Tie ylioppilastutkinnon huippuarvosanoihin laudaturylioppilaiden kertomana
Salmela, Mari (2016)
Salmela, Mari
Lapin yliopisto
2016
ISBN:978-952-484-875-6
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-875-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-875-6
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa annettiin ääni ylioppilastutkinnossa parhaiten menestyneille suomalaisille lukiolaisille, laudaturylioppilaille, ja keskityttiin tarkastelemaan heidän koulupolkujaan. Laudaturylioppilaalla viitataan ylioppilaaseen, joka on suorittanut ylioppilastutkinnossaan vähintään kuusi laudaturia vuosina 2010–2012. Tutkimus rakentui neljän osatutkimuksen varaan ja niille kullekin asetettiin omat tutkimuskysymyksensä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisista ominaisvahvuuksista laudaturylioppilaiden tarinat kertoivat sekä millaisia vaikeuksia he kohtasivat koulunkäynnissään ja millaisin keinoin laudaturylioppilaat niistä selviytyivät. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös laudaturylioppilaiden kuvauksia parhaista opettajistaan sekä sitä millainen opetus tuki parhaiten heidän vahvuuksiaan ja opintomenestystään.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi positiivinen psykologia. Laudaturylioppilaiden koulupolkuja tarkasteltiin voimavarojen, vahvuuksien ja vahvuusperustaisen opetuksen näkökulmista. Narratiivinen tutkimusote ilmeni tutkimuksessa neljänä tehtävänä. Ensinnäkin narratiivisuus toimi työn metateoreettisena perustana. Toiseksi se toimi aineistonkeruutapana siten, että aineisto kerättiin kirjoitettujen ja kerrottujen tarinoiden avulla 14 suomalaiselta laudaturylioppilaalta. Lisäksi tutkimusaineisto analysoitiin narratiivisilla menetelmillä. Narratiivisuutta hyödynnettiin myös tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa.
Tutkimus osoitti, että laudaturylioppilaat hyödynsivät koulunkäynnissään ominaisvahvuuksiaan, joita kuvattiin tiedonjanon ja oppimisen intohimon, luonteenlujuuden ja aitouden sekä rakkauden vahvuuskokonaisuuksina. Tutkimustulokset osoittivat myös, että lähes kaikki, jopa ylioppilastutkinnossa parhaiten menestyvät laudaturylioppilaat, kohtaavat koulunkäynnissään vaikeuksia ja vastoinkäymisiä. Yhteistä niille näytti olevan huippuoppilaan statuksen mukanaan tuomat ristiriidat vertaissuhteissa, kunnianhimon ja erinomaisuuden taakka sekä laaja-alaisen kiinnostuneisuuden kuormittavuus. Laudaturylioppilaat kertoivat hyödyntäneensä monipuolisesti voimavaralähtöisiä ratkaisuja vaikeuksien ja vastoinkäymisten voittamiseksi. Tällaisia ratkaisuja olivat onnistumistarinoiden etsiminen, ponnisteleminen ja aloitteellisuus sekä voimanlähteistä huolehtiminen. Parhaiten opiskelijoiden vahvuuksia ja opintomenestystä tuki laudaturylioppilaiden kertomana opetus, jota ilmensi luottamus, innostuvuus ja innostavuus, palautteen antaminen ja kannustaminen, opiskelijakeskeisyys sekä dialogisuus. Lisäksi aineistosta muodostettiin neljä erilaista koulunkäyntiotetta kuvaavaa tarinaa: itsenäinen, täydellisyyttä tavoitteleva, ihmissuhteita painottava ja koulua työnä kuvaava ote.
Laudaturylioppilaiden tarinat voimavaroistaan ja vahvuuksistaan tarjoavat välineitä kaikille opiskelijoille ja opettajille oman toiminnan reflektointiin sekä haastavat pohtimaan, voisiko suomalainen koulu tukea kaikkien opiskelijoidensa koulupolkuja ja opintomenestystä vahvistamalla opiskelijan voimavaroja ja vahvuuksia. Lisäksi tutkimus antaa aihetta pohtia, miten koulu voisi tukea kaikkia opiskelijoita, jotta he tunnistaisivat omia rajojaan sekä niitä voimavaroja ja vahvuuksia, jotka suojaavat liiallisuuksilta, jatkuvalta suorittamiselta ja kuormittumiselta sekä vahvistavat opiskelijoidensa sosiaalisia suhteita.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi positiivinen psykologia. Laudaturylioppilaiden koulupolkuja tarkasteltiin voimavarojen, vahvuuksien ja vahvuusperustaisen opetuksen näkökulmista. Narratiivinen tutkimusote ilmeni tutkimuksessa neljänä tehtävänä. Ensinnäkin narratiivisuus toimi työn metateoreettisena perustana. Toiseksi se toimi aineistonkeruutapana siten, että aineisto kerättiin kirjoitettujen ja kerrottujen tarinoiden avulla 14 suomalaiselta laudaturylioppilaalta. Lisäksi tutkimusaineisto analysoitiin narratiivisilla menetelmillä. Narratiivisuutta hyödynnettiin myös tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa.
Tutkimus osoitti, että laudaturylioppilaat hyödynsivät koulunkäynnissään ominaisvahvuuksiaan, joita kuvattiin tiedonjanon ja oppimisen intohimon, luonteenlujuuden ja aitouden sekä rakkauden vahvuuskokonaisuuksina. Tutkimustulokset osoittivat myös, että lähes kaikki, jopa ylioppilastutkinnossa parhaiten menestyvät laudaturylioppilaat, kohtaavat koulunkäynnissään vaikeuksia ja vastoinkäymisiä. Yhteistä niille näytti olevan huippuoppilaan statuksen mukanaan tuomat ristiriidat vertaissuhteissa, kunnianhimon ja erinomaisuuden taakka sekä laaja-alaisen kiinnostuneisuuden kuormittavuus. Laudaturylioppilaat kertoivat hyödyntäneensä monipuolisesti voimavaralähtöisiä ratkaisuja vaikeuksien ja vastoinkäymisten voittamiseksi. Tällaisia ratkaisuja olivat onnistumistarinoiden etsiminen, ponnisteleminen ja aloitteellisuus sekä voimanlähteistä huolehtiminen. Parhaiten opiskelijoiden vahvuuksia ja opintomenestystä tuki laudaturylioppilaiden kertomana opetus, jota ilmensi luottamus, innostuvuus ja innostavuus, palautteen antaminen ja kannustaminen, opiskelijakeskeisyys sekä dialogisuus. Lisäksi aineistosta muodostettiin neljä erilaista koulunkäyntiotetta kuvaavaa tarinaa: itsenäinen, täydellisyyttä tavoitteleva, ihmissuhteita painottava ja koulua työnä kuvaava ote.
Laudaturylioppilaiden tarinat voimavaroistaan ja vahvuuksistaan tarjoavat välineitä kaikille opiskelijoille ja opettajille oman toiminnan reflektointiin sekä haastavat pohtimaan, voisiko suomalainen koulu tukea kaikkien opiskelijoidensa koulupolkuja ja opintomenestystä vahvistamalla opiskelijan voimavaroja ja vahvuuksia. Lisäksi tutkimus antaa aihetta pohtia, miten koulu voisi tukea kaikkia opiskelijoita, jotta he tunnistaisivat omia rajojaan sekä niitä voimavaroja ja vahvuuksia, jotka suojaavat liiallisuuksilta, jatkuvalta suorittamiselta ja kuormittumiselta sekä vahvistavat opiskelijoidensa sosiaalisia suhteita.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]