Verkossa! Kehittämistutkimus verkko-oppimisympäristön rakentamisesta haja-asutusseutujen kuvataidekasvatuksen tukemiseksi
Luhtasela, Mikko (2019-06)
Luhtasela, Mikko
Lapin yliopisto
06 / 2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070122425
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070122425
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on kehittämistutkimus, jossa tarkoituksenani on rakentaa ja kehittää verkko-oppimisympäristö Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman maisterivaiheen syventävää opetusharjoittelua varten. Tutkimus on osa Arktinen uudistava ja tutkiva opettajuus eli ArkTOP -hanketta. Hankkeeseen osallistui lappilaiset lukiot Ranualta, Sallasta, Sodankylästä ja Utsjoelta. Lukioiden kuvataideopettajat toimivat kolmen hankkeeseen osallistuvan opetusharjoittelijan ohjaavina kuvataideopettajina. Opettaminen perustui kontaktiopettamiseen sekä etä- ja monimuoto-opetuksen metodeihin.
Kehittämisprosessi alkoi tammikuussa vuonna 2018. Tutkimus raportoidaan kolmessa osassa, joita ovat teoreettinen ongelma-analyysi, kehittämisprosessi ja kehittämistuotos. Tutkimuksen ensimmäinen vaiheen avulla saatiin selville kehittämistutkimuksen tavoitteet. Toisessa vaiheessa kuvataan kehittämisprosessin etenemistä ja sen pohjalta syntyneitä kehittämispäätöksiä. Kehittämistutkimuksen toteutuksessa tapahtui kaksi erillistä kehittämissykliä, jolloin verkko-oppimisympäristöön tuotiin uusia elementtejä opettamisen tukemiseksi. Tutkimuksen kolmas vaihe oli kehittämistuotos, jossa esiteltiin kehitetty verkko-oppimisympäristö. Kehittämistuotosta arvioitiin kolmen opetusharjoittelijan ryhmähaastattelun pohjalta.
Arviointi osoitti, että verkko-oppimisympäristö voi tarjota vastauksia nykyajan opetuksen haasteisiin. Lappilaisten kuntien kuvataideopettajien pitkät välimatkat, sairastumiset tai vaikeat sääolosuhteet luovat haasteita, jotka vaikeuttavat tai estävät kokonaan kollegiaalisen yhteistyöskentelyn tai opetuksen järjestämisen. Kehitetyn verkko-oppimisympäristö avulla ArkTOP -hankkeen eri toimijoiden vuorovaikutus lisääntyi. Etä- ja monimuoto-opettamisen tarjoaminen mahdollisuuksien avulla pystyttiin toteuttamaan opetusta, joka olisi muutoin jäänyt toteutumatta vaikeiden sääolosuhteiden takia. Verkko-oppimisympäristön käyttö nosti esille ajatuksia opettajien täydennyskoulutuksen tarpeellisuudesta, mitä nykyajan uudenlaisten ja innovatiivisten oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien hallitseminen vaatii.
Kehittämisprosessi alkoi tammikuussa vuonna 2018. Tutkimus raportoidaan kolmessa osassa, joita ovat teoreettinen ongelma-analyysi, kehittämisprosessi ja kehittämistuotos. Tutkimuksen ensimmäinen vaiheen avulla saatiin selville kehittämistutkimuksen tavoitteet. Toisessa vaiheessa kuvataan kehittämisprosessin etenemistä ja sen pohjalta syntyneitä kehittämispäätöksiä. Kehittämistutkimuksen toteutuksessa tapahtui kaksi erillistä kehittämissykliä, jolloin verkko-oppimisympäristöön tuotiin uusia elementtejä opettamisen tukemiseksi. Tutkimuksen kolmas vaihe oli kehittämistuotos, jossa esiteltiin kehitetty verkko-oppimisympäristö. Kehittämistuotosta arvioitiin kolmen opetusharjoittelijan ryhmähaastattelun pohjalta.
Arviointi osoitti, että verkko-oppimisympäristö voi tarjota vastauksia nykyajan opetuksen haasteisiin. Lappilaisten kuntien kuvataideopettajien pitkät välimatkat, sairastumiset tai vaikeat sääolosuhteet luovat haasteita, jotka vaikeuttavat tai estävät kokonaan kollegiaalisen yhteistyöskentelyn tai opetuksen järjestämisen. Kehitetyn verkko-oppimisympäristö avulla ArkTOP -hankkeen eri toimijoiden vuorovaikutus lisääntyi. Etä- ja monimuoto-opettamisen tarjoaminen mahdollisuuksien avulla pystyttiin toteuttamaan opetusta, joka olisi muutoin jäänyt toteutumatta vaikeiden sääolosuhteiden takia. Verkko-oppimisympäristön käyttö nosti esille ajatuksia opettajien täydennyskoulutuksen tarpeellisuudesta, mitä nykyajan uudenlaisten ja innovatiivisten oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien hallitseminen vaatii.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4594]