Suhteessa maailmaan : ympäristöt oppimisen avaajina
Toimittaja
Granö, Päivi
Hiltunen, Mirja
Jokela, Timo
Lapland University Press
2018
ISBN:978-952-310-934-6
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-934-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-934-6
Kuvaus
Vertaisarvioitu teos
Tiivistelmä
Suhteessa maailmaan -teos aukaisee luokkahuoneen ovea moninaisiin oppimisympäristöihin ja tilanteisiin. Teos on laadittu edistämään eheyttävien opetus- ja oppimiskäytäntöjen vakiintumista koulujen arkeen eri oppiaineiden näkökulmasta sekä oppiaineita yhdistäen. Kirjassa edetään tilannesidonnaisen oppimisen lähtökohtien tutkimusperustasta
käytännön sovelluksiin, jossa oppimisen painopiste on siirtynyt opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta oppilaan ja ympäröivän maailman väliseen suhteeseen.
Teoksen kolmessa luvussa tarkastellaan oppimisen tilanne- ja paikkasidonnaisuuksien merkityksiä erilaisten oppimisympäristöjen ja teknologian näkökulmasta. Lisäksi esitellään, miten oppiaineista siirrytään opetukseen, jossa tietoja ja taitoja opetellaan koulun oppiainerajoja ylittäen. Oppiminen kiinnittyy erilaisiin paikkoihin kuten museoon, metsään, saaristoon, koulupihoihin, kyliin ja kaupunginosiin. Kirjassa tarkastellaan niin leikkiä, pelillisyyttä ja teknologiaa kuin talvea ja kotoutumistakin aidossa tilanteessa ja ympäristössä. Aistisuus kokonaisvaltaisena oppimisena punoo useita näkökulmia yhteen.
Kirjoittajat edustavat monialaista asiantuntijuutta varhaiskasvatuksesta korkeakoulupedagogiikkaan.
käytännön sovelluksiin, jossa oppimisen painopiste on siirtynyt opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta oppilaan ja ympäröivän maailman väliseen suhteeseen.
Teoksen kolmessa luvussa tarkastellaan oppimisen tilanne- ja paikkasidonnaisuuksien merkityksiä erilaisten oppimisympäristöjen ja teknologian näkökulmasta. Lisäksi esitellään, miten oppiaineista siirrytään opetukseen, jossa tietoja ja taitoja opetellaan koulun oppiainerajoja ylittäen. Oppiminen kiinnittyy erilaisiin paikkoihin kuten museoon, metsään, saaristoon, koulupihoihin, kyliin ja kaupunginosiin. Kirjassa tarkastellaan niin leikkiä, pelillisyyttä ja teknologiaa kuin talvea ja kotoutumistakin aidossa tilanteessa ja ympäristössä. Aistisuus kokonaisvaltaisena oppimisena punoo useita näkökulmia yhteen.
Kirjoittajat edustavat monialaista asiantuntijuutta varhaiskasvatuksesta korkeakoulupedagogiikkaan.