Näytä suppeat kuvailutiedot

Matkalla lukutaitoon : kaksi kuvausta lukutaidon oppimisesta koulussa

Kiiveri, Kaisa (2006)

dc.contributorfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.authorKiiveri, Kaisa
dc.date.accessioned2011-01-13T10:54:12Z
dc.date.available2011-01-13T10:54:12Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn978-952-484-143-6
dc.identifier.issn1796-6310
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:ula-20111131031
dc.identifier.urihttp://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61654
dc.description.abstractTeoriatausta on yhteinen sitä seuraaville kahdelle kuvaukselle koulussa tapahtuvasta lukemaan oppimisesta. Määrittelen kummassakin tutkimusvaiheessa lukemisen opittavaksi taidoksi ja prosessiksi. Taito kehittyy kirjainten ja äänteiden vastaavuuden oppimisesta sanojen ja tekstien lukemiseen. Lukeminen koostuu kahdesta osatoiminnosta, teknisestä lukutaidosta ja luetun ymmärtämisestä. Ensimmäisen tutkimukseni tavoitteena on selvittää lukutaidon oppimista ensimmäisen kouluvuoden aikana ja etsiä oppimisen selittäjiä. Kyseessä on kvantitatiivinen kahdella eri opetusmenetelmällä opetettujen lasten lukutaitoa vertaileva tutkimus. Ilmenee, että jo joulun aikaan lapset saavat selvää lyhyistä teksteistä ja kevääseen mennessä heistä noin 83 % on oppinut lukemaan hyvin. Opetusmenetelmällä on merkitystä oppimisen selittäjänä vuoden keskivaiheessa. Toisessa tutkimuksessa lapset osoittautuvat kouluun tultuaan aktiivisiksi oppijoiksi, jotka oppiessaan rakentavat käsityksiä niin lukemisesta kuin taidon oppimisesta ja opettamisesta. Lasten kielellinen tietoisuus on merkittävä tekijä oppimisessa. Käytän lasten käsitysten tulkinnassa fenomenografista menetelmää. Lukemaan oppiminen on lapsista haasteellinen ja tärkeä tehtävä, josta lapset osaavat kertoa. Siihen liittyy paljon harjoittelua ja pohdintaa sekä suurta iloa, kun taito on opittu. Asiasanat: lukutaito, lukeminen, lukemaan oppiminen, lukemisvalmius, kielellinen tietoisuus, käsitys, ymmärtäminen
dc.language.isofi
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.relation.ispartofseriesActa electronica Universitatis Lapponiensis-
dc.rightsopenAccess
dc.titleMatkalla lukutaitoon : kaksi kuvausta lukutaidon oppimisesta koulussa
dc.typedoctoralThesis
dc.type.ontasotfi=Väitöskirja|en=Doctoral Thesis|-
dc.subject.ysalukutaito
dc.subject.ysalukeminen
dc.subject.ysaoppiminen
dc.subject.ysaoppimisprosessi
dc.subject.ysaäidinkieli
dc.subject.ysaopetus
dc.subject.ysaperuskoulu
dc.subject.ysakoulutulokkaat
dc.subject.ysaoppimisvalmiudet
dc.subject.ysakielellinen kehitys
dc.subject.ysaluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysafenomenografia
dc.subject.ysaymmärtäminen
dc.subject.ysakäsitykset
dc.subject.ysakasvatustiede
dc.date.dateaccepted2006
dc.relation.numberofseries16-
dc.description.accessibilityfeatureei tietoa saavutettavuudesta


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot