Palkitseminen työelämässä : palkitsemisen todellisuus suomalaisilla työmarkkinoilla johtavassa asemassa työskentelevien näkökulmasta
Alaräisänen, Pekka (2014)
Alaräisänen, Pekka
Lapin yliopisto
2014
ISBN:978-952-484-736-0
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-736-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-736-0
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme on muun maailman tavoin rahavetoinen. Myös työntekijöiden palkitsemisen keinovalikoimassa raha on perinteisesti ollut keskeisessä roolissa, ollen edelleen eniten käytetty palkitsemisen muoto. Tavan mukaan tällöin on ollut kyse erityisistä vuosipäivistä, juhlista tai muista hetkistä. Rahan lisäksi on käytetty kunniamerkkejä ja mitaleja, mutta ne alkavat olla jo taaksejäänyttä elämää. Mitkä ovat tulevaisuuden palkitsemisen muodot?
Palkitseminen koetaan tarpeelliseksi ja sen keinovalikoimaa halutaan laajentaa nykyisestä. Palkitsemisen halutaankin olevan ennalta arvaamattomampaa ja yllätyksellisempää, ja sitä halutaan käyttää monipuolisesti ja tehokkaasti. Toisaalta tässä yhteydessä pelätään virhepalkitsemista tai mahdollista palkitsemisen aikaansaamaa dismotivaatiota.
Vapaa-aika, työaikajoustot, slow life ja downshifting ovat hiljalleen valtaamassa kenttää. Ne on todettu hyviksi ja kiinnostaviksi, mutta silti vapaa-aikaan ja rauhallisempaan elämään tähtääviä palkitsemisen muotoja käytetään toistaiseksi vielä vähän.
Palkitsemisella koetaan olevan mahdollista vaikuttaa myös työurien pituuteen. Oikeanlainen ja kullekin yksilölle räätälöity palkitseminen voi edesauttaa työssäoloajan pidentymistä. Silti työurien jatkumisen kannalta keskeisintä on se, onko itse työ mielekästä.Tutkimukseni käsittelee palkitsemisen nykytilaa johtavassa asemassa olevien henkilöiden kokemana. Tarkoituksena on ollut saada selville se, millaisia kehitystarpeita palkitsemisella koetaan olevan. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastaus myös siihen, voidaanko palkitsemisella vaikuttaa muutoin yhteiskunnallisiin tarpeisiin.
Yhteiskunnallisten tarpeiden näkökulmasta nostan esiin vaihtoehtoja, joilla on mahdollista vaikuttaa työurien pituuteen. Nyt tilanne on se, että suuri joukko työntekijöistä ei saavuta säädettyä eläkeikää. Useat masentuvat, uupuvat tai sairastuvat työuran aikana. Uudenlaisella palkitsemisella voidaan tutkimukseni mukaan vaikuttaa työntekijöiden tuloksellisuuteen ja työkykyisyyteen. Tästä hyötyvät sekä työnantajat että työntekijät. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä johtavassa asemassa työskentelevää, jotka vaikuttavat sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Tutkimusaineiston analyysitavaksi valitsin fenomenografian. As the world in general also our society is lead by the money. That same can be seen at the different means of rewarding; remuneration has a traditional role and it still is the most crucial form to reward employees. Conventionally, awarding prizes are connected some special anniversaries, parties or moments. Ways of rewarding used the longest period of time besides remuneration are for example decorations and medals, but latter ones seem to be life left behind nowadays. What are then the future ways of rewarding?
Rewarding is seen necessary and there is a will to expand the ways to use it; it is wanted to be more unpredictable and surprising, and used variously and efficiently. In this connection issues most been afraid of are wrongfully used rewards and dis-motivation.
Leisure time, flexible working hours, slow life and downshifting are taking over the field of rewarding cause them are proved functioning and interesting. Despite of that rewards aiming to offer more leisure time and peaceful life are not used in general.
It is experienced that with rewarding it is possible to prolong the duration of work careers. Rewards, which are right kind and tailored for each individual suitable help to continue time at work. Still, the most crucial factor is the work itself is meaningful.
