Dysleksia, identiteetti ja biografinen oppiminen : dysleksia aikuisen elämänkerronnassa
Paananen, Soili (2006)
Paananen, Soili
Lapin yliopisto
2006
ISBN:978-952-484-153-5
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131033
Tiivistelmä
Dysleksia, identiteetti ja biografinen oppiminen selvittää lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden merkitystä aikuisen elämänkulussa.
Teoksen lähtökohtana on biografinen oppiminen. Se ymmärretään prosesseiksi, joiden avulla yksilöt tulevat tietoisiksi dysleksiastaan ja elämänkerrallisesti jäsentävät ja merkityksellistävät sitä. Tutkimuksen elämänkertomukset konkretisoivat, mitä biografinen oppiminen on ja mitä merkityksiä dysleksia saa.
Dysleksia ei palaudu vain medikaalisiin ominaisuuksiin tai kognitiivisiin taitoihin vaan koskee koko elämisen kokonaisuutta ja yksilön identiteettikäsitystä. Kyse on elämänkulun eri yhteisöjen sosiaalisista ja toiminnallisista vuorovaikutus suhteista, joissa yksilöt konstruoivat dysleksialle annettuja merkityksiä ja neuvottelevat niistä.
Teoksen lähtökohtana on biografinen oppiminen. Se ymmärretään prosesseiksi, joiden avulla yksilöt tulevat tietoisiksi dysleksiastaan ja elämänkerrallisesti jäsentävät ja merkityksellistävät sitä. Tutkimuksen elämänkertomukset konkretisoivat, mitä biografinen oppiminen on ja mitä merkityksiä dysleksia saa.
Dysleksia ei palaudu vain medikaalisiin ominaisuuksiin tai kognitiivisiin taitoihin vaan koskee koko elämisen kokonaisuutta ja yksilön identiteettikäsitystä. Kyse on elämänkulun eri yhteisöjen sosiaalisista ja toiminnallisista vuorovaikutus suhteista, joissa yksilöt konstruoivat dysleksialle annettuja merkityksiä ja neuvottelevat niistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [398]