Konstruktio käsityön teknologiasta : analyysi- ja tulkintaprosessi teknologiasta yleissivistävän käsityön oppiaineen osana
Hast, Miia (2011)
Hast, Miia
Lapin yliopisto
2011
ISBN:978-952-484-496-3
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110051171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110051171
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on ymmärtää ja jäsentää teknologian olemusta ja tarkoitusta yleissivistävän käsityön oppiaineen osana. Tutkimukseni nojautuu hermeneutiikkaan ja konstruktiiviseen tutkimusotteeseen. Tutkimuksessa tarkastelen teknologiaa kasvatustieteellisenä ilmiönä. Tutkimusprosessini on analyysiä ja tulkintaa teknologiasta opetuksen, yksilön toiminnan ja oppimisen kohteena. Tutkimustehtävänäni on konstruktio käsityön teknologiasta.
Opettajankouluttajana tarkastelen teknologiaa yliopistokoulutuksen opetuksen suunnittelun ja yleissivistävän käsityön oppiaineen näkökulmasta. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii opetuksen sisältö. Käsityön teknologian lähtökohdat muodostan vuoden 2004 käsityön oppiaineen valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Analyysini kohdistuu teknologiaan liitettyjen tavoitteiden ja sisältöjen kategorisointiin, joka määrittää käsityön teknologiaa yksilön toiminnan tapana.
Konstruktio perustuu teknologiaan käsityön sisältönä. Sisällön suunnittelua selvitän tutkimuskysymyksieni avulla, mitä opitaan ja miten opitaan? Sisällön rakenne on käsityön teknologian toiminnan olemusta mallintava. allintamisen avulla jäsennän käsityön teknologian keskeiset tekijät ja niiden väliset yhteydet. Konstruktio tähtää oppimisen ymmärtämiseen. Se on ratkaisu opetuksen suunnittelun näkökulmasta siihen, mitä käsityön teknologia on?
Tutkimukseni kuvaa, että oppimisen olemus käsityössä on ymmärretty ja yksityinen, tekniikassa aistittu ja yleinen ja teknologiassa ajateltu ja muuttuva. Ymmärrys kokonaisuudesta rakentaa tarkoituksenmukaisen ja tavoitteellisen perustan käsityön teknologian oppimisen luonteesta. Tuottavassa toiminnassa kehollisuus on ymmärretty,käsitteellisyys aistittu ja analyyttisyys ajateltu. Tuotteiden suunnittelua painottava toiminta on kehittävää ja sen luonne konstruktiossa on päinvastainen. Tutkimukseni kontribuutio on käsityön opetuksen suunnittelua ohjaava ja kehittävä. Todettakoon, että teknologia on olemassa, mutta kaikki ei kuitenkaan ole teknologiaa. Ymmärretty ja aistittu ovat perusta sille, että olemme kehollisia, analyyttisiä ja teknologisesti kriittisiä. Teknologia käsityön oppiaineen osana on tutkimukseni kontribuution kannalta perusteltavissa. Käsityötä ei voi korvata teknologialla, mutta voimme kehittää käsityön teknologiaa. The aim of my research is to understand and structure the essence and meaning of technology as a part of the subject of general crafts. My research leans on hermeneutics and a constructivist approach. In the research, I dissect technology as a phenomenon of the science of education. My research process comprises the analysis and interpretation of technology as a target for teaching, individuals’ actions, and learning. My research task was to create a construction of the technology of crafts.
As a teacher educator, I analyse technology from the point of view of university teaching design and the subject of general crafts. The content of teaching functions as the theoretical framework for my research. I create the foundation of the technology of crafts based on the baselines of the national curriculum for the subject of crafts from 2004. My analysis is focused on categorising the technology-related goals and contents that define the technology of crafts as a way of individuals’ action.
The construction is based on the use of technology as the content of crafts. I analyse the content design through my research questions: what is learnt and how. The content structure models the essence of the action of the technology of crafts. Through modelling, I structure the central factors of the technology of crafts and the connections between these factors. The construction aims at understanding learning. It is a solution for what the technology of crafts is from the perspective of teaching design.
Opettajankouluttajana tarkastelen teknologiaa yliopistokoulutuksen opetuksen suunnittelun ja yleissivistävän käsityön oppiaineen näkökulmasta. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii opetuksen sisältö. Käsityön teknologian lähtökohdat muodostan vuoden 2004 käsityön oppiaineen valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Analyysini kohdistuu teknologiaan liitettyjen tavoitteiden ja sisältöjen kategorisointiin, joka määrittää käsityön teknologiaa yksilön toiminnan tapana.
Konstruktio perustuu teknologiaan käsityön sisältönä. Sisällön suunnittelua selvitän tutkimuskysymyksieni avulla, mitä opitaan ja miten opitaan? Sisällön rakenne on käsityön teknologian toiminnan olemusta mallintava. allintamisen avulla jäsennän käsityön teknologian keskeiset tekijät ja niiden väliset yhteydet. Konstruktio tähtää oppimisen ymmärtämiseen. Se on ratkaisu opetuksen suunnittelun näkökulmasta siihen, mitä käsityön teknologia on?
Tutkimukseni kuvaa, että oppimisen olemus käsityössä on ymmärretty ja yksityinen, tekniikassa aistittu ja yleinen ja teknologiassa ajateltu ja muuttuva. Ymmärrys kokonaisuudesta rakentaa tarkoituksenmukaisen ja tavoitteellisen perustan käsityön teknologian oppimisen luonteesta. Tuottavassa toiminnassa kehollisuus on ymmärretty,käsitteellisyys aistittu ja analyyttisyys ajateltu. Tuotteiden suunnittelua painottava toiminta on kehittävää ja sen luonne konstruktiossa on päinvastainen. Tutkimukseni kontribuutio on käsityön opetuksen suunnittelua ohjaava ja kehittävä. Todettakoon, että teknologia on olemassa, mutta kaikki ei kuitenkaan ole teknologiaa. Ymmärretty ja aistittu ovat perusta sille, että olemme kehollisia, analyyttisiä ja teknologisesti kriittisiä. Teknologia käsityön oppiaineen osana on tutkimukseni kontribuution kannalta perusteltavissa. Käsityötä ei voi korvata teknologialla, mutta voimme kehittää käsityön teknologiaa.
As a teacher educator, I analyse technology from the point of view of university teaching design and the subject of general crafts. The content of teaching functions as the theoretical framework for my research. I create the foundation of the technology of crafts based on the baselines of the national curriculum for the subject of crafts from 2004. My analysis is focused on categorising the technology-related goals and contents that define the technology of crafts as a way of individuals’ action.
The construction is based on the use of technology as the content of crafts. I analyse the content design through my research questions: what is learnt and how. The content structure models the essence of the action of the technology of crafts. Through modelling, I structure the central factors of the technology of crafts and the connections between these factors. The construction aims at understanding learning. It is a solution for what the technology of crafts is from the perspective of teaching design.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [398]