- Selaus tekijän mukaan VäitöskirjatKasvatustieteiden tiedekunta
-
Elämänkulku ja toimijuus : Lapin maaseudun nuorista aikuisiksi 1990–2011
Vaattovaara, Virpi
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :169 (Lapin yliopisto, 2015)Tarkastelen Lapin maaseudulta lähtöisin olevien nuorten elämänkulkua ja toimijuutta. Tutkimukseni edustaa tieteidenvälistä, kerronnallista ja feminististä elämänkulun tutkimusta, jossa on pitkittäistutkimuksen asetelma. ... -
"Eläydyin oppilaiden asemaan" : luokanopettajiksi opiskelevien kouluaikaisten muistikuvien merkitys matematiikkaa koskevien käsitysten ja opetuskäytäntöjen muotoutumisessa
Kaasila, Raimo
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :15 (Lapin yliopisto, 2000)Tutkimus on tapaustutkimus ja rajoitetussa mielessä se kuuluu myös elämäkertatutkimuksen piiriin. Tutkimushenkilöinä oli 60 Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa luokanopettajakoulutuksessa olevaa toisen ... -
Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. – Defining positive organization and positive leadership in VET
Wenström, Sanna
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 269 (Lapin yliopisto, 2020)Teachers’ enthusiasm, i.e. a positive and active work orientation, can improve the quality of teaching, and the performance and motivation of students in their studies. Enthusiasm also helps teachers themselves renew their ... -
”Eteenpäin vie elämisen taito” Lappilaisen kyläyhteisön oppimisen voimavaroja etsimässä
Peteri, Sirkka Liisa
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 313 (Lapin yliopisto, 2021)Suomen maaseudun poliittista asemaa vahvistettiin vuonna 1992. Perustettiin maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä YTR sekä työ- ja teemaryhmiä. Mukana olivat Kuntaliitto, yliopistot, tutkimuslaitokset ja valtakunnallinen ... -
Euroopan unionin opettajankoulutus : millaisena sen näkevät EU-maiden opetusministerit ja Euroopan parlamentin koulutusvaliokunnan jäsenet?
Takkula, Hannu
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :199 (Lapin yliopisto, 2016)Viime vuosina Euroopan poliittisessa päätöksenteossa on korostettu yhä selkeämmin, että opettajat ovat avaintoimijoita rakennettaessa laadukasta koulutusjärjestelmää. On myös oivallettu, että koulutuspoliittisin toimin ... -
Formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa : kasvatustieteellinen kehittämistutkimus
Alaniska, Hanna
Acta Universitatis Lapponiensis : 367 (Lapin yliopisto, 2024)Oppiminen on sosiaalinen ilmiö. Tämän tunnistaminen ja siihen liittyvien pedagogisten käytäntöjen kehittäminen on korkeakouluissa tärkeää. Tässä tutkimuksessa lähestytään asiaa tutkimalla vastavuoroista vertaisoppimista ... -
From unitary state to plural, asymmetric state : indigenous quest in France, New Zealand and Canada
Uimonen, Jari
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :142 (Lapin yliopisto, 2014) -
Geometriaa laatoittamalla? : van Hielen teorian mukainen geometrinen ajattelu ja tesselaatioon nojautuva Laatoitusprojekti peruskoulussa
Korkatti, Sirkku
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :191 (Lapin yliopisto, 2016)Tämän tutkimuksen keskiössä oli kaksi ilmiötä: tesselaatioon nojautuva kuvataiteeseen integroitu perusopetuksen 5.–6. luokan geometrian oppimisympäristö sekä 5.–9.-luokkalaisten geometrisen tiedon omaksuminen ja geometrinen ... -
Hieronta psykiatrisen potilaan auttamismenetelmänä
Jakonen, Tanja
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :13 (Lapin yliopisto, 2004)Tutkimuksessa todetaan hieronnalla olleen merkitystä potilaiden kokonaistoimintakykyyn, joka käsitti fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata psykiatristen potilaiden ... -
Holistic Design of Online Degree Programmes in Higher Education – A Pedagogically Informed Design Framework
Joshi, Marjo
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 352 (Lapin yliopisto, 2023)Globalisaatio, digitalisaatio ja tulevaisuuden visiot asettavat uusia vaatimuksia korkeakoulutuksen suunnittelulle. Tämän väitöskirjan pääasiallinen tavoite on luoda viitekehys ja sitä tukevat suunnitteluperiaatteet ... -
Höyryävää keittoa pakkaspäivänä : kansakoulun johtokunnat koulutoimintaa järjestämässä Pudasjärvellä, Simossa ja Ranualla vuosina 1866-1921
Kilpivaara, Kyösti
