Haku
Viitteet 1-10 / 16
"Ja sitä usein mietin, kun oppilaat olivat tehneet jotakin että millä tavalla heihin suhtaudun" : opettajien kokemuksiin perustuvia käsityksiä arjen etiikasta
(Lapin yliopisto, 2009)
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien kokemusten kautta muotoutuneita käsityksiä opettajan työn eettisyydestä. Kiinnostuksen kohteena on se, miten opettajan ammattietiikka näyttäytyy arjen tilanteissa eli ...
Oppimissuunnitelma opettajan työn tukena
(Lapin yliopisto, 2006)
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten opettajat käyttävät oppimissuunnitelmaa oman työnsä tukena. Lisäksi selvitimme, miten opettajat tukevat oppimissuunnitelman avulla lapsen oppimista. Oppimissuunnitelmalla ...
Ekaluokkalaisten ajatuksia opettajasta : fenomenografiaan pohjautuva haastattelututkimus lasten omasta opettajasta
(Lapin yliopisto, 2014)
Tarkastelemme pro gradu -tutkielmassamme alakoulun 1. luokkalaisten ajatuksia opettajasta ja pyrimme lapsilähtöiseen toteutukseen. Tutkimuksemme tärkeä näkökulma on saada lasten ääni kuuluviin, sillä uskomme heidän tuovan ...
”Osittain helppoa, osittain raskasta” : alakoulun oppilaiden ja opettajien käsitykset poronhoidosta
(Lapin yliopisto, 2015)
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä erityisesti poronhoitoon tarkoitetun alueen alakoulun oppilailla ja opettajilla on poronhoidosta. Teoreettisena viitekehyksenä toimii poronhoidon historia ja kehitys ...
”..siinä on lähetty ajattelemaan liikunnanopetusta ihan uuesta näkökulmasta” : opettajien käsityksiä liikunnan opetussuunnitelmamuutoksesta
(Lapin yliopisto, 2015)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 tulee voimaan syksyllä 2016 suomalaisiin peruskouluihin. Liikunnan oppiaine tulee kokemaan uudistuksen myötä useita muutoksia, joista keskeisimpänä on opetukselle asetettujen ...
”Se on alun perin niinku ollu koko ydin tässä, että mää pystyn tajuamaan millasta se oppiminen voi olla - se on osa mun ammatti-identiteettiä" : oppimisvaikeuden yhteys opettajaopiskelijan kehittyvään ammatti-identiteettiin
(Lapin yliopisto, 2018)
Pro gradu -tutkielmamme tavoitteena on selvittää, millainen yhteys opettajaopiskelijan oppimisvaikeudella on hänen kehittyvään ammatti-identiteettiinsä. Tutkimusaineiston keräsimme haastattelemalla kuutta opettajaopiskelijaa, ...
Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvistä keinoista, tunteista ja asenteista sekä ilmastokasvatuksesta
(Lapin yliopisto, 2019-11-12)
Tutkimukseni tavoitteena oli tarkastella Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ilmastonmuutoksen hillitsemisestä. Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ilmastonmuutoksesta on tutkittu paljon, mutta ...
Näköaloja toimivaan yhteisopettajuuteen – fenomenografinen tutkimus opettajien työssä voimaantumisesta
(Lapin yliopisto, 2021)
Yhteisopettajuus alkaa hiljalleen olemaan yhä tutumpi ilmiö kasvatuksen kentällä. Perinteiseen opettajuuteen kuuluva yksin puurtamisen aika on taittumassa kohti yhteisöllisempää ja tiimityöskentelyyn pohjautuvaa arkea. ...
Opettajien käsityksiä inkluusion toteuttamisesta
(2022-04-22)
Tutkielman taustalla oleva teoreettinen viitekehys perustuu inkluusion sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuenkäsitteisiin. Tutkimus koostui neljänkymmenen opettajan käsityksistä inkluusiosta ja sen toteuttamisen ...
“Jos toimisin intuition kautta, niin sitten todennäköisesti toimisin väärin tai niinku lainvastasesti” Valmistuvien luokanopettajien käsityksiä valmiuksistaan puuttua väkivaltaan koulussa
(Lapin yliopisto, 2021)
Olemme tutkineet tässä pro gradu -tutkielmassa valmistuvien luokanopettajien valmiuk sia puuttua väkivaltatilanteisiin koulussa. Selvitämme tutkimuksessamme, minkälaisia valmiuksia valmistuvat luokanopettajat saavat ...