Nuorten osallisuuskertomuksia Juopulin yhteisössä
Louhela, Ulla-Maija (2016)
Louhela, Ulla-Maija
Lapin yliopisto
2016
ISBN:978-952-484-881-7
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-881-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-881-7
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjatutkimuksen keskiössä ovat syrjäseudun nuoruus sekä paikallisessa kasvuympäristössä koettu osallisuus. Ilmiötä avataan juopulilaisessa kyläyhteisössä syntyneiden osallisuuskokemusten avulla. Tutkimus on paitsi syrjäseutukuvaus myös kertomus kasvokkuudesta ja paikallisuudesta sekä arkipäivän ihmissuhteista sukupolvet ylittävässä yhteisössä.
Kasvuympäristön käsite määritellään tässä asuinpaikan erityisyyden, ihmisten välisten sosiaalisten kytkösten ja kulttuuristen tekijöiden kautta. Humanistinen paikan käsitys antaa mahdollisuuden myös kasvatustieteilijälle tarttua maantieteen kysymyksiin ja tehdä tulkintoja kasvuympäristöstä merkityksellisen paikan käsitettä hyödyntäen. Kasvuympäristöön liittyy tässä keskeisesti myös sukupolvien välinen vuorovaikutus yhteisössä. Tutkimuksen kertomuksellinen näkökulma pitää sisällään sukupolvet ylittävässä yhteisössä syntynyttä kulttuurisuutta.
Tässä tutkimuksessa pohditaan paikallisuuden merkityksellisyyttä osallisuuden tutkimisessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentaa kasvatustieteellistä näkökulmaa ympäristöön, kertomukseen ja osallisuuteen. Tutkimuksen pääkäsitteitä ovat kasvuympäristö, kertomus ja osallisuus. Kasvuympäristön ja kertomuksen käsitteet yhdistyvät teoreettisessa viitekehyksessä kasvuympäristön kertomukseksi. Kasvuympäristön kertomus pilkkoutuu nuoren kannalta merkittäviksi osakertomuksiksi, joiden avulla tarkastellaan kasvuympäristöä osallisuuskokemusten syntymisen näkökulmasta.
Kasvuympäristön kertomus kuvaa ideoiden tasolla sitä, millaisessa kasvuympäristön käytännössä muotoutuvat ihmisten väliset vuorovaikutukselliset suhteet ja miten ihmisten välille muodostuu yhteenkuuluvuutta noiden kohtaamisten myötä.
Paikallisen kasvuympäristön kertomuksen ymmärtäminen tapahtuu kytköksissä valtakunnalliseen ”kasvunmaisemaan”. Paikallistason ilmiötä taustoittavat yhteiskunnalliset ajankuvat. Yhteiskunnallisten kytkösten avulla tutkimus liittyy valtakunnalliseen osallisuuskeskusteluun.
Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus, että yhteiskunta tarvitsee osattomuuskertomusten sijaan osallisuuskertomuksia. Tämä tutkimus on osallisuuskertomus, jossa osallistumista ei tarkastella velvoitteena, vaan osallisuuden ajatellaan syntyvän yhteenkuuluvuuden kokemuksina paikallisessa kasvuympäristössä. Syrjäytymiskeskustelussa vähälle huomiolle jäänyt sukupolvet ylittävä, paikalliskulttuurinen puhunnan alue on tässä tutkimuksessa tärkeä subjektiivista syrjäytymistä ja sen ehkäisemistä määrittävä tekijä. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin tekijöitä, jotka puoltavat kasvuympäristön kulttuurista merkityksellisyyttä nuoren arjessa sekä osallisuuskokemusten yhteyksiä elämänhallintaan aikuisuudessa. Tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa sekä käytäntöön että kasvatustieteellisen tutkimuksen kenttään. Tutkimus nuorten osallisuuden kehittymisestä ja sitä määrittävistä tekijöistä antaa tietoa ja perusteita nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn sekä päätöksentekoon.
Tutkimusaineistona ovat tutkimushenkilöiltä saadut elämäkerralliset narratiivit sekä kuvallinen, kirjallinen ja äänitetty materiaali tutkimushenkilöiden nuoruusvuosilta. Tutkittavana oli 1990-luvun juopulilaisten nuorten yhteisö. Sen kohtaamiset rajoittuivat paikkoihin kylällä. Rakennettu ympäristö ja luonto tarjosivat puitteet oman itsen kertomiselle. Kertomisesta kasvoi kohtauspaikka, jossa pääsi käsittelemään ja jäsentämään itseä suhteessa ympäröivään todellisuuteen ja elämänkaarelliseen jatkumoon. Tänä päivänä tuohon nuorisoyhteisöön kuuluneet henkilöt kertovat nuoruuttaan nykyisestä sijainnistaan. Vaikka jaettu todellisuus tutkimushenkilöiden välillä on aikuisuuden myötä kaventunut, eikä yhteistä ole enää siinä määrin kuin nuoruudessa, päästään vuorovaikutuksellisissa haastattelutapaamisissa kokoamaan yhteistä, itse kunkin muistoille rakentuvaa kertomusta. Tuo kertomus on mosaiikkiteos, jonka perustalta tämä tutkimus rakentuu.
Kasvuympäristön käsite määritellään tässä asuinpaikan erityisyyden, ihmisten välisten sosiaalisten kytkösten ja kulttuuristen tekijöiden kautta. Humanistinen paikan käsitys antaa mahdollisuuden myös kasvatustieteilijälle tarttua maantieteen kysymyksiin ja tehdä tulkintoja kasvuympäristöstä merkityksellisen paikan käsitettä hyödyntäen. Kasvuympäristöön liittyy tässä keskeisesti myös sukupolvien välinen vuorovaikutus yhteisössä. Tutkimuksen kertomuksellinen näkökulma pitää sisällään sukupolvet ylittävässä yhteisössä syntynyttä kulttuurisuutta.
Tässä tutkimuksessa pohditaan paikallisuuden merkityksellisyyttä osallisuuden tutkimisessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentaa kasvatustieteellistä näkökulmaa ympäristöön, kertomukseen ja osallisuuteen. Tutkimuksen pääkäsitteitä ovat kasvuympäristö, kertomus ja osallisuus. Kasvuympäristön ja kertomuksen käsitteet yhdistyvät teoreettisessa viitekehyksessä kasvuympäristön kertomukseksi. Kasvuympäristön kertomus pilkkoutuu nuoren kannalta merkittäviksi osakertomuksiksi, joiden avulla tarkastellaan kasvuympäristöä osallisuuskokemusten syntymisen näkökulmasta.
Kasvuympäristön kertomus kuvaa ideoiden tasolla sitä, millaisessa kasvuympäristön käytännössä muotoutuvat ihmisten väliset vuorovaikutukselliset suhteet ja miten ihmisten välille muodostuu yhteenkuuluvuutta noiden kohtaamisten myötä.
Paikallisen kasvuympäristön kertomuksen ymmärtäminen tapahtuu kytköksissä valtakunnalliseen ”kasvunmaisemaan”. Paikallistason ilmiötä taustoittavat yhteiskunnalliset ajankuvat. Yhteiskunnallisten kytkösten avulla tutkimus liittyy valtakunnalliseen osallisuuskeskusteluun.
Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus, että yhteiskunta tarvitsee osattomuuskertomusten sijaan osallisuuskertomuksia. Tämä tutkimus on osallisuuskertomus, jossa osallistumista ei tarkastella velvoitteena, vaan osallisuuden ajatellaan syntyvän yhteenkuuluvuuden kokemuksina paikallisessa kasvuympäristössä. Syrjäytymiskeskustelussa vähälle huomiolle jäänyt sukupolvet ylittävä, paikalliskulttuurinen puhunnan alue on tässä tutkimuksessa tärkeä subjektiivista syrjäytymistä ja sen ehkäisemistä määrittävä tekijä. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin tekijöitä, jotka puoltavat kasvuympäristön kulttuurista merkityksellisyyttä nuoren arjessa sekä osallisuuskokemusten yhteyksiä elämänhallintaan aikuisuudessa. Tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa sekä käytäntöön että kasvatustieteellisen tutkimuksen kenttään. Tutkimus nuorten osallisuuden kehittymisestä ja sitä määrittävistä tekijöistä antaa tietoa ja perusteita nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn sekä päätöksentekoon.
Tutkimusaineistona ovat tutkimushenkilöiltä saadut elämäkerralliset narratiivit sekä kuvallinen, kirjallinen ja äänitetty materiaali tutkimushenkilöiden nuoruusvuosilta. Tutkittavana oli 1990-luvun juopulilaisten nuorten yhteisö. Sen kohtaamiset rajoittuivat paikkoihin kylällä. Rakennettu ympäristö ja luonto tarjosivat puitteet oman itsen kertomiselle. Kertomisesta kasvoi kohtauspaikka, jossa pääsi käsittelemään ja jäsentämään itseä suhteessa ympäröivään todellisuuteen ja elämänkaarelliseen jatkumoon. Tänä päivänä tuohon nuorisoyhteisöön kuuluneet henkilöt kertovat nuoruuttaan nykyisestä sijainnistaan. Vaikka jaettu todellisuus tutkimushenkilöiden välillä on aikuisuuden myötä kaventunut, eikä yhteistä ole enää siinä määrin kuin nuoruudessa, päästään vuorovaikutuksellisissa haastattelutapaamisissa kokoamaan yhteistä, itse kunkin muistoille rakentuvaa kertomusta. Tuo kertomus on mosaiikkiteos, jonka perustalta tämä tutkimus rakentuu.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]