Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rethinking computer-based simulation : concepts and models

Poikela, Paula (2017)

 
Avaa tiedosto
Poikela_Paula_ActaE_212pdfA.pdf (2.549Mt)
Lataukset: 

Verkossa on julkaistu vain teoksen yhteenveto-osio
Poikela, Paula
Lapin yliopisto
2017

ISBN:978-952-484-960-9
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-960-9
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on tarkastella teoreettisesti tietokonepohjaisen simulaatioympäristön (TPSy) KSSO-mallia (Käyttöönotto, Simulaatioon tutustuminen, Skenaario ja Oppimisen reflektointi (ISSD=Introduction, Simulation briefing, Scenario, Debriefing). Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella ympäristöä mielekkäänä tiedon rakentamisen ympäristönä hoitotyön opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä määrällistä että laadullisia metodologisia lähestymistapoja, jotka mahdollistavat tutkimuskysymyksiin vastaamisen ja tietokonepohjaisen simulaatioympäristön kehittämisen mielekkääksi uuden tiedon rakentamisen ympäristöksi.

Tutkimuksessa tarkastelin tietokonepohjaista simulaatioympäristöä, TETRAsim® -opetusohjelmaa. Tutkimuksen eri osatutkimuksiin osallistui yhteensä 124 hoitotyön opiskelijaa ja sosiaalityöntekijöiden ammattilaisia. Ensimmäinen osatutkimus antoi yleiskuvan siitä, mitä hoitotyön simulaatiotutkimuksen alalla on meneillään. Toinen osa-tutkimus oli kaksiosainen. Ensin analysoitiin tietokonepohjaista simulaatioympäristöä ja sitten tutkittiin hoitotyön opiskelijoiden näkökulmasta, miten ympäristössä toteutui mielekkään oppimisen piirteet. Kolmannessa osatutkimuksessa verrattiin kahden opetusmenetelmän vaikutusta simuloidussa harjoituksessa. Neljännessä osatutkimuksessa sijoitettiin 14 mielekkään oppimisen piirrettä kuuteen mielekkään oppimiseen teemaan opiskelijoiden näkökulmasta. Viides osatutkimus toi esille kuuden mielekkään teeman näkyvyyden oppimisprosessissa.

Tutkimuksen keskeisenä tuloksena saatiin selville, miten KSSO-mallia voidaan soveltaa trialogiseen lähestymistapaan, sekä miten tietokonepohjainen simulaatioympäristö tukee tiedon luomista ja näkymättömän tiedon saamista näkyväksi neljässä erilaisessa oppimisen tilassa. Nämä tilat ovat sosialisaatio, ulkoistamis-, yhdistämis- ja sisäistämisprosessit. Tietokonepohjainen simulaatioympäristö on kehitetty yhteistyössä loppukäyttäjien kanssa, ja siitä johtuen siitä tulee uuden tiedon rakentamista tukeva oppimisympäristö.

Tämän tutkimuksen tulokset tuottavat uutta tietoa kehittäjille, kouluttajille sekä loppukäyttäjille siitä, miten tietokonepohjaisia simulaatioympäristöjä pitäisi kehittää, jotta ne täyttäisivät tiedon luomisen ja oppimisen mielekkyyden kriteerit, ja miten paljon ja missä vaiheessa opiskelijat tarvitsevat ohjaajan apua saavuttaakseen oppimisen tavoitteet käytettäessä tietokonepohjaista simulaatioympäristöä.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [343]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste