Lastentarhanopettajien jaettuja muisteluja sukupuolesta ja vallasta arjen käytännöissä
Ylitapio-Mäntylä, Outi (2010)
Ylitapio-Mäntylä, Outi
Lapin yliopisto
2010
ISBN:978-952-484-412-3
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-2011281051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-2011281051
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä tutkimuksessa lastentarhanopettajien tarinoita kasvatuksesta, hoivatyöstä sekä opettamisesta. Tutkimusaineisto koostuu neljän lastentarhanopettajan ja tutkijan kollektiivisesti tuottamista muisteluista ja keskusteluista, jotka koskevat kasvatuksen arkeen liittyviä ilmiöitä. Tutkimuksessani kysyn: Millaisena lastentarhanopettajuus rakentuu päiväkodin arjen käytäntöihin kietoutuvissa sukupuolen ja vallan tarinoissa? Miten sukupuolta jäsennetään päiväkodin arjessa? Miten valta määrittää lastentarhanopettajan työtä? Miten työelämän vaatimukset ja muutokset heijastuvat lastentarhanopettajan työhön?
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat ovat kasvatustieteissä ja naistutkimuksessa. Metodologisesti ja epistemologisesti tutkimus kiinnittyy feministiseen tutkimusperinteeseen, jossa tiedon tuottamista tarkastellaan kriittisesti. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt Frigga Haugin kehittämää muistelutyömenetelmää ja haastatteluja. Tutkimusaineistoja ovat lisäksi lastentarhanopettajien pohdintakirjoitukset ja tutkijan tutkimuspäiväkirjat.
Analyysin lähtökohtana on ollut kerrottujen muisteluiden ja tarinoiden narratiivisuus. Olen lukenut aineistoa temaattisella, emansipatorisella, empaattisella ja kriittisellä lukutavalla. Nämä monisävyiset lukutavat ovat avanneet aineiston monitasoisuutta ja mahdollistaneet tutkijan position tarkastelun eri näkökulmista.
Tutkimukseni osoittaa, että lastentarhanopettajien ja päiväkotiyhteisöjen toiminnot sisältävät sukupuolistavia käytäntöjä ja monisyisiä vallan rakenteita. Sukupuolistavat käytännöt vahvistavat heteronormatiivista oletusta pakottaen sukupuolen tiettyihin luokituksiin ja rajoittaen lasten ja aikuisten toimintaa päiväkodissa. Lastentarhanopettajien tarinoissa lastentarhanopettajuus näyttäytyy yhtenäisenä hoiva-, kasvatus- ja opetustoimintana, jota kontrolloidaan päiväkotiyhteisön luomilla näkyvillä ja näkymättömillä säännöillä ja toimintatavoilla. Lastentarhanopettajat joutuvat mukautumaan päiväkotiyhteisön ja yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin ja työelämän muutoksiin, mutta he myös asettuvat vastustamaan niitä. Kasvatuksen valta ja sukupuolistavat käytännöt näyttäytyvät monitasoisina rakenteina arjen kasvatustyössä ja tiedostamattomina käytäntöinä, joita toistetaan kasvatuksen arjessa.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat ovat kasvatustieteissä ja naistutkimuksessa. Metodologisesti ja epistemologisesti tutkimus kiinnittyy feministiseen tutkimusperinteeseen, jossa tiedon tuottamista tarkastellaan kriittisesti. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt Frigga Haugin kehittämää muistelutyömenetelmää ja haastatteluja. Tutkimusaineistoja ovat lisäksi lastentarhanopettajien pohdintakirjoitukset ja tutkijan tutkimuspäiväkirjat.
Analyysin lähtökohtana on ollut kerrottujen muisteluiden ja tarinoiden narratiivisuus. Olen lukenut aineistoa temaattisella, emansipatorisella, empaattisella ja kriittisellä lukutavalla. Nämä monisävyiset lukutavat ovat avanneet aineiston monitasoisuutta ja mahdollistaneet tutkijan position tarkastelun eri näkökulmista.
Tutkimukseni osoittaa, että lastentarhanopettajien ja päiväkotiyhteisöjen toiminnot sisältävät sukupuolistavia käytäntöjä ja monisyisiä vallan rakenteita. Sukupuolistavat käytännöt vahvistavat heteronormatiivista oletusta pakottaen sukupuolen tiettyihin luokituksiin ja rajoittaen lasten ja aikuisten toimintaa päiväkodissa. Lastentarhanopettajien tarinoissa lastentarhanopettajuus näyttäytyy yhtenäisenä hoiva-, kasvatus- ja opetustoimintana, jota kontrolloidaan päiväkotiyhteisön luomilla näkyvillä ja näkymättömillä säännöillä ja toimintatavoilla. Lastentarhanopettajat joutuvat mukautumaan päiväkotiyhteisön ja yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin ja työelämän muutoksiin, mutta he myös asettuvat vastustamaan niitä. Kasvatuksen valta ja sukupuolistavat käytännöt näyttäytyvät monitasoisina rakenteina arjen kasvatustyössä ja tiedostamattomina käytäntöinä, joita toistetaan kasvatuksen arjessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [371]