Kahden kunnan asukkaat : lisää osallisuutta?
Aho, Seppo; Ilola, Heli (2008)
Aho, Seppo
Ilola, Heli
2008
ISBN:978-952-484-235-8
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-2011371073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-2011371073
Tiivistelmä
Monet suomalaiset asuvat käytännössä kahdella paikkakunnalla. Useimmiten asumisaika jakautuu varsinaisen asuinkunnan ja mökkeilykunnan välille, mutta syynä kahteen asuinpaikkaan voi olla myös työssäkäynti. Koska nykyinen yhden virallisen asuinpaikan malli ei vastaa todellisen tilanteen tarpeita, on nostettu esiin ajatus kaksoiskuntalaisuudesta, jossa henkilöllä olisi molemmissa asuinkunnissaan suhteellisen tasavertaiset oikeudet vaikuttamiseen ja palveluihin. Kaksoiskuntalaisuus edellyttäisi merkittäviä periaatteellisia, lainsäädännöllisiä ja hallinnollisia muutoksia.
Tämän hankkeen tehtävänä oli tutkia kahdessa kunnassa asuvien asemaa parantavien ratkaisujen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä arvioida niiden vaikutuksia. Varsinaisen kaksoiskuntalaisuuden toteuttaminen lähitulevaisuudessa näyttää epätodennäköiseltä. Siksi kaksoiskuntalaisuusmallin rinnalle esitetään kolme muuta ratkaisumallia kahdessa kunnassa asuvien aseman parantamiseksi. Mökkiläismalli, kakkosasukasmalli ja kumppanuusmalli voivat kaikki edistää osallisuutta toisessa kotikunnassa nykyisen lainsäädännön pohjalta. Näissä malleissa on mahdollista edetä nykytilanteesta kohti suurempaa osallisuutta pienin ja suuremmin askelin ilman hankalia muutoksia vallitsevan järjestelmän rakenteisiin. Kuntien välisiä maksusitoumuksia lisäämällä voidaan
turvata nykyistä parempi palvelutaso toisessa kunnassa. Arvioiden mukaan osallisuuden lisääminen toisessa kotikunnassa toteutuukin parhaiten erilaisten osittaisratkaisujen kautta, jotka lisäävät sekä kahdessa kunnassa asuvien hyvinvointia että maaseutukuntien elinvoimaisuutta. The current municipal administrative practice in Finland (like in most other countries) fails to acknowledge the fact that many people live in two places. People spend more and more time at their second homes, but they have full citizenship rights only in one municipality. There is also a growing proportion of people whose permanent residence is in one place and work residence in another. The aim of this project was to specify solutions to the dilemma of living in two places but having rights to municipal services and participation (voting rights etc.) only in one place.
Several proposals for “dual local citizenship” have been made in Finland in recent years. The proposed system would require considerable legislative and administrative changes. The results of this research indicate that it is very unlikely for this kind of system to be implemented in near future. Instead, the position of second home owners can be improved by partial solutions. For this reason, three models are presented in this report. Using these models, municipalities can proceed step by step from the current situation to increasing participation of second home owners without laborious amendments to the structures of the prevailing system (legislation etc.). These new solutions enhance both wellbeing of those living in two places and vitality of rural municipalities.
Tämän hankkeen tehtävänä oli tutkia kahdessa kunnassa asuvien asemaa parantavien ratkaisujen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä arvioida niiden vaikutuksia. Varsinaisen kaksoiskuntalaisuuden toteuttaminen lähitulevaisuudessa näyttää epätodennäköiseltä. Siksi kaksoiskuntalaisuusmallin rinnalle esitetään kolme muuta ratkaisumallia kahdessa kunnassa asuvien aseman parantamiseksi. Mökkiläismalli, kakkosasukasmalli ja kumppanuusmalli voivat kaikki edistää osallisuutta toisessa kotikunnassa nykyisen lainsäädännön pohjalta. Näissä malleissa on mahdollista edetä nykytilanteesta kohti suurempaa osallisuutta pienin ja suuremmin askelin ilman hankalia muutoksia vallitsevan järjestelmän rakenteisiin. Kuntien välisiä maksusitoumuksia lisäämällä voidaan
turvata nykyistä parempi palvelutaso toisessa kunnassa. Arvioiden mukaan osallisuuden lisääminen toisessa kotikunnassa toteutuukin parhaiten erilaisten osittaisratkaisujen kautta, jotka lisäävät sekä kahdessa kunnassa asuvien hyvinvointia että maaseutukuntien elinvoimaisuutta.
Several proposals for “dual local citizenship” have been made in Finland in recent years. The proposed system would require considerable legislative and administrative changes. The results of this research indicate that it is very unlikely for this kind of system to be implemented in near future. Instead, the position of second home owners can be improved by partial solutions. For this reason, three models are presented in this report. Using these models, municipalities can proceed step by step from the current situation to increasing participation of second home owners without laborious amendments to the structures of the prevailing system (legislation etc.). These new solutions enhance both wellbeing of those living in two places and vitality of rural municipalities.