"taidekasvatus" - Selaus asiasanan mukaan Pro gradut
Viitteet 21-40 / 90
-
”Kai sitä sitten työssä oppii…”: Kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä omista erityispedagogisista taidoistaan
(Lapin yliopisto, 2016)Käsittelen pro gradu -tutkielmassani kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä omista erityispedagogisista taidoistaan. Tutkielmassani tarkastelen, millaisia valmiuksia kuvataidekasvatuksen opiskelijoilla on kohdata ... -
Kannustava ilmapiiri erilaisuudelle.: Opettajien keinoja ottaa monenlaiset oppijat huomioon kuvataideluokassa.
(Lapin yliopisto, 2016)Opinnäytteeni käsittelee kuvataideopettajien keinoja ja kokemuksia huomioida erilaiset oppijat ja heidän tarpeensa kuvataideluokassa. Tutkielmani pohjaan inklusiivisen opetuksen teorioihin, ja käsittelen inklusiivisen ... -
Kohtaamisia : moniammatillisen toiminnan kehittäminen nuorten monitaiteellisessa projektissa
(Lapin yliopisto, 2010)Tutkimuksen lähtökohtana on toiminut kiinnostukseni eri taiteen alojen ammattilaisia yhdistävään moniammatilliseen toimintaan. Tutkimus on toteutunut toimintatutkimuksena nuorten monitaiteellisessa projektissa Rovaniemellä. ... -
Kuin omalla maalla : ympäristötaideleiri Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa ja lähialueella sekä kokemusten tarkastelua matkaiuelämyksinä
(Lapin yliopisto, 2009)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, kuinka ympäristötaideleiri rakentuu Pallas–Yllästunturin kansallispuistoon ja sen läheisyyteen. Tutkin sitä, miten toiminta voidaan järjestää luonnonsuojelualueella ja millaisia ... -
Kuinka arvioin kuvista ; numeerisen arvioinnin ongelma valmistuvan opettajan näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2012)Tutkielman tarkoituksena on paljastaa numeerisen arvioinnin ristiriitaisuus ja soveltumattomuus kuvataideoppiaineen arvioinnissa. Lähtökohtana on subjektiivisesti havaittu ja koettu ongelma siitä että numeroarviointi ei ... -
Kuvataidekasvatusta lapsilähtöisesti : lapsilähtöisyyden ilmeneminen montessoripedagogiikan steinerpedagogiikan ja Reggio Emilia pedagogiikan kuvataidekasvatuksessa
(Lapin yliopisto, 2013)Tutkielmassani avaan lapsilähtöisyyden käsitettä ja paikannan lapsilähtöisyyden käsitettä kuvataidekasvatuksen kontekstiin. Lapsilähtöisyyttä korostetaan erityisesti vaihtoehtopedagogioissa. Tutkin lapsilähtöisyyden ... -
Kuvataideopettaja työskentelyprosessin tukena ; yläkoululaisten näkemyksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta
(Lapin yliopisto, 2012)Tämän tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, miten kuvataideopettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus vaikuttaa oppilaan työskentelyyn. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Millainen vuorovaikutus opettajan ja oppilaan ... -
Kuvataideopettajana kasvaminen kohti opettajuuden professiota
(Lapin yliopisto, 15.11.2022)Tutkielmani käsittelee kuvataideopettajana kehittymistä kohti opettajuuden professiota. Teoreettisessa viitekehyksessä avaan opettajuutta professiona, kuvataideopettajaa oman alansa asiantuntijana sekä työmotivaation ... -
Kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista
(Lapin yliopisto, 2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista. Tutkimus rajautuu lukion kuvataideopettajiin ja lukion kuvataidetunneilla tapahtuvaan luovaan työskentelyyn. ... -
