Vuotos- ja Ounasjoki-kamppailujen kentät ja merkitykset Lapissa
Suopajärvi, Leena (2001)
Suopajärvi, Leena
Lapin yliopisto
2001
ISBN:978-952-484-155-9
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20111131020
Tiivistelmä
Kemijoen valjastaminen sähköntuotantoon käynnistyi heti sotien jälkeen. Vuonna 1974 julkistetut suunnitelmat Ounasjoen valjastamiseksi ja Vuotoksen tekoaltaan rakentamiseksi ovat osa tätä Suomen suurinta yhtäjaksoista vesivoiman rakentamishanketta.
Väitöskirjani rakentuu Pierre Bourdieun sosiologisen käsitteistön pohjalta. Kentän käsitteen avulla ja lappilaisen kansalaistoiminnan näkökulmasta olen tutkinut toimijoiden suhteita, liittolais- ja konfliktirintamia ja käytettyjä strategioita ja argumentteja. Aineisto koostuu paikallisten rakentaja- ja suojelija-aktivistien haastatteluista. Aina 1970-luvun loppuun saakka vesivoimaa rakennettiin valtiojohtoisesti kansallisen energiatarpeen nimissä. Paikallinen ja kansallinen aktivismi vesivoiman rakentamista vastaan virisi 1970-80-lukujen taitteessa.
Suojelijoiden toiminta sai median huomion ja poliitikkojen tuen: Vuotoksen tekoaltaasta luovuttiin vuonna 1982 ja Ounasjoki suojeltiin erityislailla vuonna 1983. Vuotos nostettiin kuitenkin esille 1980-luvulla. Taloudellinen lama ja hyvinvointivaltion kriisi 1990-luvun alussa kärjistivät tilannetta. Keskustan ja kokoomuksen noustessa hallituksen pääpuolueiksi aluetaloudelliset vaatimukset ja teollisuuspiirien energiapoliittiset tarpeet yhdistyivät. Hallitus antoi Vuotoksen tekoaltaalle rakentamisluvan vuonna 1992. Allashanke on tällä hetkellä oikeudellisessa lupakäsittelyssä. Lappilainen käsite "vuotostelu" kuvaa päätöksenteon tempoilevuutta. Vuosikymmenten epävarmuus alueen kohtalosta on syvästi vaikeuttanut paikallisten ihmisten elämää ja alueen kehittämistä.
Väitöskirjani toisena tutkimustehtävänä on Vuotos- ja Ounasjoki-kamppailujen analyysi symbolisen vallankäytön näkökulmasta. Bourdieun doksa tarkoittaa tilannetta, jossa yksi tulkinta dominoi puhe avaruutta. Tällaisia doksisia merkitysjärjestelmiä ovat Lapin Kansan mielipidesivua hallinneet yleisen edun, kehityksen ja etelän diskurssit. Yleisen kansallisen edun nimissä ja taloudelliseen kehitykseen vedoten vesivoiman rakentaminen näyttäytyy kiistämättömänä kansallisena politiikkana. Etelä-puheen kautta sekä rakentajat että suojelijat paikantavat itsensä epätasa-arvoiseen aluejärjestelmään, jossa etelä on keskus ja Lappi periferia. Rakentajien vastin ovat etelän luonnonsuojelijat, suojelijoiden taas etelän teollisuuspiirit.
Kolmantena tutkimustehtävänä olen pohtinut rakentajien ja suojelijoiden luontoon liittämiä henkilökohtaisia merkityksiä Bourdieun habituksen ja pääoman käsitteiden kautta. Ympäristökysymyksessä ei ole kyse "vain" ympäristöstä, vaan siihen kulminoituu näkökulmia mm. alueen elinkeinorakenteen kehittämisestä siinä missä henkilökohtaisia muistoja ja toiveitakin. Sekä rakentajat että suojelijat pitävät luontoa lappilaisen ihmisen elämän ja elinkeinojen perustana. Ratkaisumallit vain ovat erilaiset: rakentajat näkevät metsän, vesien ja malmien hyödyntämisen ainoana keinona taata elämisen mahdollisuudet Lapin maaseudulla. Suojelijat taas uskovat matkailun ja luonnontuotteiden hyödyntämiseen.
