Artistic actions for sustainability : potential of art in education for sustainability
Jónsdóttir, Ásthildur B. (2017)
Jónsdóttir, Ásthildur B.
Lapin yliopisto
2017
ISBN:978-952-337-016-6
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-016-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-016-6
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan aiheena on arvioida taiteen mahdollisuuksia kestävää kehitystä edistävässä kasvatuksessa opettajankoulutuksen ja taiteen tekemisen kontekstissa. Tarkastelin sekä toimintatutkimuksen että taidepohjaisen tutkimuksen avulla, millainen rooli taiteella ja taidekasvatuksella voi olla kestävän kehityksen kasvatuksessa (Education for Sustainability). Kahden eri lähestymistavan käyttäminen loi tilan, jossa kykenin saavuttamaan paremman ymmärryksen ja tietoisuuden kestävän kehityksen kasvatuksesta. Perustana tälle kuusivuotiselle tutkimukselle ovat olleet kaksi Islannin Taideakatemian opettajankoulutusohjelman puitteissa vuosittain järjestettävää kurssia. Tutkimuksen tulokset on esitetty kuudessa artikkelissa, kolmessa näyttelyssä sekä tässä kirjoitelmassa. Tuloksia on lisäksi käsitelty konferensseissa ja alueellisilla kursseilla.
Kestävä kehitys on kiistanalainen käsite, ja kestävän kehityksen kasvatus saa useita muotoja riippuen käsitteen määritelmästä. Tässä tutkimuksessa käytin kestävän kehityksen määritelmänä tasapainon löytämistä hyvinvoinnin ja luonnon koskemattomuuden välillä. Kriittisen, paikkaperustaisen ja visuaalisen kulttuurin taidekasvatuksen käsitteistö on olennainen osa tätä tutkimusta.
Tutkimuksen alkuvaiheessa keskityin omiin työskentelykäytäntöihini ja kontekstiin tarkastellakseni sen pedagogiikan ydintä, jota pyrin ymmärtämään. Käytännöistä ja taideopettajien kouluttamisesta kestävään kehitykseen löytyi diskurssi, josta nousi esiin kaksi avainkysymystä. Ensimmäinen kysymyksistä johti minut suunnittelemaan arvoja ja hyveitä käsitteleviä interventioita, joista tärkein oli Reykjavíkin kasvitieteellisessä puutarhassa keväisin järjestetty työpaja. Toinen kysymys oli osallistumisen merkitys kehitettäessä yhteisöllisten toimintataitojen kannalta olennaisia menettelytapoja ja käytänteitä. Yhteisölliset toimintataidot ovat yksi keskeisimmistä käsitteistä kestävän kehityksen kasvatuksen suunnittelussa. Kehittämällä erilaisia oppimisympäristöjä yhdessä opettajaoppilaiden kanssa pystyin tutkimaan useita pedagogiikan muotoja.
Osallistujat tunnistivat kestävän kehityksen kysymyksiä, joita laajennettiin taidepohjaisen lähestymistavan kautta. Yhteistoiminnallisuutta korostamalla pyrin vaikuttamaan opiskelijoiden ja museovieraiden käsityksiin ja terävöittämään heidän tietoisuuttaan ympäristöllisistä, kulttuurisista, taloudellisista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Tämän päämäärän saavuttamisen keinoina käytin taiteellista tutkimusta, kokeita, installaatioita ja tarkoituksellisia kuratorisia käytäntöjä. Työskennellessämme osallistavaa pedagogiikkaa sisältävän projektilähtöisen oppimisen parissa sekä opettajaopiskelijat että minä opimme ymmärtämään, millainen vaikutus taiteella voi olla meidän kehityksellemme ja kestävän kehityksen kasvatusta koskeville käsityksillemme. Kannustavan oppimisympäristön vaaliminen salli meidän kehittää tehokkuuttamme, ja yhteistyössä muiden kanssa toimiminen sekä jaettu motivaatio johtivat kollektiiviseen tehokkuuteen. Taiteellinen toiminta on dynaamista, sillä ihmiset liikkuvat ja kasvavat ja ovat riippuvaisia ajasta. Tutkimuksen loppupuolella olin valmis rakentamaan nelivaiheisen heuristisen työkalun, joka ohjaisi tulevaa työtäni kestävän kasvatuksen parissa sekä arvojen ja kulttuurin että niiden havaintojen ja kokemusten pohjalta, joita opiskelijoiden kanssa tehty työ tuotti. Käyttäjän on jokaisessa neljästä vaiheesta kyseenalaistettava sekä arvot että kulttuuri huomioidessaan samanaikaisesti kestävän kehityksen kasvatuksen periaatteiden läsnäolo tai puuttuminen.
Näkemykseni oppimisesta edellyttää monialaisia lähestymistapoja, jotka jättävät sijaa erilaisille näkökulmille ja tiedon lajeille. Tämä tutkimus on osoittanut, kuinka keskeisiä osallistava pedagogiikka ja yhteistoiminnallisuus yhteisöllisissä käytännöissä ovat kestävän kehityksen kasvatuksen ymmärtämiselle. Tutkimus korostaa myös, että opiskelijalähtöiset aloitteet, joilla on vahva yhteys elettyihin kokemuksiin, ovat tärkeitä kestävän kehityksen kasvatuksessa. Jotta opettajaopiskelijat voisivat kehittää yhteisöllistä toimintakykyään ja kollektiivista tehokkuutta, heidän tulisi kokea oppimisympäristöjä, joissa nuorten oppijoiden oletetaan löytävän omat ideansa ja äänensä ja ilmaisevan itseään mielekkäästi.
Työskentelyolojen luominen valintaperusteiselle oppimiselle sallii kasvattajien ja opiskelijoiden löytää omat voimavaransa samalla kun he keksivät olosuhteet ja puitteet, jotka mahdollistavat voimaantumisen. Yhdistämällä teorian ja käytännön ja käyttämällä taiteellista lähestymistapaa olen tehnyt johtopäätökseen, jonka mukaan taiteella on merkittäviä mahdollisuuksia kestävää kehitystä edistävässä kasvatuksessa.
Kestävä kehitys on kiistanalainen käsite, ja kestävän kehityksen kasvatus saa useita muotoja riippuen käsitteen määritelmästä. Tässä tutkimuksessa käytin kestävän kehityksen määritelmänä tasapainon löytämistä hyvinvoinnin ja luonnon koskemattomuuden välillä. Kriittisen, paikkaperustaisen ja visuaalisen kulttuurin taidekasvatuksen käsitteistö on olennainen osa tätä tutkimusta.
Tutkimuksen alkuvaiheessa keskityin omiin työskentelykäytäntöihini ja kontekstiin tarkastellakseni sen pedagogiikan ydintä, jota pyrin ymmärtämään. Käytännöistä ja taideopettajien kouluttamisesta kestävään kehitykseen löytyi diskurssi, josta nousi esiin kaksi avainkysymystä. Ensimmäinen kysymyksistä johti minut suunnittelemaan arvoja ja hyveitä käsitteleviä interventioita, joista tärkein oli Reykjavíkin kasvitieteellisessä puutarhassa keväisin järjestetty työpaja. Toinen kysymys oli osallistumisen merkitys kehitettäessä yhteisöllisten toimintataitojen kannalta olennaisia menettelytapoja ja käytänteitä. Yhteisölliset toimintataidot ovat yksi keskeisimmistä käsitteistä kestävän kehityksen kasvatuksen suunnittelussa. Kehittämällä erilaisia oppimisympäristöjä yhdessä opettajaoppilaiden kanssa pystyin tutkimaan useita pedagogiikan muotoja.
Osallistujat tunnistivat kestävän kehityksen kysymyksiä, joita laajennettiin taidepohjaisen lähestymistavan kautta. Yhteistoiminnallisuutta korostamalla pyrin vaikuttamaan opiskelijoiden ja museovieraiden käsityksiin ja terävöittämään heidän tietoisuuttaan ympäristöllisistä, kulttuurisista, taloudellisista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Tämän päämäärän saavuttamisen keinoina käytin taiteellista tutkimusta, kokeita, installaatioita ja tarkoituksellisia kuratorisia käytäntöjä. Työskennellessämme osallistavaa pedagogiikkaa sisältävän projektilähtöisen oppimisen parissa sekä opettajaopiskelijat että minä opimme ymmärtämään, millainen vaikutus taiteella voi olla meidän kehityksellemme ja kestävän kehityksen kasvatusta koskeville käsityksillemme. Kannustavan oppimisympäristön vaaliminen salli meidän kehittää tehokkuuttamme, ja yhteistyössä muiden kanssa toimiminen sekä jaettu motivaatio johtivat kollektiiviseen tehokkuuteen. Taiteellinen toiminta on dynaamista, sillä ihmiset liikkuvat ja kasvavat ja ovat riippuvaisia ajasta. Tutkimuksen loppupuolella olin valmis rakentamaan nelivaiheisen heuristisen työkalun, joka ohjaisi tulevaa työtäni kestävän kasvatuksen parissa sekä arvojen ja kulttuurin että niiden havaintojen ja kokemusten pohjalta, joita opiskelijoiden kanssa tehty työ tuotti. Käyttäjän on jokaisessa neljästä vaiheesta kyseenalaistettava sekä arvot että kulttuuri huomioidessaan samanaikaisesti kestävän kehityksen kasvatuksen periaatteiden läsnäolo tai puuttuminen.
Näkemykseni oppimisesta edellyttää monialaisia lähestymistapoja, jotka jättävät sijaa erilaisille näkökulmille ja tiedon lajeille. Tämä tutkimus on osoittanut, kuinka keskeisiä osallistava pedagogiikka ja yhteistoiminnallisuus yhteisöllisissä käytännöissä ovat kestävän kehityksen kasvatuksen ymmärtämiselle. Tutkimus korostaa myös, että opiskelijalähtöiset aloitteet, joilla on vahva yhteys elettyihin kokemuksiin, ovat tärkeitä kestävän kehityksen kasvatuksessa. Jotta opettajaopiskelijat voisivat kehittää yhteisöllistä toimintakykyään ja kollektiivista tehokkuutta, heidän tulisi kokea oppimisympäristöjä, joissa nuorten oppijoiden oletetaan löytävän omat ideansa ja äänensä ja ilmaisevan itseään mielekkäästi.
Työskentelyolojen luominen valintaperusteiselle oppimiselle sallii kasvattajien ja opiskelijoiden löytää omat voimavaransa samalla kun he keksivät olosuhteet ja puitteet, jotka mahdollistavat voimaantumisen. Yhdistämällä teorian ja käytännön ja käyttämällä taiteellista lähestymistapaa olen tehnyt johtopäätökseen, jonka mukaan taiteella on merkittäviä mahdollisuuksia kestävää kehitystä edistävässä kasvatuksessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [392]