Psykologiset sopimukset akateemisessa johtamisessa : tapausesimerkkinä yliopistojen keskijohto
Nurkkala, Riitta (2018)
Nurkkala, Riitta
Lapin yliopisto
2018
ISBN:978-952-337-045-6
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-045-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-045-6
Tiivistelmä
Tämän hallintotieteellisen väitöstutkimuksen aiheena on akateemisen keskijohdon psykologiset sopimukset. Tutkimus sijoittuu psykologisesti painottuneeseen henkilöstöjohtamisen alaan, ja siinä tarkastellaan keskijohdon kokemusten näkökulmasta yliopistojen johtamista. Tavoitteina on lisätä ymmärrystä psykologisten sopimusten merkityksestä akateemisessa johtamisessa ja tarkastella psykologisten sopimusten toteutumista akateemisen keskijohdon johtamistyössä.
Tämän luonteeltaan kvalitatiivisen ja aineistolähtöisen tutkimuksen ydin rakentuu psykologisten sopimusten, akateemisen profession ja keskijohdon profession käsitteille. Empiirinen aineisto koostuu Suomen monitieteisten yliopistojen keskijohtajilta kerätystä narratiivisesta haastatteluaineistosta (n 10). Aineisto on analysoitu grounded teoria -menetelmällä toteuttaen sen straussilaista induktiivis-deduktiivista otetta. Grounded teoria on perusteltu lähtökohta tämän tutkimuksen menetelmälliseksi valinnaksi varsinkin, kun aiempaa yliopistojen keskijohtoa koskevaa tieteellistä tutkimusta on vähän. Oletuksena on, ettei vallitseviin johtamisteorioihin tukeutuen kyetä riittävän syvällisesti ymmärtämään ja kuvaamaan psykologisiin sopimuksiin kytkeytyviä yliopistojohtamisen ilmiöitä.
Tutkimuksessa akateemisen keskijohdon psykologiset sopimukset ilmenevät neljänä erilaisena profiilina, jotka ovat 1) Mahdollistaja, 2) Yliopistokulttuurin ylläpitäjä, 3) Velvollisuudentuntoinen hallinnon pyörittäjä ja 4) Autonominen keskijohtaja. Tämän tutkimuksen ydin, tieteellisen työn suojelijan ja mahdollistajan rooli, syntyy keskijohtajien omasta, pitkäkestoisesta tieteentekijän roolista, josta he eivät halua täysin luopua edes korkean johtajaposition myötä. Keskijohtajien psykologiset sopimukset on solmittu ensisijaisesti tieteeseen ja Tutkimus toi esiin yliopistotyössä esiintyvät kompleksiset toimintaympäristön ilmiöt ja toimijat, jotka ovat vaikuttaneet yliopisto-organisaation toimijoiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin ja johtamisen toimintakenttään. Yliopistotyön johtaminen määrittyy tiedeyhteisön ja hallinnollisen työn johtamisen vuorovaikutuksen kautta.
Psykologisten sopimusten tutkimukseen tämä tutkimus tuo uuden lähestymistavan. Narratiiviset haastattelut ja grounded teoria -analyysimenetelmä mahdollistivat tutkittavien yksilöllisten ja aitojen kokemusten esiin tulon. Tässä tutkimuksessa aineistosta nousi esiin merkittävässä määrin positiivisia, yksilön arvoihin tukeutuvia ilmiöitä, joita ei aiemmissa psykologisten sopimusten tutkimuksissa ole erityisemmin raportoitu. Yliopistojen toimintakyky ja elinvoimaisuus perustuvat tiedeyhteisön hyvään työvointiin, missä psykologisten sopimusten tila on keskeinen kysymys.
Tämän luonteeltaan kvalitatiivisen ja aineistolähtöisen tutkimuksen ydin rakentuu psykologisten sopimusten, akateemisen profession ja keskijohdon profession käsitteille. Empiirinen aineisto koostuu Suomen monitieteisten yliopistojen keskijohtajilta kerätystä narratiivisesta haastatteluaineistosta (n 10). Aineisto on analysoitu grounded teoria -menetelmällä toteuttaen sen straussilaista induktiivis-deduktiivista otetta. Grounded teoria on perusteltu lähtökohta tämän tutkimuksen menetelmälliseksi valinnaksi varsinkin, kun aiempaa yliopistojen keskijohtoa koskevaa tieteellistä tutkimusta on vähän. Oletuksena on, ettei vallitseviin johtamisteorioihin tukeutuen kyetä riittävän syvällisesti ymmärtämään ja kuvaamaan psykologisiin sopimuksiin kytkeytyviä yliopistojohtamisen ilmiöitä.
Tutkimuksessa akateemisen keskijohdon psykologiset sopimukset ilmenevät neljänä erilaisena profiilina, jotka ovat 1) Mahdollistaja, 2) Yliopistokulttuurin ylläpitäjä, 3) Velvollisuudentuntoinen hallinnon pyörittäjä ja 4) Autonominen keskijohtaja. Tämän tutkimuksen ydin, tieteellisen työn suojelijan ja mahdollistajan rooli, syntyy keskijohtajien omasta, pitkäkestoisesta tieteentekijän roolista, josta he eivät halua täysin luopua edes korkean johtajaposition myötä. Keskijohtajien psykologiset sopimukset on solmittu ensisijaisesti tieteeseen ja Tutkimus toi esiin yliopistotyössä esiintyvät kompleksiset toimintaympäristön ilmiöt ja toimijat, jotka ovat vaikuttaneet yliopisto-organisaation toimijoiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin ja johtamisen toimintakenttään. Yliopistotyön johtaminen määrittyy tiedeyhteisön ja hallinnollisen työn johtamisen vuorovaikutuksen kautta.
Psykologisten sopimusten tutkimukseen tämä tutkimus tuo uuden lähestymistavan. Narratiiviset haastattelut ja grounded teoria -analyysimenetelmä mahdollistivat tutkittavien yksilöllisten ja aitojen kokemusten esiin tulon. Tässä tutkimuksessa aineistosta nousi esiin merkittävässä määrin positiivisia, yksilön arvoihin tukeutuvia ilmiöitä, joita ei aiemmissa psykologisten sopimusten tutkimuksissa ole erityisemmin raportoitu. Yliopistojen toimintakyky ja elinvoimaisuus perustuvat tiedeyhteisön hyvään työvointiin, missä psykologisten sopimusten tila on keskeinen kysymys.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [377]