The EcoCuva model for sustainable enterprising
Pallari, Maarit (2014)
Pallari, Maarit
Lapin yliopisto
2014
ISBN:978-952-484-759-9
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-759-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-759-9
Tiivistelmä
Väitöstutkimus kuuluu ympäristötaloustieteellisen tutkimuskenttään. Tutkimus esittää, tarkastelee,argumentoi ja koettelee ehdotettua EcoCuva mallia useiden tapaustutkimusten valossa.Näkökulma mallinnuksen kehitystyössä on ollut lähinnä systeemianalyyttinen hyötyanalyysi,ihreän markkinoinnin uudet tuotekehittämisajatukset ja ympäristötaloustieteen näkökulmien soveltaminen pienten ja keskisuurten yritysten tuotantotaloudellisiin kysymyksiin Toimialat ovat matkailu, rakennusala, maatiloilla tuotettujen elintarvikkeiden osto ja myynti, lihan jalostus ja myynti, kalan kasvatus, jalostus ja myynti, kasvintuotanto ja myynti sekä opetus- ja kuntoutustoiminta, luomuviljely ja myynti, luomutuotteiden toimitus kotiovelle ja kauppaan.
Tutkimuksessa väitetään, että ekologisten tuotteiden markkinointi on vaikeaa siksi, että teknologiaperustaisella elinkaarianalyysillä on liian määräävä asema tuotteiden luotettavuuden määrittäjänä. Tässä väitöstutkimuksessa ekologisena tuotteena markkinoitava tuote perustuu sekä yrityksen ja yrityksen edustamien tuotteiden kuvaukseen että yrittäjien haastatteluihin tuotteiden markkinoinnin haasteista ja mahdollisuuksista. Metodologisesti tutkimus on toimintatutkimus, joka sisältää kuusi tapausta. Yhden tapauksen tutkimusaineisto koostuu yhdestä yrityksestä ja sen tuotteesta. Neljä tapausta (A-D) oli maaseutuyrityksiä ja kaksi(E-F) oli luomuyritystä. Aineistoanalyysin lähestymistapa oli narratiivinen.
Tutkimuksen tuloksena oli, että teknologiaperustaisella elinkaarianalyysilla on vahva asema määrittää tuotteiden luotettavuutta keskittyen tuotteen teknisiin ominaisuuksiin. Lisäksi elinkaarianalyysin perustana on vahinko ajattelu, joka on vastakohta mielikuvalle ympäristöystävällisestä tuotteesta. Nämä yhdessä eivät palvele pienyrittäjien ekotuotteiden markkinointiponnisteluja.Tutkimuksen tuloksena on markkinoinnin johtamiseen paremmin sopiva positiivinen ajattelu, joka avaa uuden ymmärryksen ja strategisen lähestymistavan tuotteistaa pienten ja keskisuurten yritysten tuotteita. Tutkimuksen tuloksena syntyi ekologisen tuotteiden markkinoinnin malli EcoCuva.
Tutkimus toi esille ympäristöpolitiikan toiminnan merkityksen tuotteiden ekologisen statuksen luojana ja markkinoinnin merkityksen ympäristöinformaation välittäjänä. Tulosten mukaan vallitseva käytäntö ei kohtaa pienten ja keskisuurten yritysten tuotteiden markkinoinnin tarpeita. Sääntelyn vahvuus, vahinko ajattelu ja sirpalemaisuus haittaavat pienyritysten ekotuotteiden markkinoiden kehittymistä. Ratkaisuna esitetään uutta työkalua, EcoCuva mallia avuksi ekologisten tuotteiden markkinointiin, tiiviimpää yhteistyötä pienyritysten ja viranomaisten välille sekä lisää tutkimus-, kehitys- ja opetustyötä.
Tutkimuksessa väitetään, että ekologisten tuotteiden markkinointi on vaikeaa siksi, että teknologiaperustaisella elinkaarianalyysillä on liian määräävä asema tuotteiden luotettavuuden määrittäjänä. Tässä väitöstutkimuksessa ekologisena tuotteena markkinoitava tuote perustuu sekä yrityksen ja yrityksen edustamien tuotteiden kuvaukseen että yrittäjien haastatteluihin tuotteiden markkinoinnin haasteista ja mahdollisuuksista. Metodologisesti tutkimus on toimintatutkimus, joka sisältää kuusi tapausta. Yhden tapauksen tutkimusaineisto koostuu yhdestä yrityksestä ja sen tuotteesta. Neljä tapausta (A-D) oli maaseutuyrityksiä ja kaksi(E-F) oli luomuyritystä. Aineistoanalyysin lähestymistapa oli narratiivinen.
Tutkimuksen tuloksena oli, että teknologiaperustaisella elinkaarianalyysilla on vahva asema määrittää tuotteiden luotettavuutta keskittyen tuotteen teknisiin ominaisuuksiin. Lisäksi elinkaarianalyysin perustana on vahinko ajattelu, joka on vastakohta mielikuvalle ympäristöystävällisestä tuotteesta. Nämä yhdessä eivät palvele pienyrittäjien ekotuotteiden markkinointiponnisteluja.Tutkimuksen tuloksena on markkinoinnin johtamiseen paremmin sopiva positiivinen ajattelu, joka avaa uuden ymmärryksen ja strategisen lähestymistavan tuotteistaa pienten ja keskisuurten yritysten tuotteita. Tutkimuksen tuloksena syntyi ekologisen tuotteiden markkinoinnin malli EcoCuva.
Tutkimus toi esille ympäristöpolitiikan toiminnan merkityksen tuotteiden ekologisen statuksen luojana ja markkinoinnin merkityksen ympäristöinformaation välittäjänä. Tulosten mukaan vallitseva käytäntö ei kohtaa pienten ja keskisuurten yritysten tuotteiden markkinoinnin tarpeita. Sääntelyn vahvuus, vahinko ajattelu ja sirpalemaisuus haittaavat pienyritysten ekotuotteiden markkinoiden kehittymistä. Ratkaisuna esitetään uutta työkalua, EcoCuva mallia avuksi ekologisten tuotteiden markkinointiin, tiiviimpää yhteistyötä pienyritysten ja viranomaisten välille sekä lisää tutkimus-, kehitys- ja opetustyötä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [352]