”ME – yhdessä kasvaen ja oppien – tuemme ja vahvistamme toinen toisiamme” : sosiaalinen hyvinvointi yhtenäiskoulussa neljän lappilaiskoulun oppilaiden käsitysten mukaan
Räisänen-Ylitalo, Sirkka (2015)
Räisänen-Ylitalo, Sirkka
Lapin yliopisto
2015
ISBN:978-952-484-804-6
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-804-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-804-6
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on neljän pohjoissuomalaisen yhtenäiskoulun 4.–9. luokkien oppilaiden (alaluokkalaiset, 4.–6. luokat, n = 245; yläluokkalaiset, 7.–9. luokat, n = 426) sosiaalinen hyvinvointi koulukontekstissa. Sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueiksi määrittyivät koulun ulkoisten tilojen toimivuus, koulun toiminnan hallinta, koulukoheesio ja koulukompetenssi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen toiminnan eli sosiaalisten suhteiden ja niiden laadun sekä yksilöiden sosiaalisen kompetenssin käsitteistä. Sosiaalisen hyvinvoinnin määrittelyssä tukeuduttiin erityisesti Anne Konun (2002) kouluhyvinvointiteoriaan sekä sosiaalisen toiminnan ja sosiaalisen kompetenssin hahmottamisessa Salmivallin (1998, 2003, 2005, 2009), Poikkeuksen (1993, 1995), Allardtin (1976, 1999), Merrellin (2008), Wentzelin (1995, 1997, 2003), Odgenin (2003), Laddin (2005), Kaukiaisen ym. (2005) ja Neitolan (2011) tutkimuksiin.
Tutkimukselle asetettiin kaksi pääkysymystä alakysymyksineen:
1. Millainen on yhtenäiskoulun oppilaiden sosiaalinen hyvinvointi?
Alakysymyksinä haluttiin selvittää, millaisia ovat yhtenäiskoulun ala- ja yläluokkalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueet sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä on ala- ja yläluokkalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueilla.
2. Mitkä tekijät selittävät yhtenäiskoulun oppilaiden sosiaalisen hyvinvoinnin eri osa-alueita (koulun ulkoisten tilojen toimivuus, koulun toiminnan hallinta, koulukoheesio ja koulukompetenssi)?
Tutkimus edustaa mixed methods -otetta. Tutkimuksen kvantitatiivista osuutta edustaa kvantitatiivinen survey-tutkimus, mikä suoritettiin internet-kyselynä. Kvalitatiivisena aineistona tutkimuksessa ovat laadulliset oppilaskyselyt sekä koulujen dokumenttiaineistot.
Tutkimusanalyysi perustuu useisiin erilaisiin tilastollisiin tarkasteluihin, joissa muuttujien yksiulotteisia jakaumia tarkasteltiin frekvenssien, prosenttien sekä sijaintia kuvaavien tunnuslukujen (keskiarvo, mediaani, hajonta) avulla. Useamman muuttujan tarkastelussa käytettiin muiden muassa ristiintaulukointia ja χ²-testiä, Mann Whitney U -testiä sekä Kruskall-Wallisin ei-parametrisiä testejä. Sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueita kuvaavien eri summamuuttujien selittäviä tekijöitä etsittiin lineaarisella (stepwise) regressioanalyysillä sekä Linear Mixed Model (LMM) -analyyseillä.
Neljän lappilaisen yhtenäiskoulun oppilaiden sosiaalisen hyvinvoinnin rakenteen osa-alueita kuvaavien summamuuttujien analyysi osoitti, että ala- ja yläluokkalaiset olivat tyytyväisiä luokkakaverisuhteisiinsa, kodin ja koulun välisiin suhteisiin, opettajan tukeen ja arvostukseen sekä koulusuoriutumiseensa. Jonkin verran tyytymättömiä ala- ja yläluokkalaiset olivat koulun tilojen toimivuuteen, koulun toiminnan hallintaan, opettajasuhteisiin ja koulutyön kokemiseen. Alaluokkalaisten poikien tulokset olivat sosiaalista hyvinvointia kuvaavien summamuuttujien kuvaamana heikompia kuin tyttöjen tulokset useilla sosiaalisen hyvinvoinnin ulottuvuuksilla. Sukupuolten väliset erot tasaantuivat mentäessä yläluokille.
Tilastollisesti merkitseviä eroja löytyi alaluokkien, yläluokkien, sukupuolen ja luokan / luokkien välillä.
Alaluokista 4. ja 5. luokan oppilaat taas tyytymättömimpiä koulun tilojen toimivuuteen, koulun toiminnan hallintaan, luokkakaverisuhteisiinsa, opettajasuhteisiinsa ja koulutyön kokemiseen. Alaluokkien pojista 5. luokkien pojat olivat tyytymättömimpiä edellä mainittuihin sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueita kuvaaviin summamuuttujiin, poikkeuksena opettajasuhteet. Alaluokkien oppilaista 4. luokkien pojat ja tytöt olivat tyytyväisimpiä koulun tilojen toimivuuteen ja koulutyön kokemiseen. Tytöt olivat lisäksi tyytyväisimpiä opettajasuhteisiin. 7. luokan oppilaat olivat tyytyväisimpiä ja 8.luokan oppilaat tyytymättömimpiä koulun tilojen toimivuuteen ja kodin ja koulun välisiin suhteisiin. 7. ja 9. luokkien pojat ovat tyytyväisempiä koulun tilojen toimivuuteen ja kodin koulusuhteisiin kuin 8. luokkien pojat.
Luokan ja sukupuolen välisissä arvioinneissa 4. ja 5. luokan tytöt olivat tyytyväisempiä kuin samojen luokka-asteiden pojat koulun toiminnan hallintaan, opettajasuhteisiin ja koulutyön kokemiseen. 8. luokan tytöt olivat tyytyväisempiä luokkakaverisuhteisiinsa ja 7. luokan tytöt koulutyön kokemiseen kuin saman luokan pojat. Verrattaessa kahden eri luokan ja sukupuolen välisiä eroja summamuuttujilla tilastollisesti merkitseviä eroja löytyi eniten 4. ja 5. sekä 4. ja 6. luokkien ja tyttöjen välillä.
Tutkimuksessa nousee vahvasti esille ala- ja yläluokkalaisten tyytymättömyys koulun fyysisiin tiloihin (ilmanvaihto, koulutilojen siisteys ja viihtyisyys, pihan ankeus ja välituntitilojen ahtaus, omien säilytyskaappien puute sekä työtuolien ja pöytien kehnous). Myös koulutyön paljous ja opiskelun vaikeus sekä luokkien työrauhaongelmat askarruttavat oppilaita. Sen sijaan oppilaiden arviot omasta koulusuoriutumisestaan ovat myönteisiä. Oppilaat haluaisivat osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon ja koulun kehittämiseen, esimerkiksi sääntöjen ja lukujärjestyksen laatimiseen. 5. ja 6. luokkalaiset sekä yläluokkalaiset toivovat, että opettajat kuuntelisivat heitä, rohkaisisivat heitä ilmaisemaan mielipiteitään sekä ottaisivat huomioon heidän mielipiteitään kouluasioissa enemmän. Oppilaat kaipaavat opettajilta enemmän kannustusta ja arvostusta sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä koulukavereiltaan tukea ongelma- ja kiusaamistilanteissa. Oppilaat kokevat, että opettajat ovat suurelta osin ystävällisiä ja että oppilailla on ystäviä koulussa.
Oppilaat pitivät tärkeänä vastavuoroista, kuuntelevaa ja toista tukevaa sekä arvostavaa vuorovaikutussuhdetta opettaja–oppilassuhteissa, kodin koulusuhteissa ja oppilaiden välisissä vuorovaikutussuhteissa. Yhtenäiskoulun toimintakulttuuria kehitettäessä tulisikin kiinnittää erityistä huomiota koulun aikuisten ja oppilaiden sekä oppilaiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Myös oppilaiden ääntä tulisi koulussa kuunnella. Siten oppilaille annetaan mahdollisuus kasvaa aktiivisiksi ja vastuullisiksi kansalaisiksi. Tällä kaikella ehkäistään koulukielteisyyttä ja syrjäytymisriskiä sekä luodaan kouluun sosiaalista yhteenkuuluvuutta eli koheesiota ja yhteisöllisempää toimintakulttuuria.
Eri sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueita kuvaaville summamuuttujille laadituissa regressiomalleissa nousi alaluokkalaisten aineistossa opettajasuhteet merkittäväksi ensisijaiseksi sosiaalisen hyvinvoinnin selittäjäksi. Opettajasuhteisiin liittyvissä väittämissä kysyttiin oppilailta ovatko opettajat ystävällisiä, onko opettajien kanssa helppo tulla toimeen, kohtelevatko opettajat oppilaita oikeudenmukaisesti, huomioidaanko oppilaiden mielipiteet koulun kehittämisessä sekä annetaanko oppilaille osallistumisen mahdollisuuksia koulussa. Yläluokkalaisten regressiomalleissa selittäjinä olivat eri summamuuttujat eri suurilla selitysarvoilla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää perusopetuksen kehittämisessä suunniteltaessa toimenpiteitä, joilla edistetään oppilaiden keskinäisiä ja oppilaiden ja opettajien välisiä sosiaalisia suhteita ja vuorovaikutusta sekä koulun toimintakulttuuria. Näin tutkimus antaa välineitä opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen sekä esimerkiksi opetussuunnitelmatyöhön.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen toiminnan eli sosiaalisten suhteiden ja niiden laadun sekä yksilöiden sosiaalisen kompetenssin käsitteistä. Sosiaalisen hyvinvoinnin määrittelyssä tukeuduttiin erityisesti Anne Konun (2002) kouluhyvinvointiteoriaan sekä sosiaalisen toiminnan ja sosiaalisen kompetenssin hahmottamisessa Salmivallin (1998, 2003, 2005, 2009), Poikkeuksen (1993, 1995), Allardtin (1976, 1999), Merrellin (2008), Wentzelin (1995, 1997, 2003), Odgenin (2003), Laddin (2005), Kaukiaisen ym. (2005) ja Neitolan (2011) tutkimuksiin.
Tutkimukselle asetettiin kaksi pääkysymystä alakysymyksineen:
1. Millainen on yhtenäiskoulun oppilaiden sosiaalinen hyvinvointi?
Alakysymyksinä haluttiin selvittää, millaisia ovat yhtenäiskoulun ala- ja yläluokkalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueet sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä on ala- ja yläluokkalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueilla.
2. Mitkä tekijät selittävät yhtenäiskoulun oppilaiden sosiaalisen hyvinvoinnin eri osa-alueita (koulun ulkoisten tilojen toimivuus, koulun toiminnan hallinta, koulukoheesio ja koulukompetenssi)?
Tutkimus edustaa mixed methods -otetta. Tutkimuksen kvantitatiivista osuutta edustaa kvantitatiivinen survey-tutkimus, mikä suoritettiin internet-kyselynä. Kvalitatiivisena aineistona tutkimuksessa ovat laadulliset oppilaskyselyt sekä koulujen dokumenttiaineistot.
Tutkimusanalyysi perustuu useisiin erilaisiin tilastollisiin tarkasteluihin, joissa muuttujien yksiulotteisia jakaumia tarkasteltiin frekvenssien, prosenttien sekä sijaintia kuvaavien tunnuslukujen (keskiarvo, mediaani, hajonta) avulla. Useamman muuttujan tarkastelussa käytettiin muiden muassa ristiintaulukointia ja χ²-testiä, Mann Whitney U -testiä sekä Kruskall-Wallisin ei-parametrisiä testejä. Sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueita kuvaavien eri summamuuttujien selittäviä tekijöitä etsittiin lineaarisella (stepwise) regressioanalyysillä sekä Linear Mixed Model (LMM) -analyyseillä.
Neljän lappilaisen yhtenäiskoulun oppilaiden sosiaalisen hyvinvoinnin rakenteen osa-alueita kuvaavien summamuuttujien analyysi osoitti, että ala- ja yläluokkalaiset olivat tyytyväisiä luokkakaverisuhteisiinsa, kodin ja koulun välisiin suhteisiin, opettajan tukeen ja arvostukseen sekä koulusuoriutumiseensa. Jonkin verran tyytymättömiä ala- ja yläluokkalaiset olivat koulun tilojen toimivuuteen, koulun toiminnan hallintaan, opettajasuhteisiin ja koulutyön kokemiseen. Alaluokkalaisten poikien tulokset olivat sosiaalista hyvinvointia kuvaavien summamuuttujien kuvaamana heikompia kuin tyttöjen tulokset useilla sosiaalisen hyvinvoinnin ulottuvuuksilla. Sukupuolten väliset erot tasaantuivat mentäessä yläluokille.
Tilastollisesti merkitseviä eroja löytyi alaluokkien, yläluokkien, sukupuolen ja luokan / luokkien välillä.
Alaluokista 4. ja 5. luokan oppilaat taas tyytymättömimpiä koulun tilojen toimivuuteen, koulun toiminnan hallintaan, luokkakaverisuhteisiinsa, opettajasuhteisiinsa ja koulutyön kokemiseen. Alaluokkien pojista 5. luokkien pojat olivat tyytymättömimpiä edellä mainittuihin sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueita kuvaaviin summamuuttujiin, poikkeuksena opettajasuhteet. Alaluokkien oppilaista 4. luokkien pojat ja tytöt olivat tyytyväisimpiä koulun tilojen toimivuuteen ja koulutyön kokemiseen. Tytöt olivat lisäksi tyytyväisimpiä opettajasuhteisiin. 7. luokan oppilaat olivat tyytyväisimpiä ja 8.luokan oppilaat tyytymättömimpiä koulun tilojen toimivuuteen ja kodin ja koulun välisiin suhteisiin. 7. ja 9. luokkien pojat ovat tyytyväisempiä koulun tilojen toimivuuteen ja kodin koulusuhteisiin kuin 8. luokkien pojat.
Luokan ja sukupuolen välisissä arvioinneissa 4. ja 5. luokan tytöt olivat tyytyväisempiä kuin samojen luokka-asteiden pojat koulun toiminnan hallintaan, opettajasuhteisiin ja koulutyön kokemiseen. 8. luokan tytöt olivat tyytyväisempiä luokkakaverisuhteisiinsa ja 7. luokan tytöt koulutyön kokemiseen kuin saman luokan pojat. Verrattaessa kahden eri luokan ja sukupuolen välisiä eroja summamuuttujilla tilastollisesti merkitseviä eroja löytyi eniten 4. ja 5. sekä 4. ja 6. luokkien ja tyttöjen välillä.
Tutkimuksessa nousee vahvasti esille ala- ja yläluokkalaisten tyytymättömyys koulun fyysisiin tiloihin (ilmanvaihto, koulutilojen siisteys ja viihtyisyys, pihan ankeus ja välituntitilojen ahtaus, omien säilytyskaappien puute sekä työtuolien ja pöytien kehnous). Myös koulutyön paljous ja opiskelun vaikeus sekä luokkien työrauhaongelmat askarruttavat oppilaita. Sen sijaan oppilaiden arviot omasta koulusuoriutumisestaan ovat myönteisiä. Oppilaat haluaisivat osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon ja koulun kehittämiseen, esimerkiksi sääntöjen ja lukujärjestyksen laatimiseen. 5. ja 6. luokkalaiset sekä yläluokkalaiset toivovat, että opettajat kuuntelisivat heitä, rohkaisisivat heitä ilmaisemaan mielipiteitään sekä ottaisivat huomioon heidän mielipiteitään kouluasioissa enemmän. Oppilaat kaipaavat opettajilta enemmän kannustusta ja arvostusta sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä koulukavereiltaan tukea ongelma- ja kiusaamistilanteissa. Oppilaat kokevat, että opettajat ovat suurelta osin ystävällisiä ja että oppilailla on ystäviä koulussa.
Oppilaat pitivät tärkeänä vastavuoroista, kuuntelevaa ja toista tukevaa sekä arvostavaa vuorovaikutussuhdetta opettaja–oppilassuhteissa, kodin koulusuhteissa ja oppilaiden välisissä vuorovaikutussuhteissa. Yhtenäiskoulun toimintakulttuuria kehitettäessä tulisikin kiinnittää erityistä huomiota koulun aikuisten ja oppilaiden sekä oppilaiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Myös oppilaiden ääntä tulisi koulussa kuunnella. Siten oppilaille annetaan mahdollisuus kasvaa aktiivisiksi ja vastuullisiksi kansalaisiksi. Tällä kaikella ehkäistään koulukielteisyyttä ja syrjäytymisriskiä sekä luodaan kouluun sosiaalista yhteenkuuluvuutta eli koheesiota ja yhteisöllisempää toimintakulttuuria.
Eri sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueita kuvaaville summamuuttujille laadituissa regressiomalleissa nousi alaluokkalaisten aineistossa opettajasuhteet merkittäväksi ensisijaiseksi sosiaalisen hyvinvoinnin selittäjäksi. Opettajasuhteisiin liittyvissä väittämissä kysyttiin oppilailta ovatko opettajat ystävällisiä, onko opettajien kanssa helppo tulla toimeen, kohtelevatko opettajat oppilaita oikeudenmukaisesti, huomioidaanko oppilaiden mielipiteet koulun kehittämisessä sekä annetaanko oppilaille osallistumisen mahdollisuuksia koulussa. Yläluokkalaisten regressiomalleissa selittäjinä olivat eri summamuuttujat eri suurilla selitysarvoilla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää perusopetuksen kehittämisessä suunniteltaessa toimenpiteitä, joilla edistetään oppilaiden keskinäisiä ja oppilaiden ja opettajien välisiä sosiaalisia suhteita ja vuorovaikutusta sekä koulun toimintakulttuuria. Näin tutkimus antaa välineitä opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen sekä esimerkiksi opetussuunnitelmatyöhön.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]