Demokratian dilemma : oikeusteologinen tulkinta Suomen perustuslain eettisten periaatteiden merkityksestä demokraattisen valtiojärjestyksen perustana ja rajoituksena
Juntunen, Hannu (2013)
Juntunen, Hannu
Lapin yliopistokustannus
2013
ISBN:978-952-484-649-3
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-649-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-649-3
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja on tieteidenvälinen oikeusteologinen tutkimus. Perinteisesti oikeusteologia on ymmärretty kirkko-oikeuden perusteiden ja problematiikan teologisena selvittelynä. Termiä voidaan kuitenkin käyttää myös kuvaamaan teologisista lähtökohdista tapahtuvaa tieteidenvälistä tutkimusta, jonka kohteena on yhteiskunnan oikeusjärjestys.
Tutkimuksessa esitetään ensiksi teologiseksi oikeuspositivismiksi nimetty oikeuden teologinen teoria. Jumalalliseen luomiseen perustuvana oikeudellinen todellisuus on paradoksaalisesti samalla sekä jumalallista että inhimillistä. Tämä dialektinen suhde merkitsee, että meille on oikeutena positum vain säädännäinen oikeusjärjestys, mutta se sisältää käsitykset oikeuden perusteista. Tämä ylipositiivinen oikeus on yhtä kuin positiivisen oikeusjärjestyksen legitimiteetin kriteerit.
Tutkimuksen toisessa osassa tarkastellaan teologisen oikeuspositivismin näkökulmasta Suomen perustuslain (731/1999) keskeisiä periaatteellisia perusteita. Erityisteemana on demokraattisen valtiojärjestyksen dilemman eli kansansuvereenisuuden ja oikeusjärjestyksen legitiimisyyden välisen jännitteen oikeusteologinen tulkinta.
Teologisilla perusteilla perustuslain eettiseksi perusperiaatteeksi on asetettava ihmisyksilön ehdoton arvo. Muita perustuslain ja koko oikeusjärjestyksen arvioinnin eettisiä periaatteita eli legitimiteetin kriteereitä ovat lähimmäisyys sekä elämän suojeleminen ja luomakunnasta huolehtiminen. Perustuslain oikeudellisen pätevyyden perustana ovat samalla sekä sisällöllinen legitiimisyys että muodollinen voimassaolo.
Oikeusteologiselta kannalta demokratia rakentuu ihmisarvon ja siihen perustuvan yhdenvertaisuuden ideoille. Kuitenkin ihmisarvo yhdessä oikeuden legitimiteetin muiden kriteerien kanssa samalla rajoittaa demokraattista päätöksentekoa. Demokratia takaa perusoikeudet, jotka sekä tekevät aidon demokraattisen päätöksenteon mahdolliseksi että rajoittavat sitä oikeudellisesti.
Koska oikeusjärjestyksen legitiimisyys toteutuu sekä lainsäädännössä että sen tulkinnassa ja soveltamisessa, tuomioistuinten merkitys lienee kasvamassa. Nähtäväksi jää, onko syntymässä common law -ajattelun suomalainen versio.
Suomen jäsenyys Euroopan unionissa merkitsee kansallisen suvereenisuuden uudenmuotoista toteuttamista. EU:n periaatteita ja toimintaa voidaan oikeusteologisesti arvioida samoilla perusteilla kuin Suomen omaa perustuslakiakin. Oikeusteologiselta kannalta keskeistä EU:n hyväksyttävyydelle on EU:n sitoutuminen itse määrittelemiinsä arvoihin.
Tutkimuksessa esitetään ensiksi teologiseksi oikeuspositivismiksi nimetty oikeuden teologinen teoria. Jumalalliseen luomiseen perustuvana oikeudellinen todellisuus on paradoksaalisesti samalla sekä jumalallista että inhimillistä. Tämä dialektinen suhde merkitsee, että meille on oikeutena positum vain säädännäinen oikeusjärjestys, mutta se sisältää käsitykset oikeuden perusteista. Tämä ylipositiivinen oikeus on yhtä kuin positiivisen oikeusjärjestyksen legitimiteetin kriteerit.
Tutkimuksen toisessa osassa tarkastellaan teologisen oikeuspositivismin näkökulmasta Suomen perustuslain (731/1999) keskeisiä periaatteellisia perusteita. Erityisteemana on demokraattisen valtiojärjestyksen dilemman eli kansansuvereenisuuden ja oikeusjärjestyksen legitiimisyyden välisen jännitteen oikeusteologinen tulkinta.
Teologisilla perusteilla perustuslain eettiseksi perusperiaatteeksi on asetettava ihmisyksilön ehdoton arvo. Muita perustuslain ja koko oikeusjärjestyksen arvioinnin eettisiä periaatteita eli legitimiteetin kriteereitä ovat lähimmäisyys sekä elämän suojeleminen ja luomakunnasta huolehtiminen. Perustuslain oikeudellisen pätevyyden perustana ovat samalla sekä sisällöllinen legitiimisyys että muodollinen voimassaolo.
Oikeusteologiselta kannalta demokratia rakentuu ihmisarvon ja siihen perustuvan yhdenvertaisuuden ideoille. Kuitenkin ihmisarvo yhdessä oikeuden legitimiteetin muiden kriteerien kanssa samalla rajoittaa demokraattista päätöksentekoa. Demokratia takaa perusoikeudet, jotka sekä tekevät aidon demokraattisen päätöksenteon mahdolliseksi että rajoittavat sitä oikeudellisesti.
Koska oikeusjärjestyksen legitiimisyys toteutuu sekä lainsäädännössä että sen tulkinnassa ja soveltamisessa, tuomioistuinten merkitys lienee kasvamassa. Nähtäväksi jää, onko syntymässä common law -ajattelun suomalainen versio.
Suomen jäsenyys Euroopan unionissa merkitsee kansallisen suvereenisuuden uudenmuotoista toteuttamista. EU:n periaatteita ja toimintaa voidaan oikeusteologisesti arvioida samoilla perusteilla kuin Suomen omaa perustuslakiakin. Oikeusteologiselta kannalta keskeistä EU:n hyväksyttävyydelle on EU:n sitoutuminen itse määrittelemiinsä arvoihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [398]