Conceptualising personal and mobile learning environments in higher education : focus on students' perspective
Vuojärvi, Hanna (2013)
Vuojärvi, Hanna
Lapin yliopistokustannus
2013
ISBN:978-952-484-679-0
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-679-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-679-0
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan tavoitteena oli tutkia yliopisto-opiskelijoiden näkökulmasta, miten henkilökohtaisen ja mobiilin oppimisympäristön käsite voidaan määritellä. Väitöskirja koostuu kuudesta osatutkimuksesta, jotka toteutettiin Lapin yliopistossa, missä vuosien 2004 ja 2009 välisenä aikana kaikille opintonsa aloittaville opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus hankkia käyttöönsä kannettava tietokone yliopiston osaksi kustantamana.
Tutkimuksen keskiössä ovat yliopisto-opiskelijat, heidän kokemuksensa ja näkemyksensä sekä kehitysideansa. Ensimmäisessä osatutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden tietoturvaan, opiskelun mobiiliuteen sekä tietokoneilla tuettuun yhteisölliseen opiskeluun liittyviä odotuksia. Toisessa osatutkimuksessa selvitettiin, millaisen kotouttamisprosessin opiskelijat käyvät läpi ottaessaan kannettavaa tietokonetta käyttöönsä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sitä, miten opiskelijat integroivat kannettavan tietokoneen oppimisprosessiinsa, millaisten kokemusten kautta kannettavasta tuli merkityksellinen sekä sitä, miten sukupuoli tai tietotekniset taidot vaikuttivat tähän prosessiin. Kolmas osatutkimus rakentui design-perustaisen tutkimuksen periaatteille ja sen aikana suunniteltiin ja toteutettiin langattomien kampusten tietoturvaa käsittelevä opintojakso. Neljännessä osatutkimuksessa selvitettiin, mitä pedagogista lisäarvoa kannettavat tietokoneet opiskelijoiden mielestä tuovat tietokoneella tuettuihin yhteisöllisen oppimisen prosesseihin.
Viidennessä ja kuudennessa osatutkimuksessa keskityttiin erityisesti lapsiperheellisten ja lukukausien aikana työskentelevien opiskelijoiden kokemuksiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että erityisesti lapsiperheelliset opiskelijat hyötyivät kannettavien tietokoneiden ja langattomien tietoverkkojen mahdollistamasta mobiiliudesta ja joustavuudesta.
Osatutkimusten tutkimustehtäviä ja -kysymyksiä lähestyttiin useista metodologisista lähtökohdista käsin. Tutkimuksissa hyödynnettiin tilastollista lähestymistapaa, grounded-teoriaa, design-tutkimusta sekä erilaisten tutkimusmenetelmien yhdistelmiä (mixed methods). Tutkimuksissa kerättiin sekä laadullista että määrällistä aineistoa.
Osatutkimuksissa saatuja tuloksia tarkastellaan toiminnan teorian (activity theory) kautta. Toiminnan teoria on sosio-kulttuurisesti orientoitunut viitekehys, joka käsittelee ihmisen toimintaa eri muodoissaan kehitysprosesseina. Tutkimus vahvistaa käsitystä oppimisympäristöistä käsitteellisinä, ei niinkään laitteisto- tai järjestelmävetoisina työvälineinä. Tässä tutkimuksessa esiteltävä käsitteellinen tarkastelu tarjoaa yliopistoille strategisen työvälineen, jota voidaan hyödyntää mobiilin tieto- ja viestintätekniikan (TVT) pedagogisen hyödyntämisen sekä tulevien TVT-hankkeiden suunnittelussa. Opettajille tutkimus valottaa opiskelijoiden näkemyksiä mobiilin TVT:n hyödyntämisestä opiskeluprosesseissa sekä lähtökohdan omien pedagogisten ja ammatillisten tietojen ja taitojen kehittämiseen. Tutkimusten valossa opiskelijat voivat pohtia, miten he voivat parhaalla tavalla hyödyntää mobiilia TVT:aa osana omaa arkeaan, johon yliopisto-opinnot kuuluvat. Tutkijoille tämä väitöskirja tarjoaa useita jatkotutkimustehtäviä, joiden kautta tässä kehitettyä käsitettä voidaan edelleen kehittää ja tarkentaa.
Tutkimuksen keskiössä ovat yliopisto-opiskelijat, heidän kokemuksensa ja näkemyksensä sekä kehitysideansa. Ensimmäisessä osatutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden tietoturvaan, opiskelun mobiiliuteen sekä tietokoneilla tuettuun yhteisölliseen opiskeluun liittyviä odotuksia. Toisessa osatutkimuksessa selvitettiin, millaisen kotouttamisprosessin opiskelijat käyvät läpi ottaessaan kannettavaa tietokonetta käyttöönsä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sitä, miten opiskelijat integroivat kannettavan tietokoneen oppimisprosessiinsa, millaisten kokemusten kautta kannettavasta tuli merkityksellinen sekä sitä, miten sukupuoli tai tietotekniset taidot vaikuttivat tähän prosessiin. Kolmas osatutkimus rakentui design-perustaisen tutkimuksen periaatteille ja sen aikana suunniteltiin ja toteutettiin langattomien kampusten tietoturvaa käsittelevä opintojakso. Neljännessä osatutkimuksessa selvitettiin, mitä pedagogista lisäarvoa kannettavat tietokoneet opiskelijoiden mielestä tuovat tietokoneella tuettuihin yhteisöllisen oppimisen prosesseihin.
Viidennessä ja kuudennessa osatutkimuksessa keskityttiin erityisesti lapsiperheellisten ja lukukausien aikana työskentelevien opiskelijoiden kokemuksiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että erityisesti lapsiperheelliset opiskelijat hyötyivät kannettavien tietokoneiden ja langattomien tietoverkkojen mahdollistamasta mobiiliudesta ja joustavuudesta.
Osatutkimusten tutkimustehtäviä ja -kysymyksiä lähestyttiin useista metodologisista lähtökohdista käsin. Tutkimuksissa hyödynnettiin tilastollista lähestymistapaa, grounded-teoriaa, design-tutkimusta sekä erilaisten tutkimusmenetelmien yhdistelmiä (mixed methods). Tutkimuksissa kerättiin sekä laadullista että määrällistä aineistoa.
Osatutkimuksissa saatuja tuloksia tarkastellaan toiminnan teorian (activity theory) kautta. Toiminnan teoria on sosio-kulttuurisesti orientoitunut viitekehys, joka käsittelee ihmisen toimintaa eri muodoissaan kehitysprosesseina. Tutkimus vahvistaa käsitystä oppimisympäristöistä käsitteellisinä, ei niinkään laitteisto- tai järjestelmävetoisina työvälineinä. Tässä tutkimuksessa esiteltävä käsitteellinen tarkastelu tarjoaa yliopistoille strategisen työvälineen, jota voidaan hyödyntää mobiilin tieto- ja viestintätekniikan (TVT) pedagogisen hyödyntämisen sekä tulevien TVT-hankkeiden suunnittelussa. Opettajille tutkimus valottaa opiskelijoiden näkemyksiä mobiilin TVT:n hyödyntämisestä opiskeluprosesseissa sekä lähtökohdan omien pedagogisten ja ammatillisten tietojen ja taitojen kehittämiseen. Tutkimusten valossa opiskelijat voivat pohtia, miten he voivat parhaalla tavalla hyödyntää mobiilia TVT:aa osana omaa arkeaan, johon yliopisto-opinnot kuuluvat. Tutkijoille tämä väitöskirja tarjoaa useita jatkotutkimustehtäviä, joiden kautta tässä kehitettyä käsitettä voidaan edelleen kehittää ja tarkentaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]