This research examines what is a current state of rewarding when experienced by management. The aim is to find out what kind of need rewards development ways might have. The goal is to find the answer also in that question does rewarding effect otherwise on societal needs.
From this point of view, I rise up alternatives by which it is possible to affect on the length of the work careers. Now the situation is that the large number of employees never reaches the age of retirement. Many of these people become depressed, exhausted or seriously ill during the work career. As this research proves, the new ways of rewarding are able to have an effect of employees productivity and capability to work. Utility of that goes both sides, for the employer and employees.
For this research were interviewed ten persons working in management at the public and private sector. Research material is analysed using phenomenography.
Palkitseminen koetaan tarpeelliseksi ja sen keinovalikoimaa halutaan laajentaa nykyisestä. Palkitsemisen halutaankin olevan ennalta arvaamattomampaa ja yllätyksellisempää, ja sitä halutaan käyttää monipuolisesti ja tehokkaasti. Toisaalta tässä yhteydessä pelätään virhepalkitsemista tai mahdollista palkitsemisen aikaansaamaa dismotivaatiota.
Vapaa-aika, työaikajoustot, slow life ja downshifting ovat hiljalleen valtaamassa kenttää. Ne on todettu hyviksi ja kiinnostaviksi, mutta silti vapaa-aikaan ja rauhallisempaan elämään tähtääviä palkitsemisen muotoja käytetään toistaiseksi vielä vähän.
Palkitsemisella koetaan olevan mahdollista vaikuttaa myös työurien pituuteen. Oikeanlainen ja kullekin yksilölle räätälöity palkitseminen voi edesauttaa työssäoloajan pidentymistä. Silti työurien jatkumisen kannalta keskeisintä on se, onko itse työ mielekästä.Tutkimukseni käsittelee palkitsemisen nykytilaa johtavassa asemassa olevien henkilöiden kokemana. Tarkoituksena on ollut saada selville se, millaisia kehitystarpeita palkitsemisella koetaan olevan. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastaus myös siihen, voidaanko palkitsemisella vaikuttaa muutoin yhteiskunnallisiin tarpeisiin.
Yhteiskunnallisten tarpeiden näkökulmasta nostan esiin vaihtoehtoja, joilla on mahdollista vaikuttaa työurien pituuteen. Nyt tilanne on se, että suuri joukko työntekijöistä ei saavuta säädettyä eläkeikää. Useat masentuvat, uupuvat tai sairastuvat työuran aikana. Uudenlaisella palkitsemisella voidaan tutkimukseni mukaan vaikuttaa työntekijöiden tuloksellisuuteen ja työkykyisyyteen. Tästä hyötyvät sekä työnantajat että työntekijät. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä johtavassa asemassa työskentelevää, jotka vaikuttavat sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Tutkimusaineiston analyysitavaksi valitsin fenomenografian.
Rewarding is seen necessary and there is a will to expand the ways to use it; it is wanted to be more unpredictable and surprising, and used variously and efficiently. In this connection issues most been afraid of are wrongfully used rewards and dis-motivation.
Leisure time, flexible working hours, slow life and downshifting are taking over the field of rewarding cause them are proved functioning and interesting. Despite of that rewards aiming to offer more leisure time and peaceful life are not used in general.
It is experienced that with rewarding it is possible to prolong the duration of work careers. Rewards, which are right kind and tailored for each individual suitable help to continue time at work. Still, the most crucial factor is the work itself is meaningful.
This research examines what is a current state of rewarding when experienced by management. The aim is to find out what kind of need rewards development ways might have. The goal is to find the answer also in that question does rewarding effect otherwise on societal needs.
From this point of view, I rise up alternatives by which it is possible to affect on the length of the work careers. Now the situation is that the large number of employees never reaches the age of retirement. Many of these people become depressed, exhausted or seriously ill during the work career. As this research proves, the new ways of rewarding are able to have an effect of employees productivity and capability to work. Utility of that goes both sides, for the employer and employees.
For this research were interviewed ten persons working in management at the public and private sector. Research material is analysed using phenomenography.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [398]