Tulevaisuuden kvalifikaatiot kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Alatolonen, Terttu (2004)
Alatolonen, Terttu
Lapin yliopisto
2004
ISBN:978-952-484-132-0
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131010
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on kliinisen laboratoriotoiminnan lähitulevaisuus laboratorioalan asiantuntijoiden kuvaamana ja arvioimana. Teoreettisena näkökulmana ovat kvalifikaatiot ja kvalifikaatioiden muutoskehys. Tutkimustehtävä: Millaisia tulevaisuuden kvalifikaatioita ja kvalifikaatiovaatimuksia on tunnistettavissa laboratorioalan asiantuntijoiden puheessa? Tutkimustehtävä tarkentuu kolmeen kysymykseen: 1) Millaisia ovat laboratorioalan asiantuntijoiden tulevaisuudenkuvat? 2) Mitkä ovat keskeiset laboratorioalan asiantuntijoiden käyttämät tulevaisuusdiskurssit tulevaisuudenkuvien tuottamisessa? 3) Millaisia ovat kliinisen laboratoriotoiminnan tulevaisuuden kvalifikaatiot ja kvalifikaatiovaatimukset? Tässä deskriptiivisessä tulevaisuudentutkimuksessa toteutettiin metodinen sovellus yhdistämällä delfoi-menetelmä ja diskurssianalyysi. Delfoi-menetelmällä kootusta aineistosta diskurssianalyyttisesti konstruoitiin laboratorioalan asiantuntijoiden kliinisen laboratoriotoiminnan tulevaisuudenkuvia. Tulevaisuudenkuvien arvioimiseksi esitettiin väitteitä, joiden perusteella laadittiin mittari delfoi-l-kierrosta varten. Tuloksena saatiin perusteltuja todennäköisyysarvioita väitteiden sisältämille kehityssuunnille. Niistä muodostettiin delfoi-2-kierroksen mittari. Tulevaisuusdiskurssit, joita asiantuntijat käyttivät tulevaisuudenkuvien tuottamisessa nimettiin seuraavasti: 1) automaatio, 2) yhteistoiminnan vahvistaminen, 3) ammattisidonnaisuus ja 4) työnvaativuus. Niiden saamien sisältöjen perusteella tulevaisuuden kvalifikaatiot voitiin nimetä 1) vanhalla vauhdilla, 2) teknologialla uutta vauhtia, 3) asiakaskeskeisyys ja 4) hallittu muutos -kvalifikaatioiksi. Vanhalla vauhdilla -kvalifikaatiossa painottuu perinteinen ammattisidonnaisuus, jota perustellaan työnvaativuudella. Teknologialla uutta vauhtia -kvalifikaation tärkein sisältö on automaatioasteen jatkuva nostaminen. Sen seurauksena laboratorioiden yksikkökoot suurenevat ja laitekapasiteetti kasvaa. Terveyskeskuslaboratorioiden toiminnan uudelleen organisoituminen ja erikoistutkimuksien tuottamisen keskittäminen näyttivät olennaisilta. Asiakaskeskeisyys-kvalifikaatio kuvaa sitä, että teknologia ei saa ylivaltaa ja toimintaa oltiin valmiita myös hajauttamaan palvelujen parantamiseksi. Yhteistoiminnan vahvistaminen asiakkaan parhaaksi tapahtuu moniammatillisuutta korostamalla. Hallittu muutos -kvalifikaatio kuvaa sitä, miten monipuolisesti kliinisen laboratoriotoiminnan tulevaisuuspuheessa otetaan huomioon muutostarpeet ja niiden myönteiset ja kielteiset vaikutukset. Laboratorioalan koulutuksille on haasteita, mutta luotetaan niiden kehittymiseen työelämän tarpeita vastaavaksi. Tulevaisuusdiskurssien ja kliinisen laboratoriotoiminnan tulevaisuuden kvalifikaatioiden perusteella esitettiin tulevaisuuden kvalifikaatiovaatimuksien kolmiluokitus: 1) tuotannollistekniset kvalifikaatiovaatimukset lähtökohtana tutkimustuloksissa korostunut tuotantoprosessi, 2) yhteistoiminnalliset kvalifikaatiovaatimukset lähtökohtana yhteisöllinen näkökulma ja 3) jatkuvan ammatillisen kehittymisen kvalifikaatiovaatimukset lähtökohtana ammatin edustajan ja ammattisidonnaisuuden näkökulma. Avainsanat: kliininen laboratoriotoiminta, kvalifikaatiot, tulevaisuudentutkimus, delfoi-menetelmä, diskurssianalyysi, tulevaisuusdiskurssi. This study is about the near future of clinical laboratory work as it appears in the descriptions and estimations of the experts in laboratory science. The theoretical point of view is qualifications and the developmental changes of qualifications. The aim of the study is to explain: What kind of futures qualifications and qualification expectations of clinical laboratory work can be recognised in the speech of the experts in laboratory science? The research task is focussed on three questions: 1) What are the futures images of laboratory science experts like? 2) What are the central futures discourses of laboratory science experts like when producing futures images? 3) What are the futures qualifications and qualification expectations of clinical laboratory work like?