Matkailun, luonnonvarojen koneellisen tehohyödyntämisen ja pienimuotoisen luontaistalouden suhde luontoon on keskenään ristiriitainen. Traditionaalisille luonnonkäyttömuodoille luonto on elintila kun taas luonnon koneellinen tehokäyttö näkee luonnon vain resurssina. Matkailu taas markkinoi Lappia "aidon" luonnon elämyksillä. Eri elinkeinojen pohjimmaiset luontosuhteet eivät kohtaa ja tästä rakentuu syy sille, miksi luonto on Lapissa jatkuvan konfliktin aihe.
Väitöskirjani rakentuu Pierre Bourdieun sosiologisen käsitteistön pohjalta. Kentän käsitteen avulla ja lappilaisen kansalaistoiminnan näkökulmasta olen tutkinut toimijoiden suhteita, liittolais- ja konfliktirintamia ja käytettyjä strategioita ja argumentteja. Aineisto koostuu paikallisten rakentaja- ja suojelija-aktivistien haastatteluista. Aina 1970-luvun loppuun saakka vesivoimaa rakennettiin valtiojohtoisesti kansallisen energiatarpeen nimissä. Paikallinen ja kansallinen aktivismi vesivoiman rakentamista vastaan virisi 1970-80-lukujen taitteessa.
Suojelijoiden toiminta sai median huomion ja poliitikkojen tuen: Vuotoksen tekoaltaasta luovuttiin vuonna 1982 ja Ounasjoki suojeltiin erityislailla vuonna 1983. Vuotos nostettiin kuitenkin esille 1980-luvulla. Taloudellinen lama ja hyvinvointivaltion kriisi 1990-luvun alussa kärjistivät tilannetta. Keskustan ja kokoomuksen noustessa hallituksen pääpuolueiksi aluetaloudelliset vaatimukset ja teollisuuspiirien energiapoliittiset tarpeet yhdistyivät. Hallitus antoi Vuotoksen tekoaltaalle rakentamisluvan vuonna 1992. Allashanke on tällä hetkellä oikeudellisessa lupakäsittelyssä. Lappilainen käsite "vuotostelu" kuvaa päätöksenteon tempoilevuutta. Vuosikymmenten epävarmuus alueen kohtalosta on syvästi vaikeuttanut paikallisten ihmisten elämää ja alueen kehittämistä.
Väitöskirjani toisena tutkimustehtävänä on Vuotos- ja Ounasjoki-kamppailujen analyysi symbolisen vallankäytön näkökulmasta. Bourdieun doksa tarkoittaa tilannetta, jossa yksi tulkinta dominoi puhe avaruutta. Tällaisia doksisia merkitysjärjestelmiä ovat Lapin Kansan mielipidesivua hallinneet yleisen edun, kehityksen ja etelän diskurssit. Yleisen kansallisen edun nimissä ja taloudelliseen kehitykseen vedoten vesivoiman rakentaminen näyttäytyy kiistämättömänä kansallisena politiikkana. Etelä-puheen kautta sekä rakentajat että suojelijat paikantavat itsensä epätasa-arvoiseen aluejärjestelmään, jossa etelä on keskus ja Lappi periferia. Rakentajien vastin ovat etelän luonnonsuojelijat, suojelijoiden taas etelän teollisuuspiirit.
Kolmantena tutkimustehtävänä olen pohtinut rakentajien ja suojelijoiden luontoon liittämiä henkilökohtaisia merkityksiä Bourdieun habituksen ja pääoman käsitteiden kautta. Ympäristökysymyksessä ei ole kyse "vain" ympäristöstä, vaan siihen kulminoituu näkökulmia mm. alueen elinkeinorakenteen kehittämisestä siinä missä henkilökohtaisia muistoja ja toiveitakin. Sekä rakentajat että suojelijat pitävät luontoa lappilaisen ihmisen elämän ja elinkeinojen perustana. Ratkaisumallit vain ovat erilaiset: rakentajat näkevät metsän, vesien ja malmien hyödyntämisen ainoana keinona taata elämisen mahdollisuudet Lapin maaseudulla. Suojelijat taas uskovat matkailun ja luonnontuotteiden hyödyntämiseen.
Matkailun, luonnonvarojen koneellisen tehohyödyntämisen ja pienimuotoisen luontaistalouden suhde luontoon on keskenään ristiriitainen. Traditionaalisille luonnonkäyttömuodoille luonto on elintila kun taas luonnon koneellinen tehokäyttö näkee luonnon vain resurssina. Matkailu taas markkinoi Lappia "aidon" luonnon elämyksillä. Eri elinkeinojen pohjimmaiset luontosuhteet eivät kohtaa ja tästä rakentuu syy sille, miksi luonto on Lapissa jatkuvan konfliktin aihe.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]