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :17 (Lapin yliopisto, 2004)Tutkimuksen tarkoitus on kuvata, selittää ja tulkita mikrohistorian keinoin kansakoulujen johtokuntien toimintaa ja tehtäviä Pudasjärven, Simon ja Ranuan kunnissa vuosina 1866-1921. Suomen kansanopetuksen uudistusta vauhditti ... -
"Ikäns elä, ikäns opi, oppimatta kuole" : saamelaisten ikämiesten elämänhallinnan muistelukset Pohjois-Lapissa
Seppänen, Raija
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :59 (Lapin yliopisto, 2010)Tutkimuksessa kuvasin Pohjois-Lapissa asuvien saamelaisten ikämiesten elämänhallintaa heidän elämänkulussaan ja heidän muisteluksiinsa nojautuen. Elämänhallinnan tarkastelu perustui erityisesti Aaron Antonovskyn koherenssin ... -
In quest of the science of education : from reductionistic discourse to systemic theory
Izadi, Partow
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :12 (Lapin yliopisto, 2003)The overall reasoning that forms the backbone of this dissertation is summed up in the following points: (1) we live at a global turning point in the history of humankind and, therefore, education and pedagogical science ... -
Inklusiivinen opettajuus : toimintatutkimus opettajankoulutuksessa
Lakkala, Suvi
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :91 (Lapin yliopisto, 2008)Väitöskirjani on toimintatutkimus inklusiivisesta koulutuksesta, joka toteutettiin opettajankoulutuskontekstissa. Tutkimukseeni kuuluu empiirinen kehittämishanke, jonka toteutin erityisopettajana yhdessä luokanopettajana ... -
Instructors’ views, experiences and expectations of continuing professional development activities in Turkish schools of foreign language contexts, adopting European Commission frameworks
Eryilmaz, Arzu
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 303 (Lapin yliopisto, 2021)Continuing professional development (CPD) for teachers has gained attention in the field of education, specifically in English language teaching (ELT). It is therefore essential to have a carefully planned and defined ... -
Itseohjautuvuuden tukeminen vieraan kielen etäopetuksessa : design-perustainen oppimisympäristön kehittämistutkimus perusasteen 5.–6. luokilla
Kotilainen, Marja-Riitta
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :166 (Lapin yliopisto, 2015)Tutkimus edustaa design-perustaista lähestymistapaa. Pragmaattisena tavoitteena oli kehittää vieraan kielen etäopetukseen soveltuva oppimisympäristö. Teoreettisena tavoitteena oli tutkimuskontekstista yleistettävien ja ... -
Jyrisevä kouluneuvos - tunnollinen pedagogi : Martti E. Miettinen kasvattajana ja opettajana
Vuollo, Martti
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :29 (Lapin yliopisto, 2006)Martti E. Miettinen oli suuren perheen isä, pappi, kasvattaja ja opettaja, kouluneuvos, kirkkohistoriallista tutkimusta tehnyt tiedemies sekä huomattava kirkollinen ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Miettinen monipuolisesti ... -
Kansalaisvaikuttaminen kansalaisraadilla : osallistuminen ja vaikuttaminen kriittisen pedagogiikan näkökulmasta
Kellokumpu, Mikko
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 358 (Lapin yliopisto, 2023)Kansalaisraati tarkoittaa lähidemokratian työmuotoa, jossa kuntalaiset osallistuvat deliberaatioon. Deliberaatio mahdollistaa kansalaisraatiin osallistuvan henkilön oppimista. Raatien tehtävänä on kouluttaa osallistujia ... -
Kasvatus, toimijuus ja voimaantuminen : kasvatusantropologinen tutkimus andalusialaisten naisten arjesta
Pietilä-Litendahl, Piritta
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :157 (Lapin yliopisto, 2014)Tiedostavaan lähestymistapaan ja kasvatusantropologiseen tutkimusotteeseen tukeutumalla voidaan rakentaa kulttuurisensitiivistä tietoa, joka avaa tutkittavan ilmiön merkityskenttiä sen toimijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa ... -
KOHTI EUROOPPALAISTA OSAAMISPERUSTEISUUTTA? Tutkimus suomalaisen ja saksalaisen ammattikoulutusjärjestelmän oppilaitostoimijoiden koulutusuudistuspuheista
Koivumaa, Jari
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 284 (Lapin yliopisto, 2020)Kohti eurooppalaista osaamisperusteisuutta? Tutkimus suomalaisen ja saksalaisen ammattikoulutusjärjestelmän oppilaitostoimijoiden koulutusuudistuspuheista. Eurooppalaista ammatillista koulutusta on haluttu uudistaa ...