Surffaajat ja syventyjät : verkko-oppimisympäristön pedagogisen rakenteen ja opiskelijoiden toimintaorientaatioiden tarkastelua
Tenno, Tiiu (2011)
Tenno, Tiiu
Lapin yliopistokustannus
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20115241130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20115241130
Kuvaus
ei tietoa saavutettavuudesta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppimisen pedagogisia rakenteita voidaan hyödyntää verkko-oppimisympäristön suunnittelussa ja miten opiskelijat käyttävät näitä rakenteita verkko-opiskelunsa tukena. Tutkimuskysymykset kohdistuivat verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytettävyyden arviointiin ja opettajaopiskelijoiden toimintaorientaatioiden kuvaamiseen. Verkko-oppimisympäristön pedagogisen rakenteen käsitteellinen tarkastelukehys perustui oppimisen pedagogisten infrastruktuurien (Lakkala 2007; Lakkala ym. 2008) teknologiseen, sosiaaliseen, epistemo-logiseen ja kognitiiviseen ulottuvuuteen. Verkko-oppimisen ulottuvuudet operationalisoitiin verkko-oppimisympäristöjen sisältöelementtien ja niiden välisten suhteiden tasolle. Verkko-oppimisympäristössä tarkasteltavina olivat 1) tekninen, 2) sosiaalinen, 3) informaatio- ja viestintä-, 4) tehtävä- ja 5) resurssi-infrastruktuuri. Tarkastelukehystä täydennettiin pedagogisen käytettävyyden ja käyttöliittymäsuunnittelun elementeillä. Opettajaopiskejoiden toimintaorientaatioiden kuvaus perustui heidän infrastruktuurien mukaiseen navigointiinsa verkko-oppimisympäristössä.
Tutkimus toteutettiin Oulun seudun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa 2007–2008. Tutkimusjoukkona olivat opettajaopiskelijat. Tutkimuksessa tarkasteltiin 15 opintopisteiden laajuisten ammattipedagogisten opintojen tueksi rakennettua Blackboard-verkko-oppimisympäristöä. Design-strategiasta kannustimia saanut tutkimus koostui seuraavista vaiheista: 1) oppimisen pedagogisten infrastruktuurien käsitteellisen viitekehyksen mukauttaminen verkko-oppimisympäristön tarkastelun työvälineeksi, 2) laaditun tarkastelukehyksen testaus, 3) uuden verkko-oppimisympäristön rakentaminen tarkastelukehyksen ohjaamana ja 4) verkko-oppimisympäristön pedagogista käytettävyyttä selvittävän kyselyn toteuttaminen.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyjärjestelmää käyttäen. Kysymyksiä oli 63. Mittarina käytettiin pääsääntöisesti viisiportaista Likert-asteikkoa. Kyselyyn vastasi 142 opettajaopiskelijaa 222:sta. Opiskelijoiden näkökulmasta keskeiset pedagogisten infrastruktuurien kombinaatiot selvitettiin pääkomponenttianalyysillä. Vapaapalaute hyödynnettiin tulosten tulkinnan apuna.
Tulokset osoittivat, että verkko-oppimisympäristön rakenteen tulisi vastata opintojakson rakennetta. Laajojen kokonaisuuksien hahmottamisen apuna tulisi käyttää rakennekarttoja ja ajankohtaisen sisällön korostamista. Oppimisympäristölle asetettiin vaatimuksia, joihin vastaaminen edellyttäisi teknologialta työskentely-ympäristön personoinnin, sisällön indeksoinnin ja omien työtilojen tallentamisen ominaisuuksia. Ajankohtaisista asioista tiedottamisen kanavana toivottiin käytettävän oppimisympäristön foorumeiden rinnalla sähköpostia. Opettajaopiskelijat pitivät pedagogisen käytettävyyden arviointilistojen mukaan tarkistettua verkko-oppimisympäristöä pääsääntöisesti hyvänä. Teknologian tarjoamat affordanssit he ymmärsivät usein henkilökohtaisista näkökulmista käsin.
Pedagogiset infrastruktuurit näyttäytyivät opettajaopiskelijoille käyttöliittymäsuunnittelun ja sisällön organisoinnin välittäminä. Opettaja-opiskelijoiden toimintaorientaatioiden selvittäminen antoi tietoa siitä, millaisiin seikkoihin verkko-oppimisympäristön pedagogisten infrastruktuurien rakentamisessa tulisi kiinnittää huomiota. Ryhmittelyanalyysin perusteella kuvattiin viisi toimintaorientaatiota: sosiaaliset surffaajat, johdonmukaiset verkkotyöskentelijät, vuorovaikutteiset viestijät, loogiset tiedonhakijat ja itsenäiset suorittajat. Toimintaorientaatioita karakterisoivat ominaisuudet kiteytyivät kolmeen tendenssiin: viestintä, tiedonhaku ja resurssien haku.
Orientaatioiden välillä oli havaittavissa sosiaalisia, epistemologisia ja kognitiivisia jännitteitä. Niistä laajin, sosiaalinen jännite, viittasi oppimisympäristön rooliin tehtävien palautuspaikasta aina sosiaaliseen foorumiin saakka. Episteeminen jännite viittasi erilaisiin tiedonkäsityksiin ja oppimisnäkemyksiin. Kognitiivinen jännite liittyi pääsääntöisesti ohjauksen ja tuen lähteisiin. Orientaatioiden taustalla vaikuttivat opettajaopiskelijoiden oppimiseen suuntautumisen tavat, oppimisstrategiat ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Toimintaorientaatiot yläkäsitteenä näyttivät kuuluvan metakognitiivisiin strategioihin. Laadittujen orientaatioprofiilien mukaan noin neljänneksellä opettajaopiskelijoista oli valmius hyödyntää kaikkia orientaatioita.
Tutkimus vahvisti, että oppimisen tarkastelua varten laadittu käsitteellinen lähestymistapa soveltuu opintojakson ja verkko-oppimisympäristön pedagogisten rakenteiden tarkasteluun. Oppimisen ja oppimisympäristön yhteisen tarkastelukehyksen avulla voidaan havaita teknisestä toteutuksesta johtuva kokonaisuuden pirstoutuminen. Lisäksi tarkastelukehyksen avulla luodaan kokonaiskuva sisältöjen sijoittumisesta opintojakson lähi- ja verkko-osuuden välillä. Pedagogisten infrastruktuurien mahdollistamalla käsitteellisellä tarkastelutasolla voidaan hallita opintojaksosuunnitelman toteuttamista eri teknologia-alustoja käyttäen ja huomioida samalla opiskelijoiden tarpeet. Muuttuvan oppimisympäristö-käsityksen innoittamana aiheeseen liittyvä jatkotutkimus olisi ajankohtaista. 
Tutkimus toteutettiin Oulun seudun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa 2007–2008. Tutkimusjoukkona olivat opettajaopiskelijat. Tutkimuksessa tarkasteltiin 15 opintopisteiden laajuisten ammattipedagogisten opintojen tueksi rakennettua Blackboard-verkko-oppimisympäristöä. Design-strategiasta kannustimia saanut tutkimus koostui seuraavista vaiheista: 1) oppimisen pedagogisten infrastruktuurien käsitteellisen viitekehyksen mukauttaminen verkko-oppimisympäristön tarkastelun työvälineeksi, 2) laaditun tarkastelukehyksen testaus, 3) uuden verkko-oppimisympäristön rakentaminen tarkastelukehyksen ohjaamana ja 4) verkko-oppimisympäristön pedagogista käytettävyyttä selvittävän kyselyn toteuttaminen.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyjärjestelmää käyttäen. Kysymyksiä oli 63. Mittarina käytettiin pääsääntöisesti viisiportaista Likert-asteikkoa. Kyselyyn vastasi 142 opettajaopiskelijaa 222:sta. Opiskelijoiden näkökulmasta keskeiset pedagogisten infrastruktuurien kombinaatiot selvitettiin pääkomponenttianalyysillä. Vapaapalaute hyödynnettiin tulosten tulkinnan apuna.
Tulokset osoittivat, että verkko-oppimisympäristön rakenteen tulisi vastata opintojakson rakennetta. Laajojen kokonaisuuksien hahmottamisen apuna tulisi käyttää rakennekarttoja ja ajankohtaisen sisällön korostamista. Oppimisympäristölle asetettiin vaatimuksia, joihin vastaaminen edellyttäisi teknologialta työskentely-ympäristön personoinnin, sisällön indeksoinnin ja omien työtilojen tallentamisen ominaisuuksia. Ajankohtaisista asioista tiedottamisen kanavana toivottiin käytettävän oppimisympäristön foorumeiden rinnalla sähköpostia. Opettajaopiskelijat pitivät pedagogisen käytettävyyden arviointilistojen mukaan tarkistettua verkko-oppimisympäristöä pääsääntöisesti hyvänä. Teknologian tarjoamat affordanssit he ymmärsivät usein henkilökohtaisista näkökulmista käsin.
Pedagogiset infrastruktuurit näyttäytyivät opettajaopiskelijoille käyttöliittymäsuunnittelun ja sisällön organisoinnin välittäminä. Opettaja-opiskelijoiden toimintaorientaatioiden selvittäminen antoi tietoa siitä, millaisiin seikkoihin verkko-oppimisympäristön pedagogisten infrastruktuurien rakentamisessa tulisi kiinnittää huomiota. Ryhmittelyanalyysin perusteella kuvattiin viisi toimintaorientaatiota: sosiaaliset surffaajat, johdonmukaiset verkkotyöskentelijät, vuorovaikutteiset viestijät, loogiset tiedonhakijat ja itsenäiset suorittajat. Toimintaorientaatioita karakterisoivat ominaisuudet kiteytyivät kolmeen tendenssiin: viestintä, tiedonhaku ja resurssien haku.
Orientaatioiden välillä oli havaittavissa sosiaalisia, epistemologisia ja kognitiivisia jännitteitä. Niistä laajin, sosiaalinen jännite, viittasi oppimisympäristön rooliin tehtävien palautuspaikasta aina sosiaaliseen foorumiin saakka. Episteeminen jännite viittasi erilaisiin tiedonkäsityksiin ja oppimisnäkemyksiin. Kognitiivinen jännite liittyi pääsääntöisesti ohjauksen ja tuen lähteisiin. Orientaatioiden taustalla vaikuttivat opettajaopiskelijoiden oppimiseen suuntautumisen tavat, oppimisstrategiat ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Toimintaorientaatiot yläkäsitteenä näyttivät kuuluvan metakognitiivisiin strategioihin. Laadittujen orientaatioprofiilien mukaan noin neljänneksellä opettajaopiskelijoista oli valmius hyödyntää kaikkia orientaatioita.
Tutkimus vahvisti, että oppimisen tarkastelua varten laadittu käsitteellinen lähestymistapa soveltuu opintojakson ja verkko-oppimisympäristön pedagogisten rakenteiden tarkasteluun. Oppimisen ja oppimisympäristön yhteisen tarkastelukehyksen avulla voidaan havaita teknisestä toteutuksesta johtuva kokonaisuuden pirstoutuminen. Lisäksi tarkastelukehyksen avulla luodaan kokonaiskuva sisältöjen sijoittumisesta opintojakson lähi- ja verkko-osuuden välillä. Pedagogisten infrastruktuurien mahdollistamalla käsitteellisellä tarkastelutasolla voidaan hallita opintojaksosuunnitelman toteuttamista eri teknologia-alustoja käyttäen ja huomioida samalla opiskelijoiden tarpeet. Muuttuvan oppimisympäristö-käsityksen innoittamana aiheeseen liittyvä jatkotutkimus olisi ajankohtaista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [411]
 
