus kuvataideoppiaineen arvioinnissa. Lähtökohtana on subjektiivisesti
havaittu ja koettu ongelma siitä että numeroarviointi ei ...
”Kuvis on semmonen henkireikä” – Hyvinvointiosaamisen sovellus kuvataideopetukseen positiivisen pedagogiikan näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2022)
Tämän tutkielman päämääränä on pohtia miten kuvataideopetus voisi toteuttaa lukion uuden opetussuunnitelman mukaista hyvinvointiosaamisen vaatimusta. Ensin tutkielma keskittyy positiivisen pedagogiikan teoriaan ja erityisesti ...
Alakoulun rehtoreiden näkemyksiä kuvataiteesta oppiaineena
(Lapin yliopisto, 2022)
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia näkemyksiä alakoulun rehtoreilla on kuvataiteen oppiaineesta. Rehtoreilla on korkea asema kouluorganisaation toimimisessa ja pedagogisten päätösten teossa. Tutkimuksella pyrin ...
Omannäköinen työ : opetuksen suunnittelua ohjaavia tekijöitä lasten kuvataidekouluopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2023)
Opettajan työn taustalla vaikuttavat monet tietoiset ja tiedostamattomat tekijät. Lähestyn näitä tekijöitä tutkimuksessani opetuksen suunnittelun näkökulmasta. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät ohjaavat ...