Haku
Viitteet 1-10 / 10
Digitaaliset viihdepelit kuvataideopetuksessa: opettajien käsityksiä ja kokemuksia kartottava kyselylomaketutkimus
(Lapin yliopisto, 2015)
Tämä tutkimus selvittää millaista on peruskoulun ja lukion kuvataideopettajien digi-taalisia viihdepelejä käsittelevä opetus. Ilmiötä tarkastellaan kuvataideopettajien nä-kökulmasta; kuinka he suhtautuvat digitaalisiin ...
Jotain omaa, jotain lainattua: lukio-opiskelijoiden suhde fanarttiin ja sen näkyvyys kuvataidetunneilla
(Lapin yliopisto, 2015)
Tämä tutkimus selvittää lukio-opiskelijoiden suhdetta fanarttiin, eli fanitaiteeseen, ja sen
näkyvyyttä kuvataideluokan arjessa. Tutkimus keskittyy opiskelijoiden kokemuksiin ja
käsityksiin fanartista, joiden vertailukohtana ...
Laiminlyöntejä, synkkyyttä ja väkivaltaa: Lukiolaisten käsityksiä epämukavasta taiteesta
(Lapin yliopisto, 2015)
Käsittelen pro gradu -tutkielmassani lukiolaisten käsityksiä epämukavasta taiteesta ja sen
vastaanottamisesta. Tutkimuksessani tarkastelen millaista epämukava taide lukiolaisista on ja
erityisesti mitkä elementit aiheuttavat ...
Kuvista lukien: Sovellus oppilaiden monilukutaitojen kehittämiseen ilmiöpohjaisessa kuvataideopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2015)
Lukion uudessa voimaan astuvassa opetussuunnitelmassa (2016) korostetaan ilmiöpohjaisuutta opiskelussa sekä monilukutaidon hallintaa. Monilukutaidolla tarkoitan tässä tutkielmassa erityisesti kuvanlukutaitoa ja medialukutaitoa. ...
Piirtäminen näkemisen taitona ; piirtämisen merkitys ja sen muutokset koulun kuvataideopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2011)
Tutkin pro gradu- tutkielmassani, mitä piirtäminen on ja mikä sen rooli on nykyisessä sekä kirjoitetussa että toteutuneessa kuvataiteen opetussuunnitelmassa ylä-asteella sekä lukiossa. Pyrin hahmottamaan laajasti ja ...
Kuvataideopettajien näkökulmia yhteiskuntakriittisyyteen yläkoulun ja lukion kuvataideopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2013)
Kriittisyys on keskeisiä länsimaisia sivistysihanteita, johon liittyy toive yhteiskunnan
kehityksestä. Myös peruskoulun ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmiin on kirjattu
opetuksen yhteiskuntakriittiset tavoitteet. ...
Kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista
(Lapin yliopisto, 2017)
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista. Tutkimus rajautuu lukion kuvataideopettajiin ja lukion kuvataidetunneilla tapahtuvaan luovaan työskentelyyn. ...
”Kuvis on semmonen henkireikä” – Hyvinvointiosaamisen sovellus kuvataideopetukseen positiivisen pedagogiikan näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2022)
Tämän tutkielman päämääränä on pohtia miten kuvataideopetus voisi toteuttaa lukion uuden opetussuunnitelman mukaista hyvinvointiosaamisen vaatimusta. Ensin tutkielma keskittyy positiivisen pedagogiikan teoriaan ja erityisesti ...
Moninainen taiteen kaanon kasvatuksen tukena : kyselytutkimus sukupuolen moninaisuuden representaatioista lukion kuvataiteessa
(Lapin yliopisto, 2023)
Kuvataide on keskeinen luovan itseilmaisun ja itsetutkiskelun mahdollistava oppiaine, jossa visuaalisen kulttuurin tarkastelun myötä tutustutaan moninaiseen taiteen kaanoniin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ...
Lukiolaisten antamia merkityksiä kuvataidetuntien opetuskuville
(Lapin yliopisto, 2023)
Tämä tutkielma tarkastelee, mitä merkityksiä lukiolaiset antavat kuvataidetuntien opetuskuville. Tutkielman aineisto koostuu 64 lukiolaisten tarinoista, jotka on kerätty eläytymismenetelmällä. Tarinat kerättiin kolmelta ...