Vipuvoimaa EU:lta : Yritystukiprosessi ja tuen takaisinperintä Euroopan unionin oikeuden ja kansallisen sääntelyn nojalla
Törhönen-Sirviö, Piia (2019)
Lataukset:
Törhönen-Sirviö, Piia
Lapin yliopisto
2019
ISBN:978-952-337-150-7
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-150-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-150-7
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) yritystukien
oikeudellista sääntelyä yritystukiprosessissa ja erityisesti tuen takaisinperinnässä.
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin tuen takaisinperinnän kannalta sellaisia näkökulmia
ja mahdollisia epäkohtia, jotka tuenhakijan on hyvä tiedostaa ennen tuen
hakemista. Suurin osa yritystukien takaisinperinnöistä liittyy hankkeen hyväksyttäviin
menoihin ja hankkeen päättymisen jälkeen tapahtuneisiin muutoksiin, jotka
ovat sääntöjenvastaisia. EU-oikeus ja kansallinen sääntely jättävät viranomaiselle
osin laajan harkintavallan yritystukiprosessin eri vaiheissa ja varsinkin yritystukien
takaisinperintämenettelyssä. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten viranomainen
on käyttänyt harkintavaltaa rahoitusta saaneiden yritysten tukipäätöksissä.
Tämän tutkimuksen näkökulma on ensisijaisesti sisäinen, mutta tutkimus sisältää
myös empiirisen näkökulman, joka pyrkii tukemaan oikeusdogmaattista lähtökohtaa.
Tutkimuksen pääpaino on kansallisessa yritystukilainsäädännössä ja oikeuskäytännössä,
mutta EU-oikeudesta seuraavan lähtökohdan johdosta eurooppaoikeudellista
näkökulmaa ei tule unohtaa. Tutkimuksen ensisijaiseksi kohteeksi on valittu
rakennerahasto-ohjelmakausi 2007–2013, johon liittyvä takaisinperintäprosessi
ja sitä koskevat ongelmat ja epäkohdat hallinnon asiakkaan eli yrittäjän näkökulmasta
aktualisoituvat erityisesti ohjelmakauden päättymisen jälkeen. Vuonna 2014
alkanutta rakennerahasto-ohjelmakautta koskevia säännöksiä on käsitelty tässä
tutkimuksessa erityisesti ohjelmakausien vaihtumisesta aiheutuvien lakimuutosten
kannalta.
Yritystukien takaisinperintään soveltuva oikeudellinen sisältö erityisesti yritystuen
saajan näkökulmasta on saatu selville konstruoimalla sekä EU-tuomioistuimen
että kansallisen tuomioistuimen oikeustapauksia EAKR-yritystukien alkuvaiheista
aina vuoteen 2018 asti. Tutkimuksessa analysoitujen oikeustapausten perusteella
voidaan todeta, että takaisinperinnästä vapautuminen on mahdollista vain erittäin
tiukkojen edellytysten vallitessa eikä linja näytä lieventyneen vuosien kuluessa:
viranomainen perii tuen takaisin, jollei erityisiä perusteita ole tuen perimättä jättämiseen.
Tämä on linjassa EU:n valtiontukilainsäädännön kanssa, jonka mukaan
perusteetta saatu tuki on aina perittävä takaisin.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että yritystukiin liittyvä takaisinperinnän riski
lienee yksi merkittävä tekijä, jonka vuoksi tuki jätetään mieluummin hakematta ja
vähemmän tärkeä investointi tekemättä kuin ollaan sidottuna avustuksen kohteena
olevan omaisuuden käyttöaikaan jopa 10 vuotta investoinnin jälkeen. Tämän tutkimuksen
perusteella voidaan arvioida, että yritystuet ovat julkisten varojen käytön
kannalta riittävästi valvottuja. Perusteltua lienee kuitenkin kysyä, onko tarkastuksista
saatava hyöty aina järkevässä suhteessa tarkastuksista aiheutuneisiin kustannuksiin
ja tarkastuksen kohteena olevan yrityksen hallinnolliseen rasitukseen.
Koska yritystukiin liittyvä lainsäädäntö ja lainsäädännön esitöissä esitetyt perusteet
ovat niukkoja eikä oikeuskäytäntöäkään ole runsaasti, viranomaisen on
kiinnitettävä huomiota erityisesti tuensaajien yhdenvertaiseen kohteluun. Tästä
näkökulmasta katsottuna viranomaisen on perusteltua ohjata sekä harkintavaltaa
että tuen myöntämistä ja maksamista koskevia edellytyksiä omilla sisäisillä ohjeillaan
ja rahoituslinjauksillaan. Tässä tutkimuksessa on havaittu sisäisten ohjeiden ja
lainsäädännön välisiä ristiriitoja ja jopa lainvastaisuuksia. Sisäisten ohjeiden tulee
perustua kuitenkin lainsäädäntöön, eikä niillä voida missään olosuhteissa säätää
lainvastaisesta menettelystä.
oikeudellista sääntelyä yritystukiprosessissa ja erityisesti tuen takaisinperinnässä.
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin tuen takaisinperinnän kannalta sellaisia näkökulmia
ja mahdollisia epäkohtia, jotka tuenhakijan on hyvä tiedostaa ennen tuen
hakemista. Suurin osa yritystukien takaisinperinnöistä liittyy hankkeen hyväksyttäviin
menoihin ja hankkeen päättymisen jälkeen tapahtuneisiin muutoksiin, jotka
ovat sääntöjenvastaisia. EU-oikeus ja kansallinen sääntely jättävät viranomaiselle
osin laajan harkintavallan yritystukiprosessin eri vaiheissa ja varsinkin yritystukien
takaisinperintämenettelyssä. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten viranomainen
on käyttänyt harkintavaltaa rahoitusta saaneiden yritysten tukipäätöksissä.
Tämän tutkimuksen näkökulma on ensisijaisesti sisäinen, mutta tutkimus sisältää
myös empiirisen näkökulman, joka pyrkii tukemaan oikeusdogmaattista lähtökohtaa.
Tutkimuksen pääpaino on kansallisessa yritystukilainsäädännössä ja oikeuskäytännössä,
mutta EU-oikeudesta seuraavan lähtökohdan johdosta eurooppaoikeudellista
näkökulmaa ei tule unohtaa. Tutkimuksen ensisijaiseksi kohteeksi on valittu
rakennerahasto-ohjelmakausi 2007–2013, johon liittyvä takaisinperintäprosessi
ja sitä koskevat ongelmat ja epäkohdat hallinnon asiakkaan eli yrittäjän näkökulmasta
aktualisoituvat erityisesti ohjelmakauden päättymisen jälkeen. Vuonna 2014
alkanutta rakennerahasto-ohjelmakautta koskevia säännöksiä on käsitelty tässä
tutkimuksessa erityisesti ohjelmakausien vaihtumisesta aiheutuvien lakimuutosten
kannalta.
Yritystukien takaisinperintään soveltuva oikeudellinen sisältö erityisesti yritystuen
saajan näkökulmasta on saatu selville konstruoimalla sekä EU-tuomioistuimen
että kansallisen tuomioistuimen oikeustapauksia EAKR-yritystukien alkuvaiheista
aina vuoteen 2018 asti. Tutkimuksessa analysoitujen oikeustapausten perusteella
voidaan todeta, että takaisinperinnästä vapautuminen on mahdollista vain erittäin
tiukkojen edellytysten vallitessa eikä linja näytä lieventyneen vuosien kuluessa:
viranomainen perii tuen takaisin, jollei erityisiä perusteita ole tuen perimättä jättämiseen.
Tämä on linjassa EU:n valtiontukilainsäädännön kanssa, jonka mukaan
perusteetta saatu tuki on aina perittävä takaisin.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että yritystukiin liittyvä takaisinperinnän riski
lienee yksi merkittävä tekijä, jonka vuoksi tuki jätetään mieluummin hakematta ja
vähemmän tärkeä investointi tekemättä kuin ollaan sidottuna avustuksen kohteena
olevan omaisuuden käyttöaikaan jopa 10 vuotta investoinnin jälkeen. Tämän tutkimuksen
perusteella voidaan arvioida, että yritystuet ovat julkisten varojen käytön
kannalta riittävästi valvottuja. Perusteltua lienee kuitenkin kysyä, onko tarkastuksista
saatava hyöty aina järkevässä suhteessa tarkastuksista aiheutuneisiin kustannuksiin
ja tarkastuksen kohteena olevan yrityksen hallinnolliseen rasitukseen.
Koska yritystukiin liittyvä lainsäädäntö ja lainsäädännön esitöissä esitetyt perusteet
ovat niukkoja eikä oikeuskäytäntöäkään ole runsaasti, viranomaisen on
kiinnitettävä huomiota erityisesti tuensaajien yhdenvertaiseen kohteluun. Tästä
näkökulmasta katsottuna viranomaisen on perusteltua ohjata sekä harkintavaltaa
että tuen myöntämistä ja maksamista koskevia edellytyksiä omilla sisäisillä ohjeillaan
ja rahoituslinjauksillaan. Tässä tutkimuksessa on havaittu sisäisten ohjeiden ja
lainsäädännön välisiä ristiriitoja ja jopa lainvastaisuuksia. Sisäisten ohjeiden tulee
perustua kuitenkin lainsäädäntöön, eikä niillä voida missään olosuhteissa säätää
lainvastaisesta menettelystä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [376]