Redesigning a pedagogical model for scaffolding dialogical, digital and deep learning in vocational teacher education
Ruhalahti, Sanna (2019)
Ruhalahti, Sanna
Lapin yliopisto
2019
ISBN:978-952-337-145-3
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millainen pedagoginen malli ohjaa yhteisölliseen dialogiseen tiedonrakentamiseen syväoppimisen suunnassa digitaalisissa ympäristöissä ammatillisen opettajankoulutuksen konktekstissa sekä lisäksi tarkentaa syväoppimisen arviointia tukevaa viitekehystä. Tutkimus kehitti eteenpäin DIANA (Dialogical Authentic Netlearning Activity) pedagogista mallia. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sitä, minkälaisia haasteita ja mahdollisuuksia DIANA-mallin mukaisessa monimuotoisessa ja mobiilioppimisessa on. Tutkimus syvensi sitä, miten opettajaopiskelijat reflektoivat sekä arvioivat omaa autenttista ja dialogista yhteisöllistä tiedonrakentamista. Tutkimus selvitti myös, miten ohjata henkilökohtaisten oppimisympäristöjen käyttöä DIANA-mallin mukaisessa autenttisessa ja dialogisessa yhteisöllisessä tiedonrakentamisessa.
Tutkimuksessa määriteltiin useita tutkimuskysymyksiä, joilla pyrittiin vastaamaan tutkimuksen tavoitteisiin ja kysymyksiin laadullista tapaustutkimusta hyödyntämällä. Tutkimukseen osallistui kansainvälisiä, ammatillisia opettajia (n = 14) ja suomalaisia ammatillisia opettajaopiskelijoita (n = 76), jotka osallistuivat ammatilliseen opettajankoulutukseen vuosien 2013 ja 2016 aikana. Aineiston hankintamenetelminä olivat verkkokyselyt, syvähaastattelut, itsereflektiot ja avoimet verkkoblogit (synteesit, artefaktit). Case-tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin, teorialähtöisen ja abduktiivisen sisällönanalyysin avulla. Kolmannessa osatutkimuksessa käytettiin DBIR-menetelmää (Design-Based Implementation Research) ohjauksen uudelleen kehittämisen tukena.
Tutkimuksen keskeisena tuloksena syntyi uudistettu pedagoginen malli DDD (Dialogical, Digital and Deep learning), joka perustuu oppimisen teorioihin, aiemmin kehitettyyn DIANA-malliin sekä aiempiin tutkimuksiin autenttisesta ja dialogisesta tiedonrakentamisesta. Edellä mainittuja hyödynnettiin myös DDD pedagogisen mallin mukaisten suunnitteluperiaatteiden luomisessa, jotka tukevat dialogista, digitaalista ja syväoppimista. Tutkimuksessa esitetään praktinen syväoppimisen arvioinnin viitekehys, joka tukee dialogisen yhteisöllisen tiedonrakentamisen suunnittelua ja arviointia. Tutkimus osoitti, että syväoppimista tukeva autenttinen ja dialoginen yhteisöllinen tiedonrakentaminen tarjoaa käytännönlähteisen lähestymisen, kun ammatillista opettajankoulutusta kehitetään digitaalisen oppimisen kontekstissa. Myös dialogiosaaminen pitäisi integroida syvemmin ammatillisen opettajankoulutuksen prosesseihin. Näin varmistetaan opettajien osaamiseen kuuluvien syvätasoisten dialogitaitojen oppiminen, eikä pelkästään irrallisten tekniikoiden opiskelua.
Tutkimuksessa määriteltiin useita tutkimuskysymyksiä, joilla pyrittiin vastaamaan tutkimuksen tavoitteisiin ja kysymyksiin laadullista tapaustutkimusta hyödyntämällä. Tutkimukseen osallistui kansainvälisiä, ammatillisia opettajia (n = 14) ja suomalaisia ammatillisia opettajaopiskelijoita (n = 76), jotka osallistuivat ammatilliseen opettajankoulutukseen vuosien 2013 ja 2016 aikana. Aineiston hankintamenetelminä olivat verkkokyselyt, syvähaastattelut, itsereflektiot ja avoimet verkkoblogit (synteesit, artefaktit). Case-tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin, teorialähtöisen ja abduktiivisen sisällönanalyysin avulla. Kolmannessa osatutkimuksessa käytettiin DBIR-menetelmää (Design-Based Implementation Research) ohjauksen uudelleen kehittämisen tukena.
Tutkimuksen keskeisena tuloksena syntyi uudistettu pedagoginen malli DDD (Dialogical, Digital and Deep learning), joka perustuu oppimisen teorioihin, aiemmin kehitettyyn DIANA-malliin sekä aiempiin tutkimuksiin autenttisesta ja dialogisesta tiedonrakentamisesta. Edellä mainittuja hyödynnettiin myös DDD pedagogisen mallin mukaisten suunnitteluperiaatteiden luomisessa, jotka tukevat dialogista, digitaalista ja syväoppimista. Tutkimuksessa esitetään praktinen syväoppimisen arvioinnin viitekehys, joka tukee dialogisen yhteisöllisen tiedonrakentamisen suunnittelua ja arviointia. Tutkimus osoitti, että syväoppimista tukeva autenttinen ja dialoginen yhteisöllinen tiedonrakentaminen tarjoaa käytännönlähteisen lähestymisen, kun ammatillista opettajankoulutusta kehitetään digitaalisen oppimisen kontekstissa. Myös dialogiosaaminen pitäisi integroida syvemmin ammatillisen opettajankoulutuksen prosesseihin. Näin varmistetaan opettajien osaamiseen kuuluvien syvätasoisten dialogitaitojen oppiminen, eikä pelkästään irrallisten tekniikoiden opiskelua.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [387]