Kuvataideopettajien näkökulmia yhteiskuntakriittisyyteen yläkoulun ja lukion kuvataideopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2013)Kriittisyys on keskeisiä länsimaisia sivistysihanteita, johon liittyy toive yhteiskunnan kehityksestä. Myös peruskoulun ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmiin on kirjattu opetuksen yhteiskuntakriittiset tavoitteet. ... -
Kuvia ulkosuomalaisnuorten kulttuurisista kokemuksista : pitkin tietä pieni lapsi -dokumenttielokuva elämismaailman pohtimisen ja kuvallisen ilmaisun lähtökohtana
(Lapin yliopisto, 2008)Tutkimus tarkastelee 12-15–vuotiaiden ulkosuomalaisnuorten elämismaailmaa. Lähtökohtana on Virpi Suutarin ja Susanna Helken Pitkin tietä pieni lapsi –dokumenttielokuva. Tutkimusaineisto rakentuu ulkosuomalaisnuorten tekemistä ... -
"Kyllä tuli monenlaista näkökulmaa entisistä ajoista" : paikkasidonnaisen taiteen työpaja yhteisön voimaannuttamisen mahdollistajana
(Lapin yliopisto, 2023)Muuttotappioalueiksi lukeutuvien syrjäkylien arvokas kulttuuri, historia ja perinteet ovat vaarassa kadota. Taiteella ja taideperustaisella toiminnalla on runsaasti erilaisia mahdollisuuksia tällaisten kulttuurien ... -
"Kyläläisiä porinakivillä ; yhteisöllinen taidekasvatus paikkakokemuksen rakentajana
(Lapin yliopisto, 2011) -
Lasten kuvien kertomaa ; lapin koululaisten piirustuksia ja maalauksia jälleenrakentamisen ajalta
(Lapin yliopisto, 2012)Tutkimus käsittelee lasten piirtämien kuvien kautta sitä, miten erilaiset elämänkokemukset ovat vaikuttaneet lapsiin ja voiko kokemuksia ilmaista kuvallisesti. Samalla tarkastellaan sitä, miten tutkija pystyy tulkitsemaan ... -
Lastentarhanopettajien käsityksiä lasten kuvallisen toiminnan käytännöistä päiväkodeissa
(Lapin yliopisto, 2012) -
"Lisää muraaleja, kiitos" : muraalimaalaukset ja yhteisön koettu hyvinvointi
(Lapin yliopisto, 2019)Tämä tutkielma selvittää muraalimaalausten vaikutusta yhteisön koettuun hyvinvointiin. Tutkimme muraalien hyvinvointivaikutuksia, koska julkista taidetta perustellaan usein sen positiivisilla hyvinvointivaikutuksilla ja ... -
Lukio-opiskelijan mediataitojen kehittäminen: kehittämistutkimus mediataitovalmiuksien muuttumisesta Media ja kuvien viestit -kurssilla
(Lapin yliopisto, 2015)Mediataito muodostuu erilaisista valmiuksista, jotka tässä tutkimuksessa määritellään funktionaalisiksi, praktisiksi, kriittisiksi, emansipatorisiksi sekä omaehtoisiksi ja yhteisöllisiksi mediataitovalmiuksiksi. ... -
Lumesta tilaksi: Nuoret suunnittelijoina : talvitaide osallistuvan suunnittelun välineenä peruskoulussa
(Lapin yliopisto, 2008)Toimintatutkimuksessani olen tutkinut, miten osallistuvaa suunnittelua voidaan soveltaa talvitaiteen keinoin osaksi peruskoulun kuvataiteen opetusta ja miten osallistuvan suunnittelun menetelmiä voidaan hyödyntää koulupihan ... -
Lumesta tilaksi: nuoret suunnittelijoina. Talvitaide osallistuvan suunnittelun välineenä peruskoulussa
(Lapin yliopisto, 2008)Toimintatutkimuksessani olen tutkinut, miten osallistuvaa suunnittelua voidaan soveltaa talvitaiteen keinoin osaksi peruskoulun kuvataiteen opetusta ja miten osallistuvan suunnittelun menetelmiä voidaan hyödyntää koulupihan ... -
”Luonto on ehtymätön muusa!” Luonto oppimisympäristönä kuvataiteessa
(Lapin yliopisto, 2021)Pro gradu -tutkielmassani selvitän, miten opettajien kokemukset kuvaavat luontoa kuvataiteen opetuksessa oppimisympäristönä. Teoreettisena viitekehyksenä pro gradu -tutkielmassani tarkastelen luontoa ja ympäristöä, ...