Kuvien rajat : toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa
Koivurova, Anniina (2019)
Lataukset:
Koivurova, Anniina
Lapin yliopisto
2019
ISBN:978-952-337-154-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-154-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-154-5
Kuvaus
fi=2. painos|en=2nd edition|
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään suomalaisen peruskoulun kuvataideopetuksen julkista ja julkilausumatonta valtaa, vastuuta, rajoituksia ja mahdollisuuksia nuoren identiteetin ja maailmankuvan yhtenä rakentajana. Työssä tarkastellaan 13–14-vuotiaiden nuorten visuaalisen kulttuurin kehystämää kokemusmaailmaa kuvataidetuntikontekstista käsin. Tutkimus perustuu 111 seitsemäsluokkalaisen koululaisen tarinoihin ja kuviin, jotka on kerätty oppilaiden kuvataidetuntien aikana eläytymismenetelmää soveltaen. Ensin oppilaat ovat jatkaneet tutkijan antamaa tarinan alkua. Siinä kerrotaan oppilasta, jonka luokkatoverin kuva herättää hänen huomionsa. Sen jälkeen oppilaat ovat piirtäneet tai maalanneet tarinaan liittyvän kuvan.
Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden sanallisten ja visuaalisten representaatioiden avulla sitä, millaisena kulttuurisena, sosiaalisena ja normeja asettavana tilana suomalainen peruskoulu ja kuvataidetunti oppilaalle näyttäytyvät. Tutkimus tarjoaa tietoa oppilaiden taidetta ja kasvatusta koskevista olettamuksista sekä kuvataidetunnista oppimistilanteena.
Kuvataidetunti näyttäytyy mahdollisuuksien tilana, jota kuitenkin määrittävät epäsymmetriset valtasuhteet ja sosiokulttuurisesti sisäistetyt odotukset. Tutkimus osoittaa, miten nykypäivän suomalaisten koululaisten kokemusmaailma toisaalta suhteutuu omassa oppimisympäristössä vallitseviin, suoraan ja epäsuorasti ilmaistuihin taide- ja ihmiskäsityksiin ja toisaalta asettuu osaksi globalisoituvaa visuaalista kulttuuria.
Tutkimuksessa kehitetään sanan ja kuvan yhdistävää, sisällöllistä ja koulukontekstin huomioivaa tulkintametodia. Lähestymistapa on monitieteinen. Kuvataidekasvatusta ja oppilaiden kuvataidetuntitoimintaa hahmotetaan psykologisen, sosiaalipsykologisen, taiteen- ja kuvantutkimuksen sekä narratiivisen tutkimuksen avulla. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Taidekasvatuksen alaan lukeutuvaa tutkimusta, sen aineistoa ja menetelmiä leimaa narratiivisuus.
Tutkimuksessa analysoidaan ja tulkitaan oppilaiden tuottamien tarinoiden teemoja ja tyyppitarinoita, sekä tarkastellaan oppilaiden kuvien kerrontaa suhteessa heidän tuottamiinsa tarinoihin. Nuoret käsittelevät ja määrittelevät tarinoissaan ja kuvissaan kuvataidetunnin esteettisiä ja eettisiä rajoja, asenteita, tunteita, arvoja, normeja ja sosiaalisia suhteita. Tarinat ryhmitellään neljään katseen kategoriaan: normittavaan, estetisoivaan, tunnepitoiseen ja hajottavaan katseeseen. Ne ilmentävät oppilaan kerronnallista asennoitumista, arvottavaa kirjoittamistapaa, joka leimaa tarinan sisältöä.
Kuvataidetuntia tarkastellaan sosiaalisena tilana, jossa sana ja kuva toimivat roolien ottamisen välineinä, itsen esittämisen ja vuorovaikutuksen keinoina, intersubjektiivisina narratiiveina. Tässä tutkimuksessa kontekstisidonnaista kerrontaa kutsutaan kerrontatapahtumaksi. Sosiaalisuus vaikuttaa erityisesti oppilaan visuaaliseen kerrontaan kuvataidetunnilla. Visuaaliset prosessit toimivat sekä oppilaiden keskinäisinä että oppilaiden ja opettajan välisinä vuorovaikutusstrategioina, joita kutsun kuvaneuvotteluiksi.
Tutkimus tuo esiin kuvataidetunnin sosiaalisen tilan merkityksen oppimisessa ja kouluviihtyvyydessä. Tarinoissa korostuu oppilaan tarve käsitellä sosiaalista hyväksytyksi tulemistaan ja pelkoa joutua ryhmässä marginaaliin tai kiusatuksi. Empatian puute, sen tarve sekä kateuden teema toistuvat. Oppituntia leimaavat rangaistukset, palkinnot ja sosiaalisen järjestyksen säilymisen vaateet. Nämä näyttäytyvät oppilaalle aikuisen vallan muotoina, mutta myös kouluarkea turvaavina rajoina. Kuvataideopettaja hahmottuu oikeudenmukaisena ja turvallisena auktoriteettina ja kasvattajana. Samalla tutkimus osoittaa, etteivät seitsemäsluokkalaiset oppilaat tunnista kuvataideopetuksen tavoitteita eivätkä ymmärrä, miksi kuvataidetunnilla suoritetaan jotain tiettyä tehtävää.
Yksi merkittävä tutkimustulos liittyy oppilaiden käsitykseen luovuudesta. Tarinoita hallitsevat modernistinen taidekäsitys ja romanttis-individualistinen taiteilijakäsitys. Näihin liittyvä voimakas normittavuus muodostuu koululaisille ongelmalliseksi kuvien tuottamisen ehdoksi. Oppilaiden ihanteena on piirtää oikealla tavalla ja yksilöllisesti. Suhtautuminen mallista piirtämiseen on ristiriitainen. Vaikka tarinoissa toisten oppilaiden kuvia kopioidaan, tätä ei hyväksytä eikä arvosteta. Jäljentämistä ei ymmärretä oppimisprosessina.
Oppilaat ovat purkaneet osaamisen ja arvioiduksi tulemisen jännitettä eläytymistehtävän teksti- ja kuvapapereihin tekemillään omaehtoisilla visuaalisilla merkinnöillä, auktoriteettia uhmaten sekä kaverisuhteita testaten ja vahvistaen. Tarinoiden ja kuvien rinnalla tuotetuista ja niistä irtautuneista visuaalisista representaatioista onkin muodostunut tutkimuksen kolmas merkittävä aineisto.
Tutkimus osallistuu keskusteluun kuvataideopetuksen kehittämisestä koululaitoksen ja nuorten jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa. Tutkimus avaa näkökulmia kuvataiteen opetuksen kehittämiseen perusopetuksessa, opetussuunnitelmatyössä ja opettajankoulutuksessa. Se tarjoaa myös uusia näkökulmia nuorisotutkimukseen kehittämällä metodeja tutkia ja tulkita nuorten kokemusmaailmaa.
Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden sanallisten ja visuaalisten representaatioiden avulla sitä, millaisena kulttuurisena, sosiaalisena ja normeja asettavana tilana suomalainen peruskoulu ja kuvataidetunti oppilaalle näyttäytyvät. Tutkimus tarjoaa tietoa oppilaiden taidetta ja kasvatusta koskevista olettamuksista sekä kuvataidetunnista oppimistilanteena.
Kuvataidetunti näyttäytyy mahdollisuuksien tilana, jota kuitenkin määrittävät epäsymmetriset valtasuhteet ja sosiokulttuurisesti sisäistetyt odotukset. Tutkimus osoittaa, miten nykypäivän suomalaisten koululaisten kokemusmaailma toisaalta suhteutuu omassa oppimisympäristössä vallitseviin, suoraan ja epäsuorasti ilmaistuihin taide- ja ihmiskäsityksiin ja toisaalta asettuu osaksi globalisoituvaa visuaalista kulttuuria.
Tutkimuksessa kehitetään sanan ja kuvan yhdistävää, sisällöllistä ja koulukontekstin huomioivaa tulkintametodia. Lähestymistapa on monitieteinen. Kuvataidekasvatusta ja oppilaiden kuvataidetuntitoimintaa hahmotetaan psykologisen, sosiaalipsykologisen, taiteen- ja kuvantutkimuksen sekä narratiivisen tutkimuksen avulla. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Taidekasvatuksen alaan lukeutuvaa tutkimusta, sen aineistoa ja menetelmiä leimaa narratiivisuus.
Tutkimuksessa analysoidaan ja tulkitaan oppilaiden tuottamien tarinoiden teemoja ja tyyppitarinoita, sekä tarkastellaan oppilaiden kuvien kerrontaa suhteessa heidän tuottamiinsa tarinoihin. Nuoret käsittelevät ja määrittelevät tarinoissaan ja kuvissaan kuvataidetunnin esteettisiä ja eettisiä rajoja, asenteita, tunteita, arvoja, normeja ja sosiaalisia suhteita. Tarinat ryhmitellään neljään katseen kategoriaan: normittavaan, estetisoivaan, tunnepitoiseen ja hajottavaan katseeseen. Ne ilmentävät oppilaan kerronnallista asennoitumista, arvottavaa kirjoittamistapaa, joka leimaa tarinan sisältöä.
Kuvataidetuntia tarkastellaan sosiaalisena tilana, jossa sana ja kuva toimivat roolien ottamisen välineinä, itsen esittämisen ja vuorovaikutuksen keinoina, intersubjektiivisina narratiiveina. Tässä tutkimuksessa kontekstisidonnaista kerrontaa kutsutaan kerrontatapahtumaksi. Sosiaalisuus vaikuttaa erityisesti oppilaan visuaaliseen kerrontaan kuvataidetunnilla. Visuaaliset prosessit toimivat sekä oppilaiden keskinäisinä että oppilaiden ja opettajan välisinä vuorovaikutusstrategioina, joita kutsun kuvaneuvotteluiksi.
Tutkimus tuo esiin kuvataidetunnin sosiaalisen tilan merkityksen oppimisessa ja kouluviihtyvyydessä. Tarinoissa korostuu oppilaan tarve käsitellä sosiaalista hyväksytyksi tulemistaan ja pelkoa joutua ryhmässä marginaaliin tai kiusatuksi. Empatian puute, sen tarve sekä kateuden teema toistuvat. Oppituntia leimaavat rangaistukset, palkinnot ja sosiaalisen järjestyksen säilymisen vaateet. Nämä näyttäytyvät oppilaalle aikuisen vallan muotoina, mutta myös kouluarkea turvaavina rajoina. Kuvataideopettaja hahmottuu oikeudenmukaisena ja turvallisena auktoriteettina ja kasvattajana. Samalla tutkimus osoittaa, etteivät seitsemäsluokkalaiset oppilaat tunnista kuvataideopetuksen tavoitteita eivätkä ymmärrä, miksi kuvataidetunnilla suoritetaan jotain tiettyä tehtävää.
Yksi merkittävä tutkimustulos liittyy oppilaiden käsitykseen luovuudesta. Tarinoita hallitsevat modernistinen taidekäsitys ja romanttis-individualistinen taiteilijakäsitys. Näihin liittyvä voimakas normittavuus muodostuu koululaisille ongelmalliseksi kuvien tuottamisen ehdoksi. Oppilaiden ihanteena on piirtää oikealla tavalla ja yksilöllisesti. Suhtautuminen mallista piirtämiseen on ristiriitainen. Vaikka tarinoissa toisten oppilaiden kuvia kopioidaan, tätä ei hyväksytä eikä arvosteta. Jäljentämistä ei ymmärretä oppimisprosessina.
Oppilaat ovat purkaneet osaamisen ja arvioiduksi tulemisen jännitettä eläytymistehtävän teksti- ja kuvapapereihin tekemillään omaehtoisilla visuaalisilla merkinnöillä, auktoriteettia uhmaten sekä kaverisuhteita testaten ja vahvistaen. Tarinoiden ja kuvien rinnalla tuotetuista ja niistä irtautuneista visuaalisista representaatioista onkin muodostunut tutkimuksen kolmas merkittävä aineisto.
Tutkimus osallistuu keskusteluun kuvataideopetuksen kehittämisestä koululaitoksen ja nuorten jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa. Tutkimus avaa näkökulmia kuvataiteen opetuksen kehittämiseen perusopetuksessa, opetussuunnitelmatyössä ja opettajankoulutuksessa. Se tarjoaa myös uusia näkökulmia nuorisotutkimukseen kehittämällä metodeja tutkia ja tulkita nuorten kokemusmaailmaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [386]