Doing entrepreneurship promotion : a critical, practice theoretical study of entrepreneurship
Parkkari, Piritta (2019)
Parkkari, Piritta
Lapin yliopisto
2019
ISBN:978-952-337-153-8
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-153-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-153-8
Tiivistelmä
Yrittäjyys on suosittu aihe 2010-luvulla. Ihmisiä kannustetaan harkitsemaan sitä vaihtoehtona, ja ihmisille pyritään luomaan yrittäjämäistä ajattelutapaa erilaisten toimien kautta. Mutta mitä tapahtuukaan yrittäjyyttä edistävissä organisaatioissa? Vaikka yrittäjyyden edistämiseen usein suhtaudutaan itsestään selvänä tavoitteena, tutkimus penää kriittistä tarkastelua ja se tuo huomion yrittäjyyden edistämisen käytännön toimiin. Tämä on tärkeää, koska yrittäjyyden edistäminen vaikuttaa siihen, millainen yrittäjyys nähdään haluttavana ja millainen kulttuurinen asema yrittäjyyden ilmiöllä on. Tutkimus tuo antinsa yrittäjyystutkimukseen yhdistämällä käytäntöteoreettisen ja kriittisen otteen. Käytäntöteoreettinen ote näkee, että käytännöt tuottavat sosiaalisen todellisuuden ja se tuo tutkimuksessa huomion vakiintuneisiin puhumisen ja tekemisen tapoihin. Sen avulla voidaan tarkastella, miten yrittäjyys rakentuu erilaisissa käytännöissä. Kriittinen ote puolestaan kyseenalaistaa ja haastaa vallitsevia ymmärryksiä yrittäjyydestä. Sen avulla voidaan kriittisesti pohtia, mitä tai ketä voidaan yrittäjyystutkimuksessa empiirisesti tutkia sekä sitä, mitä tutkittavissa käytännöissä rakentuu.
Tämä tutkimus kehottaa siirtämään huomion yrittäjiksi nimettyjen ihmisten toiminnasta kohti yrittäjyyden edistämisen etnografista tarkastelua. Tutkimus raportoi opiskelijoiden ja muiden vapaaehtoisten vetämissä suomalaisissa Entrepreneurship Society yrittäjyysyhteisöissä tehdyn kolmivuotisen etnografisen tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa analysoitiin näiden yrittäjyysyhteisöjen käytäntöjä ja sitä, mitä niissä rakentui. Tutkimus esittää, että yrittäjyyteen liittyvät ymmärrykset sekä uusiintuvat että tulevat haastetuiksi yrittäjyyden edistämisessä. Tutkittujen organisaatioiden käytännöissä startup-yrittäjyydestä rakentui halutunlaista edistettävää yrittäjyyttä. Tähän liittyen rakentui sekä stereotyyppinen kuva sankarillisesta yksilöyrittäjästä että kuva tiimiperustaisesta yrittäjyydestä. Yrittäjyyden edistämisellä tavoiteltiin niin uusien yritysten ja työpaikkojen luomista kuin ihmisten yhteen tuomista sekä yrittäjäilmapiirin parantamista.
Tutkimus esittää myös, että yrittäjyyden edistäminen ylläpitää kulttuurista kuvaa yrittäjyydestä haluttavana ilmiönä. Tutkimuksen kohdeorganisaatioissa yrittäjyyden edistäminen lähti aluekehittämisen tarpeista, mutta suomalaisten Entrepreneurship Society -yhteisöjen epävirallinen verkosto rakentui opiskelijavetoiseksi yhteiskunnalliseksi liikkeeksi, joka inspiroi opiskelijoita startup-yrittäjyyteen. Yrittäjyyden ympärillä työskentely tuntuu mahdollistavan miellyttäviä kokemuksia, kuten yhteisöllisyyden tunteen, uuden oppimista ja uusiin ihmisiin tutustumista sekä tunteen siitä, että ollaan tekemässä asioita ja muuttamassa maailmaa. Tämä tuottaa yrittäjyydestä haluttavan ja houkuttelevan ilmiön. Yrittäjyys näyttäytyi tapana muuttaa maailmaa, mikä ylläpitää uskoa yksilön yrittäjämäiseen toimijuuteen. Yrittäjyyden edistäminen siis toisaalta saattaa ylikorostaa yksilön toimijuutta, mutta toisaalta myös mahdollistaa ihmisten tuomisen yhteen ja sitä kautta saattaa mahdollistaa kollektiivisen toiminnan.
Tämä tutkimus kehottaa siirtämään huomion yrittäjiksi nimettyjen ihmisten toiminnasta kohti yrittäjyyden edistämisen etnografista tarkastelua. Tutkimus raportoi opiskelijoiden ja muiden vapaaehtoisten vetämissä suomalaisissa Entrepreneurship Society yrittäjyysyhteisöissä tehdyn kolmivuotisen etnografisen tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa analysoitiin näiden yrittäjyysyhteisöjen käytäntöjä ja sitä, mitä niissä rakentui. Tutkimus esittää, että yrittäjyyteen liittyvät ymmärrykset sekä uusiintuvat että tulevat haastetuiksi yrittäjyyden edistämisessä. Tutkittujen organisaatioiden käytännöissä startup-yrittäjyydestä rakentui halutunlaista edistettävää yrittäjyyttä. Tähän liittyen rakentui sekä stereotyyppinen kuva sankarillisesta yksilöyrittäjästä että kuva tiimiperustaisesta yrittäjyydestä. Yrittäjyyden edistämisellä tavoiteltiin niin uusien yritysten ja työpaikkojen luomista kuin ihmisten yhteen tuomista sekä yrittäjäilmapiirin parantamista.
Tutkimus esittää myös, että yrittäjyyden edistäminen ylläpitää kulttuurista kuvaa yrittäjyydestä haluttavana ilmiönä. Tutkimuksen kohdeorganisaatioissa yrittäjyyden edistäminen lähti aluekehittämisen tarpeista, mutta suomalaisten Entrepreneurship Society -yhteisöjen epävirallinen verkosto rakentui opiskelijavetoiseksi yhteiskunnalliseksi liikkeeksi, joka inspiroi opiskelijoita startup-yrittäjyyteen. Yrittäjyyden ympärillä työskentely tuntuu mahdollistavan miellyttäviä kokemuksia, kuten yhteisöllisyyden tunteen, uuden oppimista ja uusiin ihmisiin tutustumista sekä tunteen siitä, että ollaan tekemässä asioita ja muuttamassa maailmaa. Tämä tuottaa yrittäjyydestä haluttavan ja houkuttelevan ilmiön. Yrittäjyys näyttäytyi tapana muuttaa maailmaa, mikä ylläpitää uskoa yksilön yrittäjämäiseen toimijuuteen. Yrittäjyyden edistäminen siis toisaalta saattaa ylikorostaa yksilön toimijuutta, mutta toisaalta myös mahdollistaa ihmisten tuomisen yhteen ja sitä kautta saattaa mahdollistaa kollektiivisen toiminnan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]