Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yritysjohtajien arvot ja johtamiskäsitykset : empiirinen pitkittäistutkimus Lahden seudun PK-huonekaluteollisuudesta

Tuominen, Esa (2013)

 
Avaa tiedosto
Tuominen_ActaE_122pdfA.pdf (10.28Mt)
Lataukset: 


Tuominen, Esa
Lapin yliopistokustannus
2013

ISBN:978-952-484-631-8
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-631-8
Tiivistelmä
Modernissa tutkimuksessa johtajan suhde johdettaviinsa on kohonnut strategiatutkimuksen ydinalueelle. Tässä PK-yritystutkimuksessa arvioitiin yritysjohtajien johtamiskäsityksiä, joihin sisältyvät arvovärittyneet strategiset ja taktiset, yrityksen menestymiseen vaikuttavat valinnat. Tutkimus ankkuroitiin kansainväliseen STRATOS-tutkimusohjelmaan ja sen malliin, josta kehitettiin oma sovellus johtamiskäyttäytymisen analysoimiseen. Tämä on Stratos-ohjelman viimeinen tutkimus. Empiirinen verifiointi perustuu Lahden seudun huonekalutehtaiden yritysjohtajien haastatteluihin, jotka toteutettiin vuosina 1997–1998 paikallisena kokonaisotantana sekä vuoden 2012 keväällä toteutettuihin teemahaastatteluihin. Samoihin yritysjohtajiin kohdistuneet teemahaastattelut syvensivät ymmärrystä löydetystä typologiasta ja vahvistivat tutkimustulosten ilmipätevyyttä.

Tehtävänä oli kuvata ja eritellä huonekaluteollisuuden yritysjohtajien johtamiskäsityksinä ilmeneviä arvoja. Tutkimustehtävän toteuttamiseksi asetettiin seuraavat tavoitteet: kuvata PK-yritysjohtajien arvoja ja johtamiskäsityksiä, selittää johtamiskäsityksissä esiintyviä ryhmäeroja, tyypitellä johtamiskäsityksiä sekä analysoida johtajatyyppien strategisia valintoja ja strategia-ajattelun keskeisiä piirteitä. Yritysjohtajien työelämän arvot ja tavoitteet faktorianalysoitiin ja ryhmittelyanalyysin avulla muodostettiin kaksi yrittäjätyyppiä – vuorovaikutusjohtaja ja autoritaarinen johtaja.

Vuorovaikutusjohtajien ja autoritaaristen johtajien ryhmäeroja selitettiin indikaattoreilla ”henkilöstö ja johto yhdessä asettavat tavoitteet ja valvovat tulokset” sekä ”henkilöstön tulee voida osallistua, ei vain päätösten toteuttamiseen, vaan myös niiden tekemiseen”. Vuorovaikutusjohtajat olivat tyytyväisiä yrityksen tavoitteiden ”tuottavuus” ja ”joustavuus” saavuttamiseen.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [343]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste