Toisen asteen opiskelijoiden lukemisvaikeus ja sen kuntoutus aivojen tasapainomallin mukaan : teoria, harjoitusmateriaali ja luokittelujärjestelmä kahden kuntoutuskokeilun valossa
Vanninen, Petri (2012)
Vanninen, Petri
Lapin yliopistokustannus
2012
ISBN:978-952-484-588-5
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-484-588-5
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-484-588-5
Tiivistelmä
Lukemisvaikeudet rajoittavat monen aikuisen elämää eri tavoin. Koulussa tarjotusta tuesta huolimatta kaikkien ongelmat eivät poistu aikuisuuden kynnykselle saavuttaessa. Tutkimustietoa lukemisvaikeuksista on tarjolla runsaasti, mutta tutkimukset ovat pääasiallisesti keskittyneet lasten ja nuorten ongelmiin. Aikuisten lukemisvaikeutta on toistaiseksi tutkittu vain vähän: tämä tutkimus on kansainvälisesti ensimmäinen tieteellinen selvitys aivojen tasapainomalliin perustuvasta aikuisten lukemisvaikeudesta ja sen kuntouttamismahdollisuuksista.
Tutkimustehtävänä oli uuden tiedon tuottaminen aikuisten lukemisvaikeudesta ja sen kuntoutuksesta Suomessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoille suunnatun harjoitusmateriaalin kuntouttavaa vaikutusta kahdessa eri kuntoutuskokeilussa. Tuloksia arvioitiin tilastollisen analyysin ja opiskelijoiden omien kokemusten kautta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden mekaanisen lukemisvaikeuden ja tasapainomallin mukaisen erityisen lukemisvaikeuden tunnistamiseksi laaditun diagnosointimenetelmän toimivuutta.
Tutkimusotteena on pääasiassa kvantitatiivinen lähestymistapa. Kahden kuntoutuskokeilun tutkimusjoukko (n = 98) koostui Helsingin tekniikan alan oppilaitoksen sekä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen opiskelijoista. Tutkimusjoukosta seulottujen koeryhmän (n = 6) ja vertailuryhmän (n = 3) dyslektikkojen lukemista seurattiin yhden lukuvuoden aikana. Koeryhmälle annettiin lukemisvaikeuteen 20 tuntia kuntouttavaa harjoitusta, kun taas vertailuryhmä ei saanut harjoitusta. Dyslektikkojen diagnosointivälineenä toimivan luokittelujärjestelmän tutkimusjoukko (n = 37) muodostui Liperin ammattioppilaitoksen ja Joensuun oppimiskeskuksen opiskelijoista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että harjoitusjakson aikana koeryhmän opiskelijoiden lukemissuorituksissa tapahtui myönteistä kehitystä. Tilastollisesti merkitseviä muutoksia esiintyi lukemisvirheiden kokonaismäärän vähentymisessä ja lukemisnopeuden kehittymisessä. Tulosten mukaan luokittelujärjestelmä toimii samansuuntaisesti tutkijoiden käsityksen kanssa mitattaessa sekä mekaanisen että erityisen lukemisvaikeuden laajuutta. Mekaanisen lukemisen perustekniikassa esiintyi ongelmia noin kolmasosalla tutkittavista ja tasapainomallin mukainen erityinen lukemisvaikeus todettiin noin kahdeksalla prosentilla kuntoutuskokeilujen tutkimusjoukosta.
Tuloksista myös ilmenee, että harjoitusmateriaalin aivopuoliskopainotteiset tehtävät toimivat tarkoituksensa mukaan heikompaa aivopuoliskoa aktivoivasti. Harjoitusten myönteinen vaikutus oli selvempi L-tyypin harjoituksissa kuin P-tyypin harjoituksissa. Loppumittauksen jälkeen vertailuryhmän tilanne säilyi kokonaisuutena suurin piirtein ennallaan. Lukemisvirheiden yhteismäärä laski jonkin verran, mutta vastaavasti lukemisnopeuden suhteen tapahtui heikennystä.
Tutkimustehtävänä oli uuden tiedon tuottaminen aikuisten lukemisvaikeudesta ja sen kuntoutuksesta Suomessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoille suunnatun harjoitusmateriaalin kuntouttavaa vaikutusta kahdessa eri kuntoutuskokeilussa. Tuloksia arvioitiin tilastollisen analyysin ja opiskelijoiden omien kokemusten kautta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden mekaanisen lukemisvaikeuden ja tasapainomallin mukaisen erityisen lukemisvaikeuden tunnistamiseksi laaditun diagnosointimenetelmän toimivuutta.
Tutkimusotteena on pääasiassa kvantitatiivinen lähestymistapa. Kahden kuntoutuskokeilun tutkimusjoukko (n = 98) koostui Helsingin tekniikan alan oppilaitoksen sekä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen opiskelijoista. Tutkimusjoukosta seulottujen koeryhmän (n = 6) ja vertailuryhmän (n = 3) dyslektikkojen lukemista seurattiin yhden lukuvuoden aikana. Koeryhmälle annettiin lukemisvaikeuteen 20 tuntia kuntouttavaa harjoitusta, kun taas vertailuryhmä ei saanut harjoitusta. Dyslektikkojen diagnosointivälineenä toimivan luokittelujärjestelmän tutkimusjoukko (n = 37) muodostui Liperin ammattioppilaitoksen ja Joensuun oppimiskeskuksen opiskelijoista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että harjoitusjakson aikana koeryhmän opiskelijoiden lukemissuorituksissa tapahtui myönteistä kehitystä. Tilastollisesti merkitseviä muutoksia esiintyi lukemisvirheiden kokonaismäärän vähentymisessä ja lukemisnopeuden kehittymisessä. Tulosten mukaan luokittelujärjestelmä toimii samansuuntaisesti tutkijoiden käsityksen kanssa mitattaessa sekä mekaanisen että erityisen lukemisvaikeuden laajuutta. Mekaanisen lukemisen perustekniikassa esiintyi ongelmia noin kolmasosalla tutkittavista ja tasapainomallin mukainen erityinen lukemisvaikeus todettiin noin kahdeksalla prosentilla kuntoutuskokeilujen tutkimusjoukosta.
Tuloksista myös ilmenee, että harjoitusmateriaalin aivopuoliskopainotteiset tehtävät toimivat tarkoituksensa mukaan heikompaa aivopuoliskoa aktivoivasti. Harjoitusten myönteinen vaikutus oli selvempi L-tyypin harjoituksissa kuin P-tyypin harjoituksissa. Loppumittauksen jälkeen vertailuryhmän tilanne säilyi kokonaisuutena suurin piirtein ennallaan. Lukemisvirheiden yhteismäärä laski jonkin verran, mutta vastaavasti lukemisnopeuden suhteen tapahtui heikennystä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [343]