In this descriptive futures research a methodological approach was applied by combining the Delphoi method and discourse analysis. The expert's futures images of clinical laboratory work were constructed by applying discourse analysis to the material collected by the Delphoi method. To evaluate the futures images, arguments were presented which led to constructing a new system of measurement for the Delphoi round. The result yielded well-founded probability estimations of the futures alteratives included in the propositions. They were used to construct the Delphoi-2-table measurement system.
The futures discourses of experts to produce futures images were named 1) automation, 2) strengthening-cooperation, 3) vocation-oriented and 4) exac¬ting-work. According to the meanings given to their contents the futures qualifications could be named into: 1) at the old speed ahead, 2) speeded up by technologies, 3) client-centeredness and 4) controlled change qualifications. The at the old speed ahead qualification stresses traditional vocational orientation, which is explained by the exacting nature of the work. The most important contents of the speeded up by technologies is the ongoing increase of the automation level. The result from it will be the increase in the sizes of laboratory units and in the instrument capacities. To reorganize the National Health Service laboratory work and centralize the special examination services seemed essential. Client-centeredness qualification describes the fact that technologies will not prevail, and that the work will be willingly decentralized to improve services. Strengthening the cooperation for the customer's gain will happen by stressing the multi-vocational aspect. The controlled change qualification describes the fact how diversified the needs for change in clinical laboratory work are and how seriously they will be taken into account in the futures discourse. Educational challenges in laboratory science will be great, but there is a confidence in the development of education to meet the needs of working life.
The futures qualification expectations were described according to the futures discourses and the futures qualifications of clinical laboratory work. They were summarized in the three-table model: 1) production-technical qualification expectations, with the outset in the process of production, 2) co-operational qualification expectations, with the outset in the aspects of community and 3) ongoing-vocational-development qualification expectations, with the outset in the aspects of professional and vocational commitment.
In this descriptive futures research a methodological approach was applied by combining the Delphoi method and discourse analysis. The expert's futures images of clinical laboratory work were constructed by applying discourse analysis to the material collected by the Delphoi method. To evaluate the futures images, arguments were presented which led to constructing a new system of measurement for the Delphoi round. The result yielded well-founded probability estimations of the futures alteratives included in the propositions. They were used to construct the Delphoi-2-table measurement system.
The futures discourses of experts to produce futures images were named 1) automation, 2) strengthening-cooperation, 3) vocation-oriented and 4) exac¬ting-work. According to the meanings given to their contents the futures qualifications could be named into: 1) at the old speed ahead, 2) speeded up by technologies, 3) client-centeredness and 4) controlled change qualifications. The at the old speed ahead qualification stresses traditional vocational orientation, which is explained by the exacting nature of the work. The most important contents of the speeded up by technologies is the ongoing increase of the automation level. The result from it will be the increase in the sizes of laboratory units and in the instrument capacities. To reorganize the National Health Service laboratory work and centralize the special examination services seemed essential. Client-centeredness qualification describes the fact that technologies will not prevail, and that the work will be willingly decentralized to improve services. Strengthening the cooperation for the customer's gain will happen by stressing the multi-vocational aspect. The controlled change qualification describes the fact how diversified the needs for change in clinical laboratory work are and how seriously they will be taken into account in the futures discourse. Educational challenges in laboratory science will be great, but there is a confidence in the development of education to meet the needs of working life.
The futures qualification expectations were described according to the futures discourses and the futures qualifications of clinical laboratory work. They were summarized in the three-table model: 1) production-technical qualification expectations, with the outset in the process of production, 2) co-operational qualification expectations, with the outset in the aspects of community and 3) ongoing-vocational-development qualification expectations, with the outset in the aspects of professional and vocational commitment.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [385]