Yhteistyö ja verkostoituminen : aikuiskoulutuksen kehittäminen Lapissa
Toimittaja
Poikela, Esa
Lapin yliopisto
2015
ISBN:978-952-484-825-1
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-825-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-825-1
Tiivistelmä
Kun yhteiskunnassa, tuotanto-, työ- ja kulttuurielämässä tapahtuu murros, tarvitaan aikuiskoulutusta. Muutos vaatii instituutioita ja organisaatioita muuttamaan toimintatapojaan, arjen ja työn yhteisöjä kehittämään pelisääntöjään ja yksittäisiä ihmisiä oppimaan uutta käyttäytymistä.
Aikuisten oppimisresursseja osattiin hyödyntää jo puolitoista sataa vuotta sitten niin sivistymisen kuin hyödyn merkityksessä. Kansaa piti valistaa tulevaa kansallisvaltiota ja teollista yhteiskuntaa varten. Koulun varaan sivistys- ja koulutustyötä ei voitu jättää, sillä aikuisiltakin vaadittiin luku-, kirjoitus- ja laskutaidon oppimista niin työ- kuin kansalaiselämää varten. Uusi murros on meneillään juuri nyt, kun teollisuus- ja koulutusyhteiskunnasta on kehkeytymässä uudenlaisia taitoja ja tapoja vaativa informaatio- ja oppimisyhteiskunta.
Lapin aikuiskoulutuksen kehittämiseen on kiinnitetty huomiota viime vuosina monin tavoin. On saatu aikaan Aikuiskoulutusstrategia 2020 ja rakennemuutoksiin liittyen on toteutettu useita aikuiskoulutushankkeita, on kehitetty aikuiskoulutuksen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä hahmotettu lappilaisen aikuiskoulutuksen yhteistä toimintamallia erilaisissa koulutus-, kehittämis- ja tutkimusprojekteissa.
Tässä julkaisussa halutaan tuoda esiin erityisesti sitä, miten tutkimus liittyy kehittämis- ja koulutustyöhön ja mikä rooli tutkimisella osana käytännön kehittämistyötä on aikuiskoulutuksessa. Kirja on tarkoitettu lappilaisen aikuiskoulutuksen verkostossa toimiville vaikuttajille, kehittäjille, käytännön työtä tekeville ja aikuiskasvatusta opiskeleville sekä muille kiinnostuneille, jotka haluavat hyödyntää aikuiskoulutuspalveluja ja tietää niiden taustalla vaikuttavista asioista ja tekijöistä. Julkaisu on Lapin aikuiskoulutusosaamisen kehittäminen ja tutkimus -hankkeen (ESR) loppuraportti.
Aikuisten oppimisresursseja osattiin hyödyntää jo puolitoista sataa vuotta sitten niin sivistymisen kuin hyödyn merkityksessä. Kansaa piti valistaa tulevaa kansallisvaltiota ja teollista yhteiskuntaa varten. Koulun varaan sivistys- ja koulutustyötä ei voitu jättää, sillä aikuisiltakin vaadittiin luku-, kirjoitus- ja laskutaidon oppimista niin työ- kuin kansalaiselämää varten. Uusi murros on meneillään juuri nyt, kun teollisuus- ja koulutusyhteiskunnasta on kehkeytymässä uudenlaisia taitoja ja tapoja vaativa informaatio- ja oppimisyhteiskunta.
Lapin aikuiskoulutuksen kehittämiseen on kiinnitetty huomiota viime vuosina monin tavoin. On saatu aikaan Aikuiskoulutusstrategia 2020 ja rakennemuutoksiin liittyen on toteutettu useita aikuiskoulutushankkeita, on kehitetty aikuiskoulutuksen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä hahmotettu lappilaisen aikuiskoulutuksen yhteistä toimintamallia erilaisissa koulutus-, kehittämis- ja tutkimusprojekteissa.
Tässä julkaisussa halutaan tuoda esiin erityisesti sitä, miten tutkimus liittyy kehittämis- ja koulutustyöhön ja mikä rooli tutkimisella osana käytännön kehittämistyötä on aikuiskoulutuksessa. Kirja on tarkoitettu lappilaisen aikuiskoulutuksen verkostossa toimiville vaikuttajille, kehittäjille, käytännön työtä tekeville ja aikuiskasvatusta opiskeleville sekä muille kiinnostuneille, jotka haluavat hyödyntää aikuiskoulutuspalveluja ja tietää niiden taustalla vaikuttavista asioista ja tekijöistä. Julkaisu on Lapin aikuiskoulutusosaamisen kehittäminen ja tutkimus -hankkeen (ESR) loppuraportti.