Itseohjautuvuuden tukeminen vieraan kielen etäopetuksessa : design-perustainen oppimisympäristön kehittämistutkimus perusasteen 5.–6. luokilla
Kotilainen, Marja-Riitta (2015)
Kotilainen, Marja-Riitta
Lapin yliopisto
2015
ISBN:978-952-484-808-4
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-808-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-808-4
Tiivistelmä
Tutkimus edustaa design-perustaista lähestymistapaa. Pragmaattisena tavoitteena oli kehittää vieraan kielen etäopetukseen soveltuva oppimisympäristö. Teoreettisena tavoitteena oli tutkimuskontekstista yleistettävien ja siirrettävissä olevien suunnitteluperiaatteiden kehittäminen ja etäopetusta hyödyttävän teoriakontribuution kokoaminen. Kehittäminen eteni vaiheittain, ja siinä pyrittiin luomaan modifioitavissa ja sovellettavissa oleva oppimisympäristömalli ja pedagogiset käytänteet. Kehittämisessä otettiin huomioon etäopiskelussa tarvittavat itseohjautuvuuden ja mobiiliuden periaatteet sekä yleispedagogiset lähtökohdat oppilaiden hyvinvoinnin ja kokonaisvaltaisen kehityksen edistämiseksi. Spesifinä tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät nousevat esiin itseohjautuvan opiskelun ja oppimisen edellytyksinä. Tutkimus kohdistuu niihin tekijöihin ja prosesseihin, jotka tukevat itseohjautuvaa oppimista teknologiaa hyödyntävässä vieraan kielen oppimisympäristössä. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraaviin kysymyksiin: 1. millaisena oppilaiden itseohjautuvuus ilmenee vieraan kielen etäoppimisympäristössä, 2. miten oppilaan oppimista itseohjautuvuuteen tulee tukea etäoppimisympäristössä ja edelleen, a) mitä tulee huomioida suunniteltaessa etäoppimisympäristöä siten, että se tukee itseohjautuvuutta ja b) millainen on itseohjautuvuutta tukevan etäoppimisympäristön malli. Tutkimukseen osallistui etäopetuksessa mukana olleet perusasteen 5.–6. luokkien oppilaat Rovaniemellä vuosina 2006–2008, (N=14) ja 2008–2010 (N=17), Saaren koulun 5. luokan oppilaita vuonna 2009 (N=8), A2-kielen valinneet 5. luokan oppilaat Rovaniemellä(N=20) vuonna 2010 ja 5. luokkien oppilaat Saaren koulussa (N=49). Tutkimusaineisto sisältää oppilaiden haastattelut ja kyselyt, oppilaiden kirjalliset tuotokset verkkoympäristöön kielisalkkuihin ja blogeihin, sähköpostitse käydyn kirjeenvaihdon tutkija-opettajan ja kehittämistyöhön osallistuneiden henkilöiden kanssa sekä muut autenttiset kirjalliset dokumentit. Aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyyttisesti, osin aineistolähtöisesti, osin teoriajohteisesti ja analyysissa hyödynnettiin motivaatio- ja itsesäätelyteorioita sekä mobiiliuteen ja pedagogisiin struktuureihin liittyviä teorioita. Tutkimuksen luotettavuutta edisti aineiston monipuolisuus, opettajan osallisuus sekä aineistonkeruun ulottuminen pitkälle ajanjaksolle.Tulokset osoittavat, että etäopetusympäristössä itseohjautuvuus ja metakognitiiviset taidot, mutta myös opettajan tuki ovat edellytyksenä opiskelun etenemiselle ja tuloksekkaalle oppimiselle; oppiminen on riippuvainen oppijan kyvyistä säädellä ja ohjata itse opiskeluaan. Tulokset tukevat vahvasti oppimisen sosiaalista luonnetta ja osoittavat, että oppilaiden viihtyvyys ja motivaatio edellyttävät myös sosiaalisten ja emotionaalisten tarpeiden huomioimista. Autonomian tunne ja oman oppijaminän ja oppimisstrategioiden tiedostaminen ja vahvistuminen koettiin etäopiskelun etuina. Oppimisympäristön tulisi mahdollistaa myös erilaisten oppijoiden yksilöllinen oppiminen siten, että otetaan huomioon kognitiiviset ja muut opiskeluun ja oppimiseen vaikuttavat erot. Tällaisia eroja ovat esimerkiksi aiempiin opiskelukokemuksiin liittyvät uskomukset itsestä oppijana, erilaiset oppimisstrategiat ja oppijoiden motivationaaliset erot.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [389]