Diskurssianalyyttinen tutkimus ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämisprosessista
Laajala, Tiina (2015)
Laajala, Tiina
Lapin yliopisto
2015
ISBN:978-952-484-849-7
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-849-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-849-7
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämistä ammattikorkeakoulussa. Korkeakoulujen opetussuunnitelmia on 2000-luvulta lähtien Bolognan prosessin myötä ryhdytty kehittämään osaamisperustaisiksi. Opetussuunnitelmissa ollaan yleisesti siirtymässä opettajan työtä jäsentävistä oppiainejakoisista suunnitelmista kohti oppimisen tuloksena syntyvän osaamisen kuvausta ja oppijalähtöisyyttä.
Tutkimuksen kontekstina on Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) tekniikan yksikkö, joka nykyisessä organisaatiorakenteessa on jaettu neljäksi koulutusosastoksi. Osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämisprosessi toteutettiin tutkimuskontekstissa perehdytyskoulutuksena. Perehdytyskoulutukseen osallistui 15 koulutusohjelmavastaavana, nykyisen nimikkeistön mukaan tutkintovastaavana toimivaa opettajaa. Osaamisperustaisen opetussuunnitelman perehdytyskoulutuksen keskeinen tavoite oli opettajien laaja osallistaminen osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämiseen. Koulutus oli hallinnollisesti katsottuna ammattikorkeakoulussa laadittujen uusien arviointikehikoiden käyttökoulutusta, joka tuli tarjota kaikille opettajille niiden käyttöönoton varmistamiseksi. Omana tavoitteenani koulutuksen vastuullisena vetäjänä oli tarjota foorumi, jossa käytäntölähtöinen tieto ja uusi ulkopäin tuleva tieto kohtaavat ja joka mahdollistaa korkeatasoisemman asiantuntijuuden rakentamisen opetussuunnitelmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä sekä korkeakoulusektorin että ammatillisen toisen asteen koulutuksen ajankohtaisesta ilmiöstä – osaamisperustaisuudesta – ja myös yleisemmin opetussuunnitelmaa koskevista käytännöistä sekä osallistua samalla kyseisten ilmiöiden rakentamiseen.
Tutkimuksen teorettinen kehys rakentuu opetussuunnitelmateorian ja sen paradigmaattisten muutosten ympärille. Viitekehyksen käytännöllisemmän tason muodostaa ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehityslinjojen ja osaamisperustaisuuden tulkintojen tarkastelu. Tutkimusmenetelmänä on diskurssinalyysi. Aineistokorpus muodostuu kuudesta pedagogisena prosessina etenevästä ryhmäkeskustelusta, jotka järjestettiin syyskuun 2009 ja tammikuun 2011 välisenä aikana. Kokoontumisia oli seitsemän, joista kuusi on äänitetty ja litteroitu. Tutkimus kohdistuu tarkastelemaan, millaisia merkityksiä ammattikorkeakoulun osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämisprosessin vuorovaikutuksessa rakentuu ja millä tavoin rakentuvat merkitykset tuotetaan.
Tutkimuksen tuloksina esitetään aineistosta muodostuneet tulkintarepertuaarit. Repertuaarien käsite nousee diskurssianalyyttisesta teorianmuodostuksesta. Repertuaarit voidaan määritellä erilaisiksi tilanteisesti rakentuviksi tavoiksi puhua opetussuunnitelmatyöstä ja opetussuunnitelmasta.
Aineistosta muodostui analyysissa kuusi erilaista opetussuunnitelmatyön tulkintarepertuaaria, jotka nimettiin pakko-repertuaariksi, velvollisuusrepertuaariksi, hyöty-repertuaariksi, uhka autonomialle -repertuaariksi, reflektion käynnistäjä -repertuaariksi sekä pedagogisen johtajuuden vahvistaja -repertuaariksi. Opetussuunnitelmatyölle rakentuneet repertuaarit kytkeytyvät opettajan työhön ja opettajan identiteettiin liittyvien keskeisten kysymysten ympärille. Repertuaareista hallitsevimmaksi nousi pakkorepertuaari.
Opetussuunnitelmalle muodostui seitsemän erilaista tulkintarepertuaaria: formaalin oppimisen repertuaari, henkilökohtaisen oppimisen repertuaari, tietoperustaisuuden repertuaari, substanssikeskeisyyden repertuaari, opintojaksokeskeisyyden repertuaari, opiskelija kohteena -repertuaari sekä ristiriitainen suhde työelämään -repertuaari. Opetussuunnitelman repertuaareista hallitsevimpia ovat formaalin oppimisen, tietoperustaisuuden ja substanssikeskeisyyden repertuaarit.
Tulosten pohjalta työssä pohditaan ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämissuuntia. Parhaat lähtökohdat opetussuunnitelman kehittämiselle antaa opettajien tasapuolinen osallistaminen kehittämiseen. Reflektoivaa ja omaa työtään tutkivaa otetta tulisi vahvistaa; kehittämisen tarpeen tulee nousta opettajien omasta käytännön kokemuksesta ja sen kriittisestä tarkastelusta.
Osaamisperustaisuuden käsitettä opetussuunnitelmatyössä tulisi kirkastaa. Ymmärtämisen syventämisessä on keskeistä dynaamisen tulkinnan ottaminen lähtökohdaksi. Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen, EQF:n tiedot, taidot ja työelämäpätevyydet integroiva osaamisen malli todetaan yhteensopimattomaksi aineistosta nousseen oppiainekeskeisen, tietoperustaisen formaalin opetussuunnitelmamallin kanssa. Osaamisperustaisuuden käsitteen ymmärtäminen EQF:n kehyksen mukaisena auttaisi käsittämään teorian ja käytännön välisen suhteen vuorovaikutuksellisena praksissuhteena, johon koko ammattikorkeakoulun opetuksen tulisi perustua.
Ammatillisen kasvun ottaminen opetussuunnitelman lähtökohdaksi loisi pohjan henkilökohtaisen ja kaikkiallisen oppimisen ymmärtämiselle. Pedagogisen johtajuuden tiedostaminen ja rakentaminen kollegiaalisena osaamisena vahvistaisi samalla opettajien pedagogista identiteettiä, joka kiinnittää opettajan oppianetta ja omaa tieteenalaa laajempaan opiskelijan oppimista koskevaan keskusteluun.
Opetussuunnitelman tulisi muuntua yhteisölliseksi opetussuunnitelmaksi, jolloin osaamisen tavoitteet koskisivat koko oppimisyhteisöä – opiskelijoita, työntekijöitä ja opettajia. Lopuksi on tärkeää nähdä opiskelijat kykenevinä osallistumaan täysivaltaisina toimijoina oman oppimisensa suunnitteluun. Kysymys on praksis-ajattelun mukaisesta koko oppimisyhteisön yhteisestä käytäntöä reflektoivasta dialogista ja yhteisestä opetussuunnitelman kehittämisestä.
Jatkotutkimusaiheena esitetään oppiaine- ja alakohtaiset rajat ylittävän pedagogisen identiteetin rakentamisen tarkastelu. Osaamisperustaisuutta koskevaa tutkimusta tulee lisätä. Syvempään ymmärtämiseen auttaa osaamisperustaisesti toteutettavaan opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen liittyvä tutkimus. Opetussuunnitelman kehittäminen kokonaisvaltaiseksi, oppijan tilanteen ja oppimisen kaikkiallisuuden huomioivaksi niin ikään nousee tulosten perusteella keskeiseksi tutkimus- ja kehittämiskohteeksi.
Tutkimuksen kontekstina on Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) tekniikan yksikkö, joka nykyisessä organisaatiorakenteessa on jaettu neljäksi koulutusosastoksi. Osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämisprosessi toteutettiin tutkimuskontekstissa perehdytyskoulutuksena. Perehdytyskoulutukseen osallistui 15 koulutusohjelmavastaavana, nykyisen nimikkeistön mukaan tutkintovastaavana toimivaa opettajaa. Osaamisperustaisen opetussuunnitelman perehdytyskoulutuksen keskeinen tavoite oli opettajien laaja osallistaminen osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämiseen. Koulutus oli hallinnollisesti katsottuna ammattikorkeakoulussa laadittujen uusien arviointikehikoiden käyttökoulutusta, joka tuli tarjota kaikille opettajille niiden käyttöönoton varmistamiseksi. Omana tavoitteenani koulutuksen vastuullisena vetäjänä oli tarjota foorumi, jossa käytäntölähtöinen tieto ja uusi ulkopäin tuleva tieto kohtaavat ja joka mahdollistaa korkeatasoisemman asiantuntijuuden rakentamisen opetussuunnitelmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä sekä korkeakoulusektorin että ammatillisen toisen asteen koulutuksen ajankohtaisesta ilmiöstä – osaamisperustaisuudesta – ja myös yleisemmin opetussuunnitelmaa koskevista käytännöistä sekä osallistua samalla kyseisten ilmiöiden rakentamiseen.
Tutkimuksen teorettinen kehys rakentuu opetussuunnitelmateorian ja sen paradigmaattisten muutosten ympärille. Viitekehyksen käytännöllisemmän tason muodostaa ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehityslinjojen ja osaamisperustaisuuden tulkintojen tarkastelu. Tutkimusmenetelmänä on diskurssinalyysi. Aineistokorpus muodostuu kuudesta pedagogisena prosessina etenevästä ryhmäkeskustelusta, jotka järjestettiin syyskuun 2009 ja tammikuun 2011 välisenä aikana. Kokoontumisia oli seitsemän, joista kuusi on äänitetty ja litteroitu. Tutkimus kohdistuu tarkastelemaan, millaisia merkityksiä ammattikorkeakoulun osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämisprosessin vuorovaikutuksessa rakentuu ja millä tavoin rakentuvat merkitykset tuotetaan.
Tutkimuksen tuloksina esitetään aineistosta muodostuneet tulkintarepertuaarit. Repertuaarien käsite nousee diskurssianalyyttisesta teorianmuodostuksesta. Repertuaarit voidaan määritellä erilaisiksi tilanteisesti rakentuviksi tavoiksi puhua opetussuunnitelmatyöstä ja opetussuunnitelmasta.
Aineistosta muodostui analyysissa kuusi erilaista opetussuunnitelmatyön tulkintarepertuaaria, jotka nimettiin pakko-repertuaariksi, velvollisuusrepertuaariksi, hyöty-repertuaariksi, uhka autonomialle -repertuaariksi, reflektion käynnistäjä -repertuaariksi sekä pedagogisen johtajuuden vahvistaja -repertuaariksi. Opetussuunnitelmatyölle rakentuneet repertuaarit kytkeytyvät opettajan työhön ja opettajan identiteettiin liittyvien keskeisten kysymysten ympärille. Repertuaareista hallitsevimmaksi nousi pakkorepertuaari.
Opetussuunnitelmalle muodostui seitsemän erilaista tulkintarepertuaaria: formaalin oppimisen repertuaari, henkilökohtaisen oppimisen repertuaari, tietoperustaisuuden repertuaari, substanssikeskeisyyden repertuaari, opintojaksokeskeisyyden repertuaari, opiskelija kohteena -repertuaari sekä ristiriitainen suhde työelämään -repertuaari. Opetussuunnitelman repertuaareista hallitsevimpia ovat formaalin oppimisen, tietoperustaisuuden ja substanssikeskeisyyden repertuaarit.
Tulosten pohjalta työssä pohditaan ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämissuuntia. Parhaat lähtökohdat opetussuunnitelman kehittämiselle antaa opettajien tasapuolinen osallistaminen kehittämiseen. Reflektoivaa ja omaa työtään tutkivaa otetta tulisi vahvistaa; kehittämisen tarpeen tulee nousta opettajien omasta käytännön kokemuksesta ja sen kriittisestä tarkastelusta.
Osaamisperustaisuuden käsitettä opetussuunnitelmatyössä tulisi kirkastaa. Ymmärtämisen syventämisessä on keskeistä dynaamisen tulkinnan ottaminen lähtökohdaksi. Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen, EQF:n tiedot, taidot ja työelämäpätevyydet integroiva osaamisen malli todetaan yhteensopimattomaksi aineistosta nousseen oppiainekeskeisen, tietoperustaisen formaalin opetussuunnitelmamallin kanssa. Osaamisperustaisuuden käsitteen ymmärtäminen EQF:n kehyksen mukaisena auttaisi käsittämään teorian ja käytännön välisen suhteen vuorovaikutuksellisena praksissuhteena, johon koko ammattikorkeakoulun opetuksen tulisi perustua.
Ammatillisen kasvun ottaminen opetussuunnitelman lähtökohdaksi loisi pohjan henkilökohtaisen ja kaikkiallisen oppimisen ymmärtämiselle. Pedagogisen johtajuuden tiedostaminen ja rakentaminen kollegiaalisena osaamisena vahvistaisi samalla opettajien pedagogista identiteettiä, joka kiinnittää opettajan oppianetta ja omaa tieteenalaa laajempaan opiskelijan oppimista koskevaan keskusteluun.
Opetussuunnitelman tulisi muuntua yhteisölliseksi opetussuunnitelmaksi, jolloin osaamisen tavoitteet koskisivat koko oppimisyhteisöä – opiskelijoita, työntekijöitä ja opettajia. Lopuksi on tärkeää nähdä opiskelijat kykenevinä osallistumaan täysivaltaisina toimijoina oman oppimisensa suunnitteluun. Kysymys on praksis-ajattelun mukaisesta koko oppimisyhteisön yhteisestä käytäntöä reflektoivasta dialogista ja yhteisestä opetussuunnitelman kehittämisestä.
Jatkotutkimusaiheena esitetään oppiaine- ja alakohtaiset rajat ylittävän pedagogisen identiteetin rakentamisen tarkastelu. Osaamisperustaisuutta koskevaa tutkimusta tulee lisätä. Syvempään ymmärtämiseen auttaa osaamisperustaisesti toteutettavaan opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen liittyvä tutkimus. Opetussuunnitelman kehittäminen kokonaisvaltaiseksi, oppijan tilanteen ja oppimisen kaikkiallisuuden huomioivaksi niin ikään nousee tulosten perusteella keskeiseksi tutkimus- ja kehittämiskohteeksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]