Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Päiväkodin johtajuus

Nivala, Veijo (1999)

 
Avaa tiedosto
Veijo_Nivala_väitöskirja.pdf (22.32Mt)
Lataukset: 


Nivala, Veijo
Lapin yliopisto
1999

ISBN:978-952-484-149-8
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131021
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on kuvata suomalaista päiväkodin johtajuutta. Tutkimuksen kehysteoria jäsentää tutkittavan ilmiön osana laajaa kon¬tekstia, substanssista ja päiväkodin mikrosysteemeistä suomalaisen yh-teiskunnan makrosysteemeihin.
Johtajuutta tarkastellaan erilaisten paradigmojen kautta. Tut¬kimuksen ontologia on tulkinnallisessa paradigmassa. Keskiössä on teo¬ria todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta. Ilmiötä lähestytään kui¬tenkin monimetodisesti. Tutkimuksessa käytetään hyväksi sekä kvanti¬tatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruu- ja analyysitapaa. Tutkimus rakentuu monivaiheisena tutkimuspolkuna, jossa tieto kumuloituu tut¬kimusvaiheittain.
Tutkimus osoitti, että päiväkotijohtajuus Suomessa on moni¬ulotteinen ilmiö. Johtajuus voi olla sekä intentionaalista että latenttia. Yleisesti ottaen, päiväkodin johtajuus hakee muotoaan pedagogiikka-painotteisen substanssi-intressin ja hoivakorosteisen hallinto-intressin välissä. Selvimmin tämä heijastuu varhaiskasvatuksessa tapahtuvan opetuksen heikkoon asemaan. Johtajat näkevät päiväkotityön asiakkaina olevien perheiden ja lasten palveluna. He myös korostavat päiväkotityön yhteisöllistä luonnetta. Kuitenkin vanhemmat saattavat jäädä tämän yh¬teisöllisyyden ulkopuolelle.
Tutkimusta voidaan pitää suomalaista päiväkotijohtajuutta koskevana perustutkimuksena. Sen osatulokset avaavat väyliä useille jatkotutkimuksille.
 
The aim of this study is to describe leadership in Finnish educare. The theoretical frame of the study exposes the phenomenon in a broad context from substance and microsystems of educare centre to the wide macrosystems in the Finnish society.
Leadership is discussed through different paradigms. The ontology of the study is in the interpretative paradigm. The main focus is on the theory of socially constructed reality. However, the study is multimethodological. Both quantitative and qualitative methods are used. The study follows an eventful path in which the knowledge increases through different phases.
The study shows that leadership in Finnish educare has various dimensions. It can be intentional but also very latent. In general, it searches for its own identity in the pressure between pedagogy oriented interest in substance and the care-oriented interest in administration and social service. Pedagogical leadership should be developed with special consideration of the children's learning issues. Finnish educare centre leaders consider educare as a service for families and children. They also emphasise the social nature of the centre. Still, parents can be outsiders in this society.
This is a basic research. New researches can be established on the basis of the findings of this research.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [343]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste