Päiväkodin johtajuus
Nivala, Veijo (1999)
Nivala, Veijo
Lapin yliopisto
1999
ISBN:978-952-484-149-8
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131021
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on kuvata suomalaista päiväkodin johtajuutta. Tutkimuksen kehysteoria jäsentää tutkittavan ilmiön osana laajaa kontekstia, substanssista ja päiväkodin mikrosysteemeistä suomalaisen yhteiskunnan makrosysteemeihin.
Johtajuutta tarkastellaan erilaisten paradigmojen kautta. Tutkimuksen ontologia on tulkinnallisessa paradigmassa. Keskiössä on teoria todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta. Ilmiötä lähestytään kuitenkin monimetodisesti. Tutkimuksessa käytetään hyväksi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruu- ja analyysitapaa. Tutkimus rakentuu monivaiheisena tutkimuspolkuna, jossa tieto kumuloituu tutkimusvaiheittain.
Tutkimus osoitti, että päiväkotijohtajuus Suomessa on moniulotteinen ilmiö. Johtajuus voi olla sekä intentionaalista että latenttia. Yleisesti ottaen, päiväkodin johtajuus hakee muotoaan pedagogiikka-painotteisen substanssi-intressin ja hoivakorosteisen hallinto-intressin välissä. Selvimmin tämä heijastuu varhaiskasvatuksessa tapahtuvan opetuksen heikkoon asemaan. Johtajat näkevät päiväkotityön asiakkaina olevien perheiden ja lasten palveluna. He myös korostavat päiväkotityön yhteisöllistä luonnetta. Kuitenkin vanhemmat saattavat jäädä tämän yhteisöllisyyden ulkopuolelle.
Tutkimusta voidaan pitää suomalaista päiväkotijohtajuutta koskevana perustutkimuksena. Sen osatulokset avaavat väyliä useille jatkotutkimuksille.
Johtajuutta tarkastellaan erilaisten paradigmojen kautta. Tutkimuksen ontologia on tulkinnallisessa paradigmassa. Keskiössä on teoria todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta. Ilmiötä lähestytään kuitenkin monimetodisesti. Tutkimuksessa käytetään hyväksi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruu- ja analyysitapaa. Tutkimus rakentuu monivaiheisena tutkimuspolkuna, jossa tieto kumuloituu tutkimusvaiheittain.
Tutkimus osoitti, että päiväkotijohtajuus Suomessa on moniulotteinen ilmiö. Johtajuus voi olla sekä intentionaalista että latenttia. Yleisesti ottaen, päiväkodin johtajuus hakee muotoaan pedagogiikka-painotteisen substanssi-intressin ja hoivakorosteisen hallinto-intressin välissä. Selvimmin tämä heijastuu varhaiskasvatuksessa tapahtuvan opetuksen heikkoon asemaan. Johtajat näkevät päiväkotityön asiakkaina olevien perheiden ja lasten palveluna. He myös korostavat päiväkotityön yhteisöllistä luonnetta. Kuitenkin vanhemmat saattavat jäädä tämän yhteisöllisyyden ulkopuolelle.
Tutkimusta voidaan pitää suomalaista päiväkotijohtajuutta koskevana perustutkimuksena. Sen osatulokset avaavat väyliä useille jatkotutkimuksille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]