Maineella menestykseen – mainetyö kaupunkiseudun kehittämisen välineenä : tapaustutkimus maineen ja aluekehityksen yhteydestä kolmella kaupunkiseudulla
Halonen, Timo (2016)
Halonen, Timo
Lapin yliopisto
2016
ISBN:978-952-484-904-3
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-904-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-904-3
Tiivistelmä
Tämän hallintotieteellisen väitöstutkimuksen aiheena on kaupunkiseudun maineen ja kehityksen yhteys. Tutkimus kytkeytyy kunnallistieteen, strategisen johtamisen, aluekehityksen ja maineen tutkimusaloihin. Tutkimuksessa tarkastellaan maineen merkitystä ja vaikuttavuutta kaupunkiseutujen kehitykselle, ja se selvittää, kuinka mainetyö voidaan ottaa kaupunkiseudun johtamisen ja strategisen kehittämisen välineeksi. Tutkimuksen pääkysymys on ”Miten mainetyötä on mahdollista käyttää menestyksellisesti osana kaupunkiseudun kehitystä?”
Tutkimuksen teoreettinen lähtökohta on monitieteisessä identiteetti-, imago- ja mainetutkimuksessa, jota on tarkasteltu strategisen johtamisen ja aluekehityksen tutkimuksen yhteydessä. Teoreettisen tarkastelun pohjalta tutkimukselle on rakennettu kolmeen keskeiseen käsitteeseen – identiteetti, maine ja menestys – perustuva johtoajatus, joka tutkimuksen havaintojen ja analyysin perusteella syventyi kaupunki-seutujen mainetyön vaikuttavuusmalliksi. Tämä kolme kaupunkiseutua – Iisalmen (Ylä-Savo), Kajaanin ja Oulun seudut - käsittävä tapaustutkimus hyödynsi tutkimusstrategiansa triangulaation periaatteiden mukaisesti monia teoreettisia näkökulmia, lähteitä ja aineistoja. Tutkimuksen keskeisin aineisto muodostui haastatteluista, kaupunkiseudun julkisista asiakirjoista (strategiat, toimintakertomukset, raportit), maine ja imagotutkimuksista sekä tilastoaineistoista. Tutkimuksen analyysi on tehty abduktiivisen päättelyn logiikalla päätutkimusmenetelmänään sisällönanalyysi.
Tutkimuksen käyttämä identiteettilähtöinen tarkastelu paljastaa maineen monitahoista luonnetta. Aluekontekstissa identiteetin kahden merkittävän ulottuvuuden – yhteisöllinen ulottuvuus (mitä alue on) ja strateginen ulottuvuus (mitä alue haluaa olla) – ymmärtäminen on keskeinen perusta kestävälle maineelle ja sen mahdollistamalle kaupunkiseudun kehitykselle, menestykselle. Kaupunkiseudun sisäinen maine, paikan henki, varmistaa yhteisöllisyyden, legitimoi kaupunkiseudun toiminnan ja sitouttaa yhteisön jäsenet strategisiin tavoitteisiin ja niiden mukaiseen konkreettiseen toimintaan. Vasta kaupunkiseudun toteutuneet strategiset tavoitteet rakentavat strategian mukaisen kuvan ja maineen kaupunkiseudun ulkopuolelle.
Tutkimuksen mukaan kaupunkiseudun maineen muodostumisessa on tiedostettava maineen kolmen päätyypin – identiteetin strategiseen ulottuvuuteen linkittyvän talousmaineen, yhteisölliseen ulottuvuuteen linkittyvän toimintamaineen sekä merkityksiä luovan tarinamaineen – edellyttämä tasapaino pyrittäessä mainetyön keinoin vaikuttamaan kaupunkiseudun kehitykseen. Kaupunkiseudun kehityksen pitkäjänteisyys, tasapainoisuus, luottamuksen syntyminen ja maineriskien hallinta edellyttävät eri ulottuvuuksien ja niiden painottamien erilaisten mainetyön keinojen mukanaoloa ja tasapainoa sekä kaupunkiseudun maineen yhteensopivuutta kuntaluokan ja kaupunkiseutua laajemman aluekokonaisuuden maineiden kanssa.
Tutkimuksen synnyttämä mainetyön vaikuttavuusmalli selittää kaupunkiseudun identiteetistä lähtevän kehittämistoiminnan mahdollisuudet onnistua. Kaikilla kaupunkiseuduilla on paikallisiin arvoihin, kulttuuriin ja historiaan sekä visioihin ja strategioihin perustuva identiteetti, oma tekemisen ja viestimisen tapa omissa sidosryhmissään sekä rakenteeltaan ainutlaatuinen maine. Kun identiteetti – paikan henki ja strategiat – on vahva, todellinen tekeminen ja avoin viestintä tukevat kaupunkiseudun mainetta ja kaupunkiseudun maineen rakenteessa eri mainetyypit ovat kaupunkiseudun ominaispiirteiden edellyttämässä tasapainossa, on kaupunkiseudun menestys mahdollinen.
Kunnallishallinnon murroksessa ja kuntien tehtävien muuttuessa maineen merkitys ja rakentuminen sekä mainetyön keinot myös muuttuvat. Elinvoimatehtävän korostumisen myötä kaupunkiseutujen tarve vetovoimaiseen ja kilpailukykyiseen maineeseen kasvaa olennaisesti. Kun hyvinvointitehtävän merkitys kuntayhteisön identiteetin rakentajana puolestaan kaventuu, mainetyön keinoilla voidaan lähteä rakentamaan kaupunkiseudulle vahvaa identiteettiä ja uutta yhteisöllisyyttä elinvoiman tueksi. Kaupunkiseudun on kyettävä houkuttelemaan itselleen tärkeitä asiakas-, asukas-, yritys-, raha- ja osaamisvirtoja puoleensa. Kaupunkiseudun kyky synnyttää mielikuvia nousee keskeiseksi. Kaupunkiseutu, joka ei synnytä mielikuvia, ei ole olemassa, ei ulkoisille sidosryhmille, eikä itse asiassa pidemmän päälle sisäisillekään.
Tutkimuksen teoreettinen lähtökohta on monitieteisessä identiteetti-, imago- ja mainetutkimuksessa, jota on tarkasteltu strategisen johtamisen ja aluekehityksen tutkimuksen yhteydessä. Teoreettisen tarkastelun pohjalta tutkimukselle on rakennettu kolmeen keskeiseen käsitteeseen – identiteetti, maine ja menestys – perustuva johtoajatus, joka tutkimuksen havaintojen ja analyysin perusteella syventyi kaupunki-seutujen mainetyön vaikuttavuusmalliksi. Tämä kolme kaupunkiseutua – Iisalmen (Ylä-Savo), Kajaanin ja Oulun seudut - käsittävä tapaustutkimus hyödynsi tutkimusstrategiansa triangulaation periaatteiden mukaisesti monia teoreettisia näkökulmia, lähteitä ja aineistoja. Tutkimuksen keskeisin aineisto muodostui haastatteluista, kaupunkiseudun julkisista asiakirjoista (strategiat, toimintakertomukset, raportit), maine ja imagotutkimuksista sekä tilastoaineistoista. Tutkimuksen analyysi on tehty abduktiivisen päättelyn logiikalla päätutkimusmenetelmänään sisällönanalyysi.
Tutkimuksen käyttämä identiteettilähtöinen tarkastelu paljastaa maineen monitahoista luonnetta. Aluekontekstissa identiteetin kahden merkittävän ulottuvuuden – yhteisöllinen ulottuvuus (mitä alue on) ja strateginen ulottuvuus (mitä alue haluaa olla) – ymmärtäminen on keskeinen perusta kestävälle maineelle ja sen mahdollistamalle kaupunkiseudun kehitykselle, menestykselle. Kaupunkiseudun sisäinen maine, paikan henki, varmistaa yhteisöllisyyden, legitimoi kaupunkiseudun toiminnan ja sitouttaa yhteisön jäsenet strategisiin tavoitteisiin ja niiden mukaiseen konkreettiseen toimintaan. Vasta kaupunkiseudun toteutuneet strategiset tavoitteet rakentavat strategian mukaisen kuvan ja maineen kaupunkiseudun ulkopuolelle.
Tutkimuksen mukaan kaupunkiseudun maineen muodostumisessa on tiedostettava maineen kolmen päätyypin – identiteetin strategiseen ulottuvuuteen linkittyvän talousmaineen, yhteisölliseen ulottuvuuteen linkittyvän toimintamaineen sekä merkityksiä luovan tarinamaineen – edellyttämä tasapaino pyrittäessä mainetyön keinoin vaikuttamaan kaupunkiseudun kehitykseen. Kaupunkiseudun kehityksen pitkäjänteisyys, tasapainoisuus, luottamuksen syntyminen ja maineriskien hallinta edellyttävät eri ulottuvuuksien ja niiden painottamien erilaisten mainetyön keinojen mukanaoloa ja tasapainoa sekä kaupunkiseudun maineen yhteensopivuutta kuntaluokan ja kaupunkiseutua laajemman aluekokonaisuuden maineiden kanssa.
Tutkimuksen synnyttämä mainetyön vaikuttavuusmalli selittää kaupunkiseudun identiteetistä lähtevän kehittämistoiminnan mahdollisuudet onnistua. Kaikilla kaupunkiseuduilla on paikallisiin arvoihin, kulttuuriin ja historiaan sekä visioihin ja strategioihin perustuva identiteetti, oma tekemisen ja viestimisen tapa omissa sidosryhmissään sekä rakenteeltaan ainutlaatuinen maine. Kun identiteetti – paikan henki ja strategiat – on vahva, todellinen tekeminen ja avoin viestintä tukevat kaupunkiseudun mainetta ja kaupunkiseudun maineen rakenteessa eri mainetyypit ovat kaupunkiseudun ominaispiirteiden edellyttämässä tasapainossa, on kaupunkiseudun menestys mahdollinen.
Kunnallishallinnon murroksessa ja kuntien tehtävien muuttuessa maineen merkitys ja rakentuminen sekä mainetyön keinot myös muuttuvat. Elinvoimatehtävän korostumisen myötä kaupunkiseutujen tarve vetovoimaiseen ja kilpailukykyiseen maineeseen kasvaa olennaisesti. Kun hyvinvointitehtävän merkitys kuntayhteisön identiteetin rakentajana puolestaan kaventuu, mainetyön keinoilla voidaan lähteä rakentamaan kaupunkiseudulle vahvaa identiteettiä ja uutta yhteisöllisyyttä elinvoiman tueksi. Kaupunkiseudun on kyettävä houkuttelemaan itselleen tärkeitä asiakas-, asukas-, yritys-, raha- ja osaamisvirtoja puoleensa. Kaupunkiseudun kyky synnyttää mielikuvia nousee keskeiseksi. Kaupunkiseutu, joka ei synnytä mielikuvia, ei ole olemassa, ei ulkoisille sidosryhmille, eikä itse asiassa pidemmän päälle sisäisillekään.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [385]