Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssä oppimista tukemassa : fenomenografinen tapaustutkimus esimiesten ja työntekijöiden käsityksistä
Uutela, Ulla (2019)
Uutela, Ulla
Lapin yliopisto
2019
ISBN:978-952-337-144-6
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-144-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-144-6
Tiivistelmä
Uudenlaisen organisaatioajattelun keskiössä on näkemys ihmisistä organisaation keskeisenä voimavarana. Tämä tarkoittaa sitä, että organisaatioiden tuloksellisuuden ja tehokkuuden taustalla ovat ihmiset, jotka ovat sitoutuneet työhönsä ja organisaation kehittämiseen. Sitoutumista edistetään valmennuksellisin johtamisottein, minkä ajatellaan tukevan myös työhyvinvointia ja työssä oppimista.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lähiesimiesten ja henkilöstön käsityksiä valmentavasta esimiestyöstä työhyvinvoinnin ja työssä oppimisen edistämisessä. Tutkimuksessa tutkittiin, mitä valmentavan esimiestyön työvälineitä ja menetelmiä valmentavassa esimiestyössä oli käytössä ja kuinka esimiehet ja työntekijät kuvasivat niiden toimivuutta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, miten valmentava esimiestyöote on yhteydessä työntekijöiden työhyvinvoinnin ja työssä oppimisen kokemuksiin. Tutkimukselle asetettiin seuraava päätutkimuskysymys: Miten valmentava esimiestyö edistää työhyvinvointia ja työssä oppimista kohdeorganisaation asiakasneuvojien ja lähiesimiesten käsitysten mukaan? Pääkysymykseen vastattiin analysoimalla asiakasneuvojien ja
lähiesimiesten käsityksiä seuraavien tarkentavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Minkälaisia käsityksiä asiakasneuvojilla ja lähiesimiehillä on organisaatiossa käyttöönotetusta valmentavasta esimiestyöstä? 2. Minkälaisia käsityksiä asiakasneuvojilla ja lähiesimiehillä on työhyvinvoinnista ja sen tukemisesta? ja 3. Minkälaisia käsityksiä asiakasneuvojilla ja lähiesimiehillä on työssäoppimisesta ja sen tukemisesta?
Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on valmentavan esimiestyön tarkastelu esimiestyön toimintatapana. Tässä työssä käsitellään nimenomaan organisaation sisäistä valmennusta ja käytetään valmentavan esimiestyön käsitettä kuvaamaan valmennuksellista työotetta. Työhyvinvointia kuvataan voimavaralähtöisesti erityisesti suhteessa valmentavaan esimiestyöhön. Työhyvinvointia määrittävät niin yksilölliset tekijät kuin työyhteisön sosiaaliset suhteet ja organisaatioon liittyvät tekijät. Tässä tutkimuksessa nojataan työssä oppimisen prosessimallin näkemykseen, jonka mukaan oppimisprosessit tapahtuvat eri konteksteissa. Oleellista työssä oppimisessa on työhön ja oppimiseen kohdistuva reflektointi sekä oppimisen edistäminen valmentavalla esimiestyöllä.
Tutkimus edustaa fenomenografista tapaustutkimusta, jossa tutkimuskohteena ovat ihmisten erilaisia arkipäivän ilmiöitä koskevat käsitykset ja niiden erilaiset ymmärtämisen tavat. Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli Kansaneläkelaitoksen (Kela) Yhteyskeskus. Tutkimukseen osallistui viisi lähiesimiestä ja 19 asiakasneuvojaa Yhteyskeskuksen neljästä yksiköstä. Tutkimusaineiston muodostivat keväällä 2011 toteutetut tutkimushenkilöiden teemahaastattelut. Asiakasneuvojien haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina, esimiesten haastattelut olivat yksilöhaastatteluita. Tutkimuksen mukaan valmentavan esimiehen toiminta oli tärkeä työhyvinvointiin ja työssä oppimiseen vaikuttava tekijä. Valmentavan esimiehen koettiin olevan työssä oppimisen mahdollistaja ja työhyvinvoinnin edistäjä. Valmentava esimiestyö, työssä oppiminen ja työhyvinvointi muodostivat toisiaan vahvistavan ja tukevan kokonaisuuden. Oppimista tukeva esimiestyö tuki työhyvinvointia ja taas työhyvinvoinnin edistäminen vaikutti myönteisesti työssä oppimiseen. Työssä oppimista ja työhyvinvointia valmentava esimies johti monin eri keinoin ja menetelmin työn teon arjessa.
Johtopäätöksinä erottui viisi keskeistä valmentavan esimiestyön toiminnan käytäntöä ja elementtiä: 1. Valmentava esimies on työssä oppimisen mahdollistaja ja arjen työn sujuvuudesta huolehtija. 2. Valmentava esimies on rakentavan ja oppimista edistävän palautteen antaja. 3.Valmentava esimies on työhyvinvoinnin voimavaratekijöiden vahvistaja. 4.Valmentava esimies on yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksellisuuden edistäjä.
5.Valmentava esimies panostaa työntekijöiden tuntemukseen ja luottamuksellisten suhteiden rakentamiseen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää valmentavan toimintakulttuurin kehittämisessä työyhteisöissä. Tutkimus valottaa, kuinka työssä oppiminen ja työhyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen toteutuvat osana valmentavaa esimiestoimintaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lähiesimiesten ja henkilöstön käsityksiä valmentavasta esimiestyöstä työhyvinvoinnin ja työssä oppimisen edistämisessä. Tutkimuksessa tutkittiin, mitä valmentavan esimiestyön työvälineitä ja menetelmiä valmentavassa esimiestyössä oli käytössä ja kuinka esimiehet ja työntekijät kuvasivat niiden toimivuutta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, miten valmentava esimiestyöote on yhteydessä työntekijöiden työhyvinvoinnin ja työssä oppimisen kokemuksiin. Tutkimukselle asetettiin seuraava päätutkimuskysymys: Miten valmentava esimiestyö edistää työhyvinvointia ja työssä oppimista kohdeorganisaation asiakasneuvojien ja lähiesimiesten käsitysten mukaan? Pääkysymykseen vastattiin analysoimalla asiakasneuvojien ja
lähiesimiesten käsityksiä seuraavien tarkentavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Minkälaisia käsityksiä asiakasneuvojilla ja lähiesimiehillä on organisaatiossa käyttöönotetusta valmentavasta esimiestyöstä? 2. Minkälaisia käsityksiä asiakasneuvojilla ja lähiesimiehillä on työhyvinvoinnista ja sen tukemisesta? ja 3. Minkälaisia käsityksiä asiakasneuvojilla ja lähiesimiehillä on työssäoppimisesta ja sen tukemisesta?
Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on valmentavan esimiestyön tarkastelu esimiestyön toimintatapana. Tässä työssä käsitellään nimenomaan organisaation sisäistä valmennusta ja käytetään valmentavan esimiestyön käsitettä kuvaamaan valmennuksellista työotetta. Työhyvinvointia kuvataan voimavaralähtöisesti erityisesti suhteessa valmentavaan esimiestyöhön. Työhyvinvointia määrittävät niin yksilölliset tekijät kuin työyhteisön sosiaaliset suhteet ja organisaatioon liittyvät tekijät. Tässä tutkimuksessa nojataan työssä oppimisen prosessimallin näkemykseen, jonka mukaan oppimisprosessit tapahtuvat eri konteksteissa. Oleellista työssä oppimisessa on työhön ja oppimiseen kohdistuva reflektointi sekä oppimisen edistäminen valmentavalla esimiestyöllä.
Tutkimus edustaa fenomenografista tapaustutkimusta, jossa tutkimuskohteena ovat ihmisten erilaisia arkipäivän ilmiöitä koskevat käsitykset ja niiden erilaiset ymmärtämisen tavat. Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli Kansaneläkelaitoksen (Kela) Yhteyskeskus. Tutkimukseen osallistui viisi lähiesimiestä ja 19 asiakasneuvojaa Yhteyskeskuksen neljästä yksiköstä. Tutkimusaineiston muodostivat keväällä 2011 toteutetut tutkimushenkilöiden teemahaastattelut. Asiakasneuvojien haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina, esimiesten haastattelut olivat yksilöhaastatteluita. Tutkimuksen mukaan valmentavan esimiehen toiminta oli tärkeä työhyvinvointiin ja työssä oppimiseen vaikuttava tekijä. Valmentavan esimiehen koettiin olevan työssä oppimisen mahdollistaja ja työhyvinvoinnin edistäjä. Valmentava esimiestyö, työssä oppiminen ja työhyvinvointi muodostivat toisiaan vahvistavan ja tukevan kokonaisuuden. Oppimista tukeva esimiestyö tuki työhyvinvointia ja taas työhyvinvoinnin edistäminen vaikutti myönteisesti työssä oppimiseen. Työssä oppimista ja työhyvinvointia valmentava esimies johti monin eri keinoin ja menetelmin työn teon arjessa.
Johtopäätöksinä erottui viisi keskeistä valmentavan esimiestyön toiminnan käytäntöä ja elementtiä: 1. Valmentava esimies on työssä oppimisen mahdollistaja ja arjen työn sujuvuudesta huolehtija. 2. Valmentava esimies on rakentavan ja oppimista edistävän palautteen antaja. 3.Valmentava esimies on työhyvinvoinnin voimavaratekijöiden vahvistaja. 4.Valmentava esimies on yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksellisuuden edistäjä.
5.Valmentava esimies panostaa työntekijöiden tuntemukseen ja luottamuksellisten suhteiden rakentamiseen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää valmentavan toimintakulttuurin kehittämisessä työyhteisöissä. Tutkimus valottaa, kuinka työssä oppiminen ja työhyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen toteutuvat osana valmentavaa esimiestoimintaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]