No pain, no gain? : educational use of ICT in teaching, studying and learning processes : teachers' and students' views
Sipilä, Keijo (2013)
Sipilä, Keijo
Lapin yliopistokustannus
2013
ISBN:978-952-484-695-0
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-484-695-0
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-484-695-0
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja raportoi tutkimuksista, joissa selvitettiin sitä, miten tieto- ja viestintätekniikkaa (TVT) on otettu käyttöön ja hyödynnetty opetuksessa sekä sitä, onko olemassa jännitteitä tai ristiriitoja, jotka mahdollisesti estävät opetusteknologian käytön edistämistä opetus-, opiskelu- ja oppimisprosesseissa. Tutkimusteemana opetuksen näkökulmasta oli tutkia opettajien suhtautumista TVT:aan kolmesta eri näkökulmasta: mitkä ovat opettajien asenteet TVT:n opetuskäyttöä kohtaan? Miten TVT:aa hyödynnetään opetuksessa? Mikä opettajien mielestä on TVT:n tuoma lisäarvo opetukseen ja oppimiseen? Opiskelun ja oppimisen näkökulmasta tutkimusteemana oli selvittää opiskelijoiden asenteita ja motivaatiota TVT:tä ja virtuaalisia oppimisympäristöjä kohtaan sekä sitä, miten he kokevat innovatiivisten ohjelmistojen käytön yhdistettynä pedagogisesti perusteltuihin opetusmenetelmiin. Väitöskirjan muodostavissa tutkimusartikkeleissa keskeisen tutkimusaineiston muodosti sähköisillä kyselylomakkeella kerätty data. Dataa analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Kvantitatiivista, tilastollista ja laadullista analyysiä käytettiin tilastollisina menetelminä. Viiden yksittäisen tutkimuksen tuloksia tarkastellaan holistisesti akvititeettiteorian (Activity Theory) läpi, joka tarjoaa struktoroidut välineet koulun monitahoisen toimintaympäristön eri ulottuvuuksien tarkasteluun.
Tämä väitöskirja koostuu viidestä osatutkimuksesta, jotka suoritettiin yhteistyössä Länsi-Suomessa sijaitsevien koulujen opettajien ja opiskelijoiden kanssa vuosina 2008-2011. Ensimmäisessä osatutkimuksessa kartoitettiin perusopetuksen oppilaiden asenteita ja oppimiseen motivoitumista suhteessa tieto- ja viestintätekniikan sekä virtuaalisen oppimisympäristön opetuskäyttöön. Toinen tutkimus keskittyi selvittämään, onko työnantajan opettajille henkilökohtaiseen käyttöön luovuttamalla kannettavalla tietokoneella vaikutusta opettajien asenteisiin TVT:aa kohtaan. Kolmas osatutkimus kartoitti opettajien opetusteknologian käytön määriä, käyttötapoja, osaamisen tasoa sekä heidän arvojaan TVT:aa kohtaan opetuksessa. Neljännessä tutkimuksessa analysoitiin oppilaita heidän käyttäessään käsitekarttoja sekä oppimismenetelmänä että ohjelmistona kuvataiteen opetuksen tunneilla. Viides osatutkimus loi kokonaiskuvaa opettajien näkemyksistä TVT:n opetuskäytöstä sekä siihen mahdollisesti liittyvistä ongelmista.
Artikkelien tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että opettajat käyttävät yhä TVT:aa lähinnä tiedon jakamiseen, hallinnollisiin tehtäviin, arviointiin ja opetuksen suunnittelutehtäviin. Sen sijaan kommunikatiivinen, aktivoiva, luova ja ilmaisuvoimainen käyttö jää vähemmälle. Vaikka teknologinen varustelu kouluissa alkaa olla melko hyvällä tasolla, pedagoginen muutos oppilaitoksissa ei ole edennyt yhtä nopeasti kuin teknologinen kehitys. Tarjoamalla opettajille tietotekniikkaa käyttöön opettajat voidaan saada integroimaan tietokoneet opetustoimintaan, mikä puolestaan tukee heitä pätevöitymään TVT:n käytössä ja auttaa heitä etenemään kohti luontevaa TVT:n opetuskäytön integraatiota. Pelkkä teknologian tuominen kouluun ei kuitenkaan tuo muutosta opettajan käyttämiin pedagogisiin ratkaisuihin opetuksessa. Opettajan TVT:n opetuskäytön määrällä on vaikutusta siihen, miten opettajat hyödyntävät oppilaskeskeisiä opetusmenetelmiä, TVT:n käyttötaitojen kehittymiseen sekä siihen, miten opettajat arvioivat omien TVT -taitojen kehittymistä. Opettajilla on oltava tarpeeksi kokemusta TVT:n käytöstä, jotta uuden teknologian käyttö integroituisi luontevammaksi osaksi opetusta ja sitä kautta auttaisi soveltamaan uusia opetusmenetelmiä.
Oppilaat, jotka eivät ole motivoituneita oppimaan, tai pitävät itseään vähemmän menestyksekkäinä opiskelussa eivät ole yhtä motivoituneita TVT:n käyttöön kuin ne oppilaat, jotka ovat motivoituneita koulutyöhön ja jotka kokevat onnistuvansa opiskelussa. Jos uutta teknologiaa käytetään säilyttämään vanhoja pedagogisia malleja, uudet välineet eivät riitä nostamaan motivaatiota oppia pitkäkestoisesti: jos TVT:aa käytetään pääasiassa ohjaamaan opiskelijoita, suorittamaan yksittäisiä oppimisaihioita tai jakamaan perinteistä oppimateriaalia, uusien välineiden motivoiva vaikutus vähenee nopeasti. Pedagogisesti perusteltujen menetelmien ja ohjelmistojen käyttö edistää myös oppilaiden ymmärrystä siitä, että TVT:n avulla voidaan edistää oppimista.
Tämän väitöskirjan keskeinen johtopäätös on, että kansallinen, ylhäältä alaspäin suunnattu muutosprosessi TVT:n implementoinniksi osaksi opetusta, opiskelua ja oppimista ei ole onnistunut jalkauttamaan tarpeeksi pysyviä tai laajoja toimintakulttuurisia muutoksia oppilaitoksiin. Väitöskirjan tuloksista nousevana johtopäätöksenä on, että tarvitaan uudenlaisia toimintamenetelmiä: työpaikka-, tiimi- ja mentoripohjaista koulutusta, opettajalähtöisten, pedagogisten ideoiden tukemista ja levittämistä, opettajan ammatillisen osaamisen kehittämisen tukemista sekä opettajan ja oppilaan aktiivisen toimijan roolin korostamista oppivissa organisaatioissa.
Tämä väitöskirja koostuu viidestä osatutkimuksesta, jotka suoritettiin yhteistyössä Länsi-Suomessa sijaitsevien koulujen opettajien ja opiskelijoiden kanssa vuosina 2008-2011. Ensimmäisessä osatutkimuksessa kartoitettiin perusopetuksen oppilaiden asenteita ja oppimiseen motivoitumista suhteessa tieto- ja viestintätekniikan sekä virtuaalisen oppimisympäristön opetuskäyttöön. Toinen tutkimus keskittyi selvittämään, onko työnantajan opettajille henkilökohtaiseen käyttöön luovuttamalla kannettavalla tietokoneella vaikutusta opettajien asenteisiin TVT:aa kohtaan. Kolmas osatutkimus kartoitti opettajien opetusteknologian käytön määriä, käyttötapoja, osaamisen tasoa sekä heidän arvojaan TVT:aa kohtaan opetuksessa. Neljännessä tutkimuksessa analysoitiin oppilaita heidän käyttäessään käsitekarttoja sekä oppimismenetelmänä että ohjelmistona kuvataiteen opetuksen tunneilla. Viides osatutkimus loi kokonaiskuvaa opettajien näkemyksistä TVT:n opetuskäytöstä sekä siihen mahdollisesti liittyvistä ongelmista.
Artikkelien tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että opettajat käyttävät yhä TVT:aa lähinnä tiedon jakamiseen, hallinnollisiin tehtäviin, arviointiin ja opetuksen suunnittelutehtäviin. Sen sijaan kommunikatiivinen, aktivoiva, luova ja ilmaisuvoimainen käyttö jää vähemmälle. Vaikka teknologinen varustelu kouluissa alkaa olla melko hyvällä tasolla, pedagoginen muutos oppilaitoksissa ei ole edennyt yhtä nopeasti kuin teknologinen kehitys. Tarjoamalla opettajille tietotekniikkaa käyttöön opettajat voidaan saada integroimaan tietokoneet opetustoimintaan, mikä puolestaan tukee heitä pätevöitymään TVT:n käytössä ja auttaa heitä etenemään kohti luontevaa TVT:n opetuskäytön integraatiota. Pelkkä teknologian tuominen kouluun ei kuitenkaan tuo muutosta opettajan käyttämiin pedagogisiin ratkaisuihin opetuksessa. Opettajan TVT:n opetuskäytön määrällä on vaikutusta siihen, miten opettajat hyödyntävät oppilaskeskeisiä opetusmenetelmiä, TVT:n käyttötaitojen kehittymiseen sekä siihen, miten opettajat arvioivat omien TVT -taitojen kehittymistä. Opettajilla on oltava tarpeeksi kokemusta TVT:n käytöstä, jotta uuden teknologian käyttö integroituisi luontevammaksi osaksi opetusta ja sitä kautta auttaisi soveltamaan uusia opetusmenetelmiä.
Oppilaat, jotka eivät ole motivoituneita oppimaan, tai pitävät itseään vähemmän menestyksekkäinä opiskelussa eivät ole yhtä motivoituneita TVT:n käyttöön kuin ne oppilaat, jotka ovat motivoituneita koulutyöhön ja jotka kokevat onnistuvansa opiskelussa. Jos uutta teknologiaa käytetään säilyttämään vanhoja pedagogisia malleja, uudet välineet eivät riitä nostamaan motivaatiota oppia pitkäkestoisesti: jos TVT:aa käytetään pääasiassa ohjaamaan opiskelijoita, suorittamaan yksittäisiä oppimisaihioita tai jakamaan perinteistä oppimateriaalia, uusien välineiden motivoiva vaikutus vähenee nopeasti. Pedagogisesti perusteltujen menetelmien ja ohjelmistojen käyttö edistää myös oppilaiden ymmärrystä siitä, että TVT:n avulla voidaan edistää oppimista.
Tämän väitöskirjan keskeinen johtopäätös on, että kansallinen, ylhäältä alaspäin suunnattu muutosprosessi TVT:n implementoinniksi osaksi opetusta, opiskelua ja oppimista ei ole onnistunut jalkauttamaan tarpeeksi pysyviä tai laajoja toimintakulttuurisia muutoksia oppilaitoksiin. Väitöskirjan tuloksista nousevana johtopäätöksenä on, että tarvitaan uudenlaisia toimintamenetelmiä: työpaikka-, tiimi- ja mentoripohjaista koulutusta, opettajalähtöisten, pedagogisten ideoiden tukemista ja levittämistä, opettajan ammatillisen osaamisen kehittämisen tukemista sekä opettajan ja oppilaan aktiivisen toimijan roolin korostamista oppivissa organisaatioissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]