”Eihän lapsil ees oo hermoja” : etnografinen tutkimus lasten tunneälystä päiväkotiarjessa
Köngäs, Mirja (2018)
Köngäs, Mirja
Lapin yliopisto
2018
ISBN:978-952-337-064-7
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-064-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-064-7
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lasten tunneälyn näyttäytymistä päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä ymmärrettäväksi mahdollisuudet kehittää lasten tunneälyä päiväkodissa. Tutkimus tarkastelee lasten vertaiskulttuurin erityispiirteitä ja tunneälyä osana päiväkotiarkea. Tutkimus pohjaa John Mayerin ja Peter Saloveyn nelihaaraiseen tunneälyteoriaan sekä William Corsaron näkemyksiin lasten vertaiskulttuurista päiväkodissa. Tutkimuksessa keskitytään lasten tunneälyyn kohdistuvaan RULER -sovellukseen, joka koostuu akronyymeistä Recognizing, Understanding, Labeling, Expressing ja Regulating. RULER -sovellus on aikaisempien tutkimusten mukaan muun muassa vähentänyt lasten keskittymis- ja käytöshäiriöitä sekä edistänyt päiväkotiyhteisön taitoja tukea lasten kehitystä.
Tutkimus on toteutettu kolmessa suomalaisessa päiväkodissa pääasiallisesti etnografisen ei-osallistuvan videoinnin menetelmin syyskuusta 2012 helmikuuhun 2013. Aineistoa on yli 50 tuntia ja lisäksi havaintomateriaalia puhtaaksikirjoitettuna 53 sivua (fontti Times New Roman 12 ja riviväli 1). Aineisto on analysoitu muodostamalla etnografista tiheää kuvausta mikroanalyysin ja osallistumiskehikon avulla. Tutkimuksen luotettavuuteen ja eettisyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota, muun muassa refleksiivisyyden kautta.
Tulokset olivat varsin yhtenäiset jokaisessa tutkimuspäiväkodissa. Tutkimuksessa tuli esiin, kuinka tunneäly toimii kantavana tekijänä lasten vertaiskulttuurissa. Tulokset rakentuvat RULER:n akronymien ympärille. Lapset olivat tarkkoja tunnistamaan tunteita ja emotionaalista viestintää sekä itsessään, toisissaan että aikuisissa ja ohjautuivat tämän pohjalta tiettyihin käytösvalintoihin ja tietynlaiseen tunteen ilmaisuun. Vertaisen tunteiden ymmärtämisen kautta lapset tukivat toistensa omanarvontunnon kehittymistä ja tunteiden esittämisen avulla muodostivat ymmärrystä sosiaalisista käytösnormeista. Tunteiden sanoittamisen ja tunteiden säätelyn avulla lapset saivat aikaan hyväksyntää sekä itselleen että vertaisilleen. Lasten vertaiskulttuurin sisällä tunneäly mahdollisti yhteyden kokemukset vuorovaikutuksessa. Suurimmat tunneälyn käytön haasteet tulivat esiin tilanteissa, joissa lapsella oli vaikeuksia ymmärtää vertaisen nonverbaalin viestinnän taustalla olevan tunteen merkitys. Risteytyessään henkilöstön ammattikulttuuriin lasten luottamus omaan tunneälykkääseen toimintaan näyttäytyi erittäin haastavana sekä lasten tunneälykkäät ilmaisut kokivat selkeitä muutoksia.
Tutkimus osoitti, kuinka lasten tunneälytaidot ovat keskeinen osa lasten emotionaalista kehitystä. Tunneälyn kehitykseen mahdollistavia tilanteita on päiväkotiarjessa useita. Tutkimus antaa työkaluja kehittää päiväkodin toimintamalleja lisäämällä pedagogista osaamista kasvatuspsykologisesta näkökulmasta käsin. Tutkimus antaa viitteitä mahdollisuuksiin tehokkaasti ja pitkällä tähtäimellä vähentää lasten ja nuorten syrjäytymistä, käytös- ja oppihäiriöitä sekä kiusaamisen uhkaa. Tutkimus osaltaan edesauttaa yhteiskunnallista keskustelua suomalaisen varhaiskasvatuksen laadusta ja lisää keskustelua päiväkodin emotionaalisista haasteista työyhteisöllisyyden näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu kolmessa suomalaisessa päiväkodissa pääasiallisesti etnografisen ei-osallistuvan videoinnin menetelmin syyskuusta 2012 helmikuuhun 2013. Aineistoa on yli 50 tuntia ja lisäksi havaintomateriaalia puhtaaksikirjoitettuna 53 sivua (fontti Times New Roman 12 ja riviväli 1). Aineisto on analysoitu muodostamalla etnografista tiheää kuvausta mikroanalyysin ja osallistumiskehikon avulla. Tutkimuksen luotettavuuteen ja eettisyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota, muun muassa refleksiivisyyden kautta.
Tulokset olivat varsin yhtenäiset jokaisessa tutkimuspäiväkodissa. Tutkimuksessa tuli esiin, kuinka tunneäly toimii kantavana tekijänä lasten vertaiskulttuurissa. Tulokset rakentuvat RULER:n akronymien ympärille. Lapset olivat tarkkoja tunnistamaan tunteita ja emotionaalista viestintää sekä itsessään, toisissaan että aikuisissa ja ohjautuivat tämän pohjalta tiettyihin käytösvalintoihin ja tietynlaiseen tunteen ilmaisuun. Vertaisen tunteiden ymmärtämisen kautta lapset tukivat toistensa omanarvontunnon kehittymistä ja tunteiden esittämisen avulla muodostivat ymmärrystä sosiaalisista käytösnormeista. Tunteiden sanoittamisen ja tunteiden säätelyn avulla lapset saivat aikaan hyväksyntää sekä itselleen että vertaisilleen. Lasten vertaiskulttuurin sisällä tunneäly mahdollisti yhteyden kokemukset vuorovaikutuksessa. Suurimmat tunneälyn käytön haasteet tulivat esiin tilanteissa, joissa lapsella oli vaikeuksia ymmärtää vertaisen nonverbaalin viestinnän taustalla olevan tunteen merkitys. Risteytyessään henkilöstön ammattikulttuuriin lasten luottamus omaan tunneälykkääseen toimintaan näyttäytyi erittäin haastavana sekä lasten tunneälykkäät ilmaisut kokivat selkeitä muutoksia.
Tutkimus osoitti, kuinka lasten tunneälytaidot ovat keskeinen osa lasten emotionaalista kehitystä. Tunneälyn kehitykseen mahdollistavia tilanteita on päiväkotiarjessa useita. Tutkimus antaa työkaluja kehittää päiväkodin toimintamalleja lisäämällä pedagogista osaamista kasvatuspsykologisesta näkökulmasta käsin. Tutkimus antaa viitteitä mahdollisuuksiin tehokkaasti ja pitkällä tähtäimellä vähentää lasten ja nuorten syrjäytymistä, käytös- ja oppihäiriöitä sekä kiusaamisen uhkaa. Tutkimus osaltaan edesauttaa yhteiskunnallista keskustelua suomalaisen varhaiskasvatuksen laadusta ja lisää keskustelua päiväkodin emotionaalisista haasteista työyhteisöllisyyden näkökulmasta